מריחואנה ואשפוז פסיכיאטרי – האם יש קשר?

מריחואנה ואשפוז פסיכיאטרי - האם יש קשר? הקשר בין מריחואנה, או קנאביס באופן כללי, לבין מחלות פסיכיאטריות או התפרצותן הינה שאלה שמעסיקה לא מעט אנשים.

יש לכך צידוק מסוים, מאחר ואנו יודעים כי שימוש בסמים "קשים" יותר אכן עלול להוביל להתפרצויות של אפיזודות כאלו ואחרות, להוביל למצבים פסיכוטיים או אחרים, וליצור בעיות אחרות ומורכבות בגין מרכבי ההתמכרות והשימוש החוזר.

אך מה לגבי סמים "קלים" יותר, כגון מריחואנה? והאם שימוש בסם כזה יכול להוביל לאשפוז פסיכיאטרי בשל התפרצותה של הפרעה או מחלה נפשית חמורה?

מהי מריחואנה?

בפועל, מריחואנה היא תצורה מסוימת של סם המופק מצמח הקנאביס. היא נחשבת לסם "קל", במובן הזה שאין לה השלכות חמורות וקיצוניות על הגוף או המשתמש, היא אינה נחשבת לממכרת באותם אופנים כגון הירואין או סמים "קשים" אחרים, ורוב המשתמשים (בהנחה ולא פתחו התמכרות כלפי הסם) יכולים לחדול מהשימוש בכל רגע שיבחרו. מבחינה זו, השימוש במריחואנה דומה לשימוש באלכוהול, ויש הטוענים אף כי האלכוהול מזיק וממכר הרבה יותר מהמריחואנה.

המריחואנה אינה נצרכת בהכרח על ידי אנשים המוגדרים כמכורים, ולמעשה אחוזים ניכרים מהאוכלוסייה הנחשבת נורמטיבית משתמשים במריחואנה ברחבי העולם. אותם אנשים מתפקדים באופן רגיל לחלוטין, מסוגלים להחזיק עבודה, ללכת ללימודים, להשתתף בחברה והסביבה, ולתפקד ככל אדם נורמטיבי אחר.

המריחואנה גורמת למעשה לתחושת רוממות קלה, משפרת מצבי רוח לרוב, גורמת להרגשה טובה, היא יעילה מאוד בהפחתת כאבים (ועל כן גם משמשת לטיפולים רפואיים), מרגיע ומובילה למצב של נוחות (עוד סיבה לשימושה הרפואי), והיא גם יכולה לסייע לבעיות רפואיות שונות כגון סרטן, מחלות מעיים, כאבים כרוניים.

רוב הבעיה עם המריחואנה הנפוצה, היא שמאחר ואין פיקוח עליה איננו יכולים לדעת במה ערבבו אותה, ולעיתים החומר המגיע לשימוש מכיל מרכיבים לא בריאים ואפילו מזיקים. עם זאת, מריחואנה רפואה הינה בטוחה לשימוש על פי הנחיות הרופא.

האם ישנו קשר בין המריחואנה ומחלות או הפרעות נפשיות?

אין הוכחה חד-משמעית כי מריחואנה באופן ספציפי יכולה לגרום למחלה נפשית באדם בריא לחלוטין. עם זאת, אין זה אומר שהשפעות המריחואנה על הגוף לא יכולות להוביל להתפרצותה של מחלה כזו או אחרת, בין אם נפשית או לאו.

חשוב להבין, עם כל יתרונותיה והשימושים הרפואיים הטובים בה – מריחואנה הינה חומר זר המוכנס לגוף, אשר יש לו השפעות פסיכו-סומטיות לכל הפחות. היא משנה מצבי רוח, היא משפיעה על ההתנהגות, היא גורמת לאדם לפעול, לחשוב ולהרגיש באופן שונה מתפקודו הרגיל. משום כך המריחואנה נחשבת לסם, ובשימוש מופרז, לא בטוח, ולעיתים פשוט בגין שימוש בלבד – יכולות להיווצר השפעות על הנפש והגוף. בדיוק כמו כל חומר אחר בעל השפעות פסיכו-סומטיות על הגוף.

עם זאת, השפעותיה של המריחואנה הינן לרוב קלות מאוד וחולפות. המשתמש אינו מפתח התמכרות בקלות, ובוודאי שלא על רקע פיזיולוגי מובהק. משום כך, הסבירות כי המריחואנה תוביל להתפתחותה של הפרעה או מחלה נפשית אשר לא היו לה שורשים קודמים לכך הינה נמוכה ביותר. אך בהחלט אפשרי שהשימוש במריחואנה, והמצבים הנפשיים או המנטליים אשר המשתמש מגיע אליהם בעקבות השימוש, יכולים לעודד או לזרז התפרצותה של מחלה נפשית.

האם המריחואנה יכולה להוביל למחלה נפשית ואשפוז פסיכיאטרי?

קשה לענות על שאלה זו באופן מובהק. אך אפשר לומר כי באם תהיה התפרצות של מחלה נפשית בגין שימוש במריחואנה, אז התפרצותה של מחלה זו יכולה להיות דומה לכל התפרצות מחלה אחרת. במובן זה, כל מחלה נפשית אשר אינה מטופלת, ואשר מובילה לסיכון על האדם הסובל או סביבתו, יכולה להוביל לאשפוז פסיכיאטרי – עם או ללא מריחואנה.

מאחר והשימוש במריחואנה עלול להוביל להתפרצות של מחלה נפשית, אם זו תהיה חריפה ביותר עם גורמי סיכון מעורבים בה – אז התשובה היא כן, ייתכן ובמקרים קיצוניים יוביל המצב לאשפוז פסיכיאטרי. אך באותה מידה, ייתכן מאוד והמחלה הייתה מתפרצת בגין דברים אחרים – אלכוהול, התקלות לא נעימה, סיטואציה המערבת לחץ או חרדה, וכדומה. על כן קשה לקבוע בוודאות, וזו הסיבה גם לכך שאין תשובה חד-משמעית או הוכחות לכך, האם רק בגלל מריחואנה יכולה להתפרץ מחלה נפשית.

אם ידועה רגישות נפשית, נטייה תורשתית או עדות מסוימת להיתכנותה של מחלה או הפרעה נפשית – רצוי לפנות לבעל מקצוע מומחה מתחום רפואת הנפש כגון פסיכולוג או פסיכואנליטיקאי. זאת לפני שמתחילים להתנסות בחומרים שונים, חוקיים או לא.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום