מה משותף לכל הפרעות האישיות?

התכונות הבסיסיות המשותפות להפרעות אישיותמהניסיונות המוקדמים ביותר של פסיכיאטרים לאבחן את גירעונות ארוכי שנים בתפקוד ההסתגלותי הנקרא הפרעות אישיות, אל הגרסא האחרונה של המדריך האבחוני והסטטיסטי (DSM), בשנת 2013, עולם הפסיכיאטריה נותר עם בלבול ומחלוקת.

לחלק מהפרעות אלו הוגדרו קווי אבחון ברורים, וחלקן נבדלות זו מזו. האם הן מאופיינות ביציבות תסמינים לטווח הארוך, וחשוב מכך, האם ניתן לרפא אותן? לאור שאלות אלו, מאמר זה בוחן את עשרת התכונות הבין-אישיות העיקריות המשותפות לכל הפרעות האישיות.

התכונות הבין-אישיות העיקריות המשותפות לכל הפרעות אישיות

חלק מהפרעות האישיות מעניקות מספקות מקורות משיכה אינסופיים לאנשי מקצוע, כגון הסוגים השונים של הפרעות אישיות נרקיסיסטיות, הפרעת אישיות אנטי סוציאלית והפרעת אישיות גבולית. כל אחד ממונחים אלו הפך לחלק מהשיח הפופולרי, גם כאשר משמעויותיהן המדויקות מטושטשות ועשויות להתעוות עם כל שנה שחולפת.

תוצאות מבדקים שנערכו לאורך השנים על אנשים עם הפרעות אישיות, סיפקו לפסיכיאטרים פרופילים שימושיים לסיווג הפרעות אלו, ולהבנת המכנה המשותף להפרעות האישיות העיקריות, והשפעתן על יחסים. כשמנהלים מערכות יחסים עם אנשים הסובלים מהפרעות אישיות, ניתן להשתמש במסגרת מבנית זו, על מנת להבין אותם לעומק רב יותר.

  1. חשיבה פולשנית: הפרעת אישיות גבולית

הפרעה זו מתבטאת בקבוצה רחבה של תכנות הפרעות אישיות בין-אישיות שהופיעו במחקרים שנערכו על אנשים עם הפרעת אישיות גבולית. ממצאי המחקרים ציינו שהפרעות האישיות המשותפות להפרעה זו הן נקמנות ומחשבות פולשניות מטרידות.

תכונות משותפות אלו גורמות לאנשים עם הפרעת אישיות גבולית להפר גבולות, נטייה קיצונית של הימנעות מנטילת אחריות על התנהגות משובשת, ובעיות חברתיות.

  1. 2. התנהגות תיאטרלית ונסיגה חברתית

הפרעת אישיות זו כמעט ואינה מאובחנת, עד שהמדריך האבחוני הסטטיסטי החדש נטה לבטלה. יחד עם זאת, פרופיל הפרעה זו נושא תכונות משותפות להפרעות אישיות אחרות, ובאופן מובהק שתלטנות והימנעות.

להבדיל מהתכונות המשותפות להפרעות אישיות אחרות, אנשים עם הפרעה זו אינם נמנעים ממגעים חברתיים ואינם מתנכרים לאנשים אחרים.

3. כפייתיות טורדנית ובעיות זוגיות

לא נמצאו תופעות בולטות של הפרעת אישיות זו בניתוח הכלי של הפרעות אישיות אחרות. ממצא זה מצביע על העובדה לפיה הפרעת אישיות זו אינה משפיעה על יחסים חברתיים. אך מומחי בריאות הנפש סבורים שאנשים הסובלים מכפייתיות טורדנית מתאימים לקריטריוני אבחון של חתירה מוגזמת לשלמות, העדר גמישות ויכולת מוגבלת להביע רגשות, במצבים העשויים להקשות על יחסי עבודה או מערכות יחסים.

יחד עם זאת, אחד המחקרים ציין שאנשים עם הפרעה זו עשויים אף להשיג מעמד חברתי גבוה יותר ועושר. התכונה העיקרית המאפיינת אדם עם הפרעה זו היא מוסר עבודה קיצוני, הגורם לו להקדיש פחות תשומת לב ליחסים.

4. הפרעת אישיות פרנואידית – התכונה העיקרית המאפיינת הפרעה זו היא התנהגות משובשת המושפעת ממחשבות פולשניות מטרידות. התכונות הנגזרות מהפרעות אישיות אחרות, ונוכחות בהפרעה זו הן נקמנות ובעיות חברתיות.

5. הפרעת אישיות סכיזואידית הפרעה זו משלבת בעיות במערכות יחסים עם הימנעות חברתית – ממצאים קליניים קובעים שאין זה סביר שאנשים סכיזואידים ינסו לנצל אנשים לתועלת אישית.

6. סכיזופרניה – אנשים עם הפרעת אישיות זו מפגינים שלוש תכונות של הפרעות אישיות אחרות, כולל הימנעות, אקסצנטריות ומבוכה חברתית.

7. המקרה הקיצוני של אישיות פסיכופאתית: הפרעת אישיות אנטי חברתית – אנשים עם הפרעה זו מאובחנים עם תכונות הפרעות אישיות אחרות הכוללות שתלטנות, נקמנות, ומחשבות פולשניות מטרידות.

8. נרקיסיזם – הפרעת אישיות זו זהה להפליא להפרעת אישיות אנטי חברתית במודן הסגנון הבין-אישי. אנשים עם הפרעת אישיות זו נמצאו במחקרים גם כבעלי תכונות של הפרעות אישיות אחרות כגון שתלטנות, נקמנות, ומחשבות פולשניות מטרידות.

9. מפתיע, אבל אנשים עם הפרעת אישיות נמנעת, סובלים גם משתלטנות  – כפי שניתן לצפות, אנשים עם הפרעת אישיות זו נושאים תכנות משותפות של הפרעות אישיות אחרות הכוללות הימנעות חברתית, אך אינם נוטים להפגין שתלטנות וניכור. הפרעת אישיות נמנעת מתוארת כהלכה במחקרים במונחי יחסים בין אישיים.

10. הפרעת אישיות תלותיתהפרעה זו נושאת מאפיינים משותפים להפרעת אישיות נמנעת. אנשים הסובלים מהפרעה זו חשים צורך מוגזם להיות מטופלים על ידי אחרים, ולרצות אחרים, עד כדי רמת ניצול.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום