מענה – היחידה לבריאות הנפש

ההיבט הסודי של מתח

ההיבט הסודי של מתחהתרבות של היום מאופיינת בחיים מהירים, ואנשים רבים סובלים ממתחים. הם מחפשים שיטות להפחתת הלחץ ומבקשים ללמוד שיטות חדשות שיסייעו להם להתמודד עם הדרישות הרבות של החיים, המשפיעות על האנרגיה. גם אם לומדים רק את אחד מהסודות המאפיינים מתח, ניתן להתמודד טוב יותר עם דאגות, חרדות, ולחצי החיים, ולשפר את הבריאות הנפשית והפיזית.

מתח הוא במוחו של המתבונן

אין שום אירוע בחיים הנחשב למלחיץ באופן אובייקטיבי. מומחי בריאות הנפש מדברים לעתים קרובות על חוויה מסוימת הנחשבת למלחיצה ביותר שיכולה להתרחש בחיים.

חוקרים המודדים אירועים מלחיצים, טוענים שאפילו חוויה לה מצפים אנשים רבים, כגון חופשה מהנה, עשויה להיות מלחיצה, ולדרוש מידה מסוימת של הסתגלות. כל סטייה מהסטאטוס קוו, מספיקה על מנת להפוך את האירוע למלחיץ. אך חוקרים אחרים מאמינים שלא קיים אירוע בעל ערך מתח מובנה.

מה שמלחיץ אדם אחד, עשוי להיות ניטראלי, או אולי אפילו לגרום לתחושה טובה יותר לאדם אחר – גישות קוגניטיביות ללחץ מדגישות את המחשבות על אירועים. אתם מרגישים לחוצים רק כשאתם מאמינים שחסרים לכם המשאבים להתמודד עם איום או אתגר.

גישה תודעתית למתח

נתונים חדשים מגיעים ממחקר שפורסם בשנת 2013 על ידי פסיכולוג מאוניברסיטת ייל. צוות המחקר מדבר על הלחץ המופעל על ידי המוח, ועל מסגרת נפשית בה אתם משתמשים כשאתם מתקרבים להבנת חוויה. כשמופעלת חשיבה שלילית על מתח, אתם מאמינים, למשל, שעליכם להימנע ממתח בכל מחיר. שמתח מעיב על האנרגיה, ומעכב את היכולת לצמוח.

צוות המחקר מצא שאנשים בעלי חשיבה חיובית לגבי מתח, מסוגלים להתמודד טוב יותר עם הלחץ בעבודה, ומקבלים משובים טובים יותר על ביצועיהם, מה שמאפשר להם לצמוח עוד יותר מחוויותיהם, אפילו המאתגרות. מוסר סיפור זה הוא שכשמבקשים להתמודד עם מתח באופן יעיל יותר, יש להימנע מלתייג אותו באופן שלילי. התבוננו על מתח עם חשיבה חיובית ותהיו מסוגלים להתמודד עימו טוב יותר.

אז מה הסוד?

הסוד מגיע מקו מרתק של מחקר המבוסס על מצב שנקרא "יצירת לחץ". בהתאם להשקפה זו, אנשים מסגלים חלק פעיל ביצירת אירועי חיים מלחיצים משלהם, בשל האופן בו הם מטפלים במצבי החיים היומיומיים. כשמאפשרים לתחושות הפנימיות של מתח לדלוף להתנהגות החיצונית, נוצרת הילת שליליות שמרחיקה מכם אנשים אחרים.

אין פירוש הדבר שעליכם לזייף אושר כשאינכם מאושרים, אך כשאתם מניחים ללחץ להשפיע עליכם באופן כרוני, המגעים שלכם עם אחרים עלולים לסבול.

מצב רוח שלילי בבוקר עלול להרוס את היום

מחקרים מראים שניתן, פשוטו כמשמעו, להתעורר בצד הלא נכון של המיטה. במחקר שנערך באוניברסיטת פנסילבניה בשנת 2011, המדענים עקבו אחר 29 נציגי שירות לקוחות, המועסקים במוקד הטלפוני של חברת ביטוח, והתבוננו על השינויים במצב רוח העובדים במהלך היום, בתגובה למגעיהם עם הלקוחות.

העובדים דירגו את רגשותיהם לגבי היחס ללקוחותיהם בשילוב עם האופן שבו הרגישו לאחר סיום השיחה. בנוסף, המדענים מדדו את תפוקת העובדים במונחי משך הזמן בו היו זמינים לשיחות לאחר ניתוק השיחה הקודמת.

תיאורית ההתעוררות בצד ימין של המיטה

תיאוריה זו מתמקדת בשביעות רצון בעבודה. עובדי המוקד הטלפוני, שהתחילו את היום במצב רוח רע, דירגו את לקוחותיהם באופן שלילי יותר בהשוואה לעובדים שהתחילו את היום במצב רוח טוב. לאחר שהם דיברו עם לקוח שהפגין השפעה שלילית, העובדים היו פחות יעילים ונטו לקחת יותר הפסקות לאחר שיחה כזו.

המדענים מסיקים מנתונים אלו כי התחלת היום במצב רוח רע מובילה לתחושות שליליות במהלך היום, הגורמות לפרש באופן שלילי יותר את המתרחש, מה שמוביל בפועל לביצועי עבודה שליליים. כלומר, במקום להתחיל מעגל קסמים זה, יש לבדוק את מצב הרוח הרע עוד במיטה בבוקר, לא משנה באיזה צד אתם מתעוררים.

Exit mobile version