התמכרות לאלכוהול ותהליך הגמילה

התמכרות לאלכוהול ותהליך הגמילהאנשים ששותים אלכוהול בכבדות במשך שבועות, חודשים או שנים, עשויים לסבול גם מבעיות נפשיות וגופניות כשהם מתחילים תהליך גמילה. מצב זה נקרא השפעות הנסיגה מאלכוהול, והתסמינים עשויים לנוע בין קלים עד קשים ביותר.

רופאים מכנים את השפעת האלכוהול על הגוף כהשפעה דיכאונית. האלכוהול מאט את תפקוד המוח ומשנה את האופן שבו העצבים מאותתים למערכות אחרות בגוף.

עם הזמן, מערכת העצבים המרכזית מתרגלת לנוכחות הקבועה של אלכוהול. הגוף עובד קשה כדי לשמור על תפקוד ערני של המוח ולשמור על תקשורת תקינה במערכת העצבים. כאשר רמת האלכוהול יורדת פתאום, המוח נשאר במצב מפתח זה, וכך מתרחשים תסמיני הגמילה.

סבילות לאלכוהול: סימן האזהרה העיקרי של אלכוהוליזם

הסימנים להתמכרות לאלכוהול כוללים צורך לשתות הרבה יותר מהרגיל על מנת לחוש את השפעות הרגיעה; או כשאנשים שותים יותר מאחרים מבלי להשתכר.

אלו הם סימני סובלנות לאלכוהול, אשר עשויים להוות סימן אזהרה מוקדם לאלכוהוליזם. סובלנות פירושה שעם הזמן מתעורר צורך ביותר ויותר אלכוהול על מנת להרגיש את אותן תופעות.

הכחשת התמכרות לאלכוהול

הכחשה היא אחד המכשולים המשמעותיים ביותר המונעים מהמכור לקבל עזרה וגמילה מאלכוהול. הרצון לשתות הוא כה חזק, עד כי המוח מוצא שיטות רבות כדי לתרץ את השתייה, גם כאשר התוצאות ברורות.

כך נמנעת היכולת להתבונן בכנות על ההתנהגות ועל השפעותיה השליליות. הכחשה מחמירה גם בעיות הקשורות לאלכוהול המתבטאות בעבודה, בניהול כספים ובמערכות יחסים.

לדוגמא, אדם מכור לאלכוהול עשוי להאשים 'בוס שאינו הוגן' בעבודה או יחסי זוגיות בעייתיים, ולא להתבונן על האופן שבו ההתמכרות שלו לאלכוהול היא התורמת לבעיה. בעוד שבעיות בעבודה, ביחסים ולחצים פיננסיים עשויים להשפיע על כולם, הדפוס הכולל של ההידרדרות והאשמת אחרים, עשוי להוות סימן להתמכרות.

ההשפעות השליליות של התמכרות לאלכוהול

התמכרות לאלכוהול עשויה להשפיע על כל ההיבטים בחיים. שימוש ארוך טווח באלכוהול עלול לגרום לסיבוכים בריאותיים חמורים, המשפיעים על כל איבר בגוף, כולל המוח.

בעיית שתייה עשויה אף להזיק ליציבות הרגשית, ולהשפיע על היכולת לבנות ולשמור על מערכות יחסים מספקות. אלכוהוליזם עלו להשפיע גם על בני המשפחה, החברים והעמיתים לעבודה.

תסמיני גמילה מאלכוהול

גמילה מאלכוהול פירושה התאמת הגוף מחדש להרגלים בריאים יותר. לאחר השימוש הקבוע באלכוהול, הגוף צריך ללמוד לעבוד ללא השפעת החומר, מה שכרוך בסדרה מטרידה של חוויות, או תסמיני גמילה, שהם ההשפעות הפיזיות והפסיכולוגיות השונות של הרעילות. אלו עשויים להתרחש לאחר הפחתת או הפסקת צריכת האלכוהול.

התסמינים פוגעים באנשים המשתמשים באלכוהול באופן קבוע ופתאום עוצרים. כשמתרחשת הפסקה בשגרה, המוח מגיב עם נחשול של אדרנלין והשתוקקות. מצב זה יותר תסמינים הקשורים לצריכת האלכוהול.

כשאדם מכור לאלכוהול, תהליך הגמילה עשוי להיות מורכב. שתיינים קבועים שמחליטים להפסיק, נמצאים בסיכון לפתח תסמינים מדאיגים, אשר עשויים להשפיע על היבטים רבים של חייהם. אלו כוללים:

  • חרדה
  • עור דביק
  • אישונים מורחבים
  • עייפות
  • נדודי שינה
  • נרגנות
  • תנודות במצבי הרוח
  • התקפים.

תסמינים אלו, המתרחשים ברוב המקרים אצל מבוגרים, מתעוררים כשמונה שעות לאחר המשקה האחרון, אך עשויים להתרחש מספר ימים לאחר מכן, ולהימשך חודשים. תופעות חמורות, כגון חום גבוה, בלבול והתקפים, נחשבים אף הם לתסמינים ידועים. אם תהליך הגמילה אינו מבוצע תחת טיפול והשגחה מקצועיים, התסמינים עלולים להיות קטלניים.

טיפול גמילה מאלכוהול

להתמכרות חמורה לאלכוהול, המשפיעה על לחץ הדם, הדופק או טמפרטורת הגוף, או כשמתרחשים תסמינים חמורים יותר כגון התקפים והזיות, הרופא עשוי להציע טיפול באשפוז וטיפול תרופתי.

תרופות נפוצות כוללות בנזודיאזפינים המסייעים לטיפול בתסמינים כגון חרדה, נדודי שינה והתקפים. יתכן אף שיהיה צורך לקחת תרופות נגד התקפים ותרופות אנטי פסיכוטיות, בשילוב עם תרופות אחרות.

לעוד מידע עדכני בתחום – אתר גמילה מאלכוהול

אולי יעניין אותך גם:

חיסיון בין מטפל למטופל: באילו נסיבות פסיכולוג חייב לדווח על תוכן הטיפול?

בולמיה והשפעתה המזיקה על הגוף

הפרעת אישיות גבולית – איך מתמודדים עם החיים על הקצה?

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום