טיפול פסיכולוגי בילדים

טיפול פסיכולוגי בילדיםטיפול פסיכולוגי בילדים הוא תחום שקיים ומתפתח מזה עשרות שנים. ההבנה שבריאותו הנפשית של הילד היא בבסיס ההתפתחות הקוגנטיבית, החברתית והגופנית, עומדת מאחורי החשיבות שמייחסים לתחום הורים ואנשי חינוך.

פסיכולוג שכשיר לטפל בילדים הוא מי שלמד תואר שני בתחום פסיכולוגיה קלינית של הילד ועבר התמחות בתחום.

מתי כדאי לפנות לטיפול פסיכולוגי בילדים?

ילדים לא יודעים לבטא את מצוקותיהם במלים. ישנם ילדים שמבטאים את המצוקה בבכי או התקפי זעם, אך אחרים מראים בעיות התנהגות שונות מבלי להחצין את המצוקה.

לגודל המזל, הורים מכירים היטב את ילדיהם ויכולים להבחין בשינויים העוברים עליהם. אותם שינויים יכולים להוות תמרורי אזהרה שילמדו אותנו שהילד נמצא במצוקה וצריך לקחת אותו לטיפול כדי לסייע לו ולעצמנו:

  • סימנים רגשיים והתנהגותיים – בכי מרובה, אגרסיביות, חוסר מנוחה, הסתגרות בחדר, התבודדות חברתית, התבודדות משפחתית, פחדים מוגזמים, פגיעה עצמית כמו הטחת הגוף ברצפה או אמירות אובדניות, קושי להסתגל למסגרת כמו גן או בית ספר ועוד.

אם ילד מראה את אחד מהסימנים הללו או אותות מצוקה אחרים, ובמיוחד אם ישנה חזרה להתנהגויות שהילד כבר נגמל מהן, כדאי לגשת לפסיכולוג לפחות לצורך אבחון.

לא כדאי לדחות את הטיפול ולחכות שהבעיה תעבור מעצמה, כי לרוב אין זה כך, ההפך: הילד צובר פערים התפתחותיים לעומת בני גילו ומתחיל לפתח מודעות לשוני שלו. דבר זה עלול לגרום לתסכול רב, שישפיע לא רק על הילד אלא גם על האווירה בבית ועל הדינמיקה בין כל בני המשפחה.

בעזרת טיפול פסיכולוגי בילדים, ניתן לאבחן מצוקות אצל ילד בערך מגיל שנה- שנתיים, אבל לרוב בגיל הרך הטיפול מתמקד בהדרכת הורים ולא בטיפול בילד עצמו. מגיל 4-5 נהוג לטפל גם בילדים עצמם, פעמים רבות בטיפולים דיאדיים שנעשים לילד ולהורה יחד.

למה חשוב לאבחן את הילד?

טיפול פסיכולוגי בילדים יתחיל באבחון, שנעשה באמצעות שיחה עם הילד ועם ההורים, לעתים באמצעות תצפיות על המשפחה וכן באמצעות מבחנים פסיכולוגים שונים. האבחון חשוב מאוד על מנת להבין מהו הקושי של הילד, ממה הוא סובל באופן ספציפי ובמה צריך להתמקד בטיפול.

האבחון גם יכול לסייע אם יש צורך בהתאמת מסגרת חינוך מיוחד, או אם ישנו חשש שהילד נמצא על הספקטרום האוטיסטי והמשפחה זכאית לסיוע מביטוח לאומי.

טיפול פסיכולוגי בילדים: סוגי טיפולים

  • טיפול פרטני – טיפול של הפסיכולוג והילד בלבד. לעתים תינתן גם הדרכה להורים.
  • טיפול דיאדי – טיפול הכולל את הפסיכולוג, ההורה והילד, ועובד הרבה על התקשורת בין השניים ועל היחסים ביניהם
  • טיפול משפחתי – כולל את כל בני המשפחה, לעתים כולם ביחד, לעתים רק אחד או שניים מהם עם הפסיכולוג. טיפול זה מתבסס על ההנחה שכל המשפחה מושפעת מהתנהגותו של כל אחד מחבריה.

מהלך טיפול פסיכולוגי בילדים

באופן כללי טיפול פסיכולוגי בילדים עוסק בהעלאת תכנים לא מודעים, בפתרון קונפליקטים ובהבנת היחסים של הילד עם הקרובים אליו ובמיוחד הוריו.

לרוב הטיפול בילדים נעשה תוך שימוש באמנות, בסיפורים ובמשחקים שונים, בין היתר משחקי דמיון וחילופי תפקידים, משחקי קופסא ועוד. דרך המשחקים הילד מבטא את רצונותיו וקשייו בצורה עקיפה. פרט לכך מטפלים נעזרים בטכניקות הרפיה, דמיון מודרך ועוד.

הפניה לגורמים אחרים:

לפעמים במהלך טיפול פסיכולוגי בילדים, פסיכולוג הילדים מפנה את הילד לגורמים טיפוליים נוספים, למשל לטיפול תרופתי אצל פסיכיאטר, לטיפול אצל מרפא בעיסוק או קלינאי תקשורת, לטיפול באמנות ועוד.

למה ילדים ובני נוער רבים חווים מהמורות נפשיות שמובילים לכך שהם זקוקים לטיפול פסיכולוגי בילדים?

המצוקה הנפשית שבני נוער וילדים רבים בעולם חווים כדבר שבשגרה, היא מצוקה נפשית שיכולה להופיע בשל סיבות רבות ומגוונות. הרבה פעמים, מדובר על ילדים ובני נוער שנולדים עם בעיות נפש אשר מופיעות החל מהלידה, במקרים נוספים יהיה מדובר על מצוקה נפשית שמתרחשת כהשפעה ישירה של הסביבה החיצונית והאנשים שמקיפים את אותו בן הנוער או הילד. סיבה נוספת, שמביאה בני נוער וילדים רבים להתמודד עם מצוקות נפשיות כאלה או אחרות – הינה מעבר של טראומה בגיל צעיר, טראומה שמשאירה את הנפש מצולקת, ומובילה בסופו של דבר להתבטאות של הטראומה בתור מצוקה נפשית. לפני שליחת ילד או בן נוער למעבר טיפול פסיכולוגי בילדים, כדאי בראש ובראשונה לוודא כי לא מדובר על סיבה פיזיולוגית שמובילה למצוקה הנפשית.

ההורים לא יזהו לרוב את מקור המצוקה הנפשית?

אחד הדברים שגורם לתסכול ולתחושת כשלון גדולים אצל ההורים של ילדים שזקוקים למעבר של טיפול פסיכולוגי בילדים זו העובדה שלרוב, ההורים לא יצליחו לזהות מה היא הסיבה ומה הוא המקור להופעת המצוקה הנפשית אצל בן הנוער או הילד שלהם. עליכם להבין – גם בן הנוער או הילד שלכם בעצמו, לא יידע לרוב מה היא הסיבה להופעת המצוקה הנפשית שלו, ולכן, לא צריך לקחת את האי הידיעה הזאת אישית. זו היא בדיוק הסיבה לכך שבמידה שבן הנוער או הילד שלכם מראה סממנים אשר מצביעים על כך שהוא עובר ומתמודד עם תקופה נפשית קשה, או עם מצוקה נפשית קשה – אל תתעלמו מהמצב! ותתחילו לברר עוד היום על דרך ומקום לשלוח את ילדכם למעבר טיפול פסיכולוגי בילדים.

לסיכום, אם הילד שלכם סובל ממצוקה נפשית, רגשית והדבר בא לידי ביטוי במגוון של דרכים ומצבים כמו התקפי זעם, קשיים חברתיים ובעיות התנהגות, יכול מאוד להיות שטיפול פסיכולוגי הוא הפתרון הטוב ביותר עבורו. חשוב לבחור את איש המקצוע המתאים והראוי ביותר לטפל בילד שלכם.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום