טיפול בדיכאון: שיטות ודרכי טיפול

דיכאון הוא מצב רגשי המאופיין בעצב עמוק, חוסר עניין בחיים, הסתגרות והתבודדות, הימנעות מפעילויות חברתיות ומחשבות אובדניות. אין דרך אחת לעבור טיפול בדיכאון, וכל אדם יכול להגיב לשיטות טיפוליות שונות. בין שמדובר בדיכאון קל וחולף ובין שמדובר בדיכאון קליני, כדי לטפל בדיכאון ביעילות אפשר לנסות שיטות טיפוליות שונות, לשלב ביניהן ולהתאים אותן למטופל, לאורח חייו, למצבו הרגשי ולהיענותו לטיפולים המוצעים. בד בבד לטיפולים המסורתיים והחלופיים אפשר גם לדרבן את המטופל לסייע לעצמו כדי להתאושש ולהחלים. אם אדם מסייע לעצמו בתהליך ההתמודדות עם הדיכאון ואף מצליח בכך, הדבר משפר פלאים את תחושת הערך שלו ומוביל אותו בדרך הנכונה להחלמה. הינה כמה שיטות יעילות לטיפול בדיכאון. יש לזכור שחשוב למצוא לא רק את הטיפול המתאים למטופל ולצרכים שלו אלא גם את המטפל הנכון בשבילו. 

חשיבותו של טיפול בדיכאון

טיפולים רגשיים המוכרים גם כטיפולים פסיכולוגיים, יכולים לעזור למטופל הדיכאוני לשנות את דפוסי החשיבה שלו ולשפר את יכולת ההתמודדות שלו עם המצב. טיפול בדיכאון מצייד את המטופל בכלים המתאימים להתמודדות עם לחצים, מתחים, קשיים ואתגרים. הפסיכותרפיסט מלווה את המטופל בתהליך ההחלמה ותומך בו בשיחות שבועיות קבועות. הקשר המיוחד שנוצר בין המטפל ובין המטופל מלמד את המטופל לשנות את דפוסי החשיבה שלו ולתקן התנהגות שאינה מועילה. קשר זה הוא חיוני ביותר לתהליך ההחלמה. טיפולים רגשיים מציעים למטופלים גישות טיפוליות שונות, וכל גישה יכולה להתאים לשלבי ההחלמה השונים. אפשר להפיק תועלת משיחות אישיות עם מטפל ואפשר גם להתנסות בפגישות קבוצתיות. כיום מטופלים יכולים להתנסות גם בטיפולים רגשיים מקוונים ובזמינות גבוהה יותר של המטפלים. אומנם טיפולים רגשיים הם ארוכי טווח, אך הם מציעים למטופלים תמיכה, איזון, חיזוק והעצמה. הם מלמדים אותו להכיל את עצמם ואת רגשותיהם ונותנים להם מרחב בטוח לעשות את זה. 

יתרונות הרפואה המשלימה ודרכי הטיפול הטבעיות 

לא רק טיפול רגשי יכול לעזור לאדם להתאושש ולהחלים מהמצב הדיכאוני. גם טיפולים אלטרנטיביים יכולים לעשות זאת ובמהירות. גישות טיפוליות אלטרנטיביות כוללות הומאופתיה, דיקור סיני, ארומתרפיה, תטא הילינג ועוד. המטופל יכול לבחור משלל הגישות הטיפוליות האלטרנטיביות וליהנות מיתרונותיהן הרבות. הטיפולים האלטרנטיביים מחזקים גם את הגוף וגם את הנפש ומספקים למטופל תמיכה מרבית בתהליך ההחלמה מהדיכאון. למטפלים העוסקים ברפואה אלטרנטיבית, יש נקודת מבט הוליסטית בכל הנוגע למצב הדיכאוני, והם מציעים למטופלים פתרונות הוליסטיים כמו אימוץ אורחות חיים בריאות, אכילה מאוזנת ובריאה, עיסוק קבוע בפעילות גופנית ובתחביבים מהנים, מדיטציה ושינה טובה.

איזון בין שיטות הטיפול השונות

כדי לטפל בדיכאון ביעילות כדאי לאמץ גם שיטות טיפול מקובלות ומסורתיות וגם שיטות טיפול חלופיות. בכל שיטת טיפול אפשר למצוא יתרונות רבים ואפשרויות מגוונות לחיזוק המטופל ולהעצמתו. חשוב לזכור שדיכאון הוא מצב זמני, אפשר לטפל בו ולהחלים ממנו. אם אתם סובלים מדיכאון, דברו עם רופא המשפחה או עם חבר קרוב. הם יפתחו בפניכם את הדלתות הנכונות בדרך להחלמה.  

איתור דיכאון 

דיכאון היא המחלה הנפוצה ביותר בתקופתנו. מיליוני בני אדם ברחבי העולם סובלים ממנה. בישראל, בין  10- 15 % מהאוכלוסייה חווים דיכאון, כאשר הסיכוי של נשים לסבול מהתופעה הקשה גדול פי שניים. 

זיהוי הדיכאון

כדאי לדעת לזהות במהירות מצבים בהם יש צורך בקבלת טיפול בדיכאון. הרגשת דכדוך מתמשך עלולה להופיע אצל אנשים במקרים רבים, בדרך כלל כתגובה למאורע כלשהו בחיים שיוצר לחץ נפשי משמעותי. היא עלולה להופיע עקב אבל על אדם קרוב שנפטר, בעקבות פרידה מבן זוג, בגלל קשיים כלכליים, עומס בעבודה, מריבות עם בני משפחה או חברים ועוד. תגובה רגשית משמעותית למצב כזה היא נורמלית. לרוב, עם חלוף הזמן או עם פתרון הבעיה, התגובות מתמתנות והאדם מתחיל "לחזור לעצמו". אולם, במידה והתגובות הקשות נמשכות זמן רב ונוספים סימפטומים חריגים נוספים כמו חוסר שינה, כעס מתמשך וכדומה – ייתכן ומדובר בדיכאון.

תסמינים פיזיים ורגשיים

רופאי משפחה מדווחים שכ-30% מהביקורים אצלם קשורים לתופעות פיזיות שמקורן בדיכאון נפשי. סימפטומים נפוצים – כאבים בלתי מוסברים בגוף, ירידה חדה בתיאבון, הפרעות שינה וירידה בחשק המיני. לכל אלו מתווספות תחושות של כעס, ייאוש, חוסר תקווה, מחשבות שאין טעם לחיים ולעיתים אף מחשבות אובדניות. רופא שהבחין במצב זה, יפנה את המטופל לקבלת טיפול בדיכאון.

סוגי דיכאון

ישנם מספר סוגים שונים של דיכאון שמאובחנים ע"י אנשי המקצוע.
הנפוץ ביותר הוא דיכאון קליני המאופיין במצב רוח ירוד, בכי, חוסר תפקוד, איבוד עניין והנאה מפעולות שהאדם נהנה מהם בעבר. בין סוגי הדיכאון הנוספים ניתן למנות מאניה דיפרסיה, תסמונת דיכאון קדם ווסתית, דיכאון לאחר לידה ועוד. טיפול בדכאון, פסיכולוגי עם או בלי תרופות, עשוי להיות יעיל בשיפור המצב בכל הסוגים הללו.

לסיכום, דיכאון היא מחלה לכל דבר ועניין ויש לטפל בה ולהתייחס אליה ברצינות. גוף ונפש הם אחד, לכן מחלה אחת שאיננה מטופלת באופן יסודי עלולה להוביל לעוד המון סוגים של בעיות כמו קשיי שינה, בעיות במערכת החיסונית, חוסר חשק מיני ולכן כדאי למצוא את הפתרון הטיפולי הטוב והיעיל ביותר כדי להחזיר את הגוף לאיזון כמה שיותר מהר.

 

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום