לא ישנים טוב – מה הקשר לחרדות ואיך מתקנים את המצב?

אחד הסימנים המוכרים ביותר בהתקף החרדה הוא הקושי בנשימה, ומכאן שיש קשר ישיר בין חרדות לבין היכולת שלנו לנשום באופן סדיר. הפרעות חרדה אינן נדירות בקרב צעירים ומבוגרים כאחד, אנו חיים בעולם לחוץ ומתמודדים עם לא מעט קשיים, אך מה עושים כאשר החרדה מפריעה לשינה באופן קבוע ואף גורמת לדום נשימה בשינה? האם יש דרך לתקן את המצב ולחזור לישון בריא? 

 

כשהחרדות הן חלק מהחיים

עד 10% מהאנשים באוכלוסייה הכללית סובלים מחרדות בדרגה כזו או אחרת והעובדה המפתיעה עוד יותר היא שרוב בני האדם יחוו חרדות בשלב כזה או אחר של החיים, בין אם לתקופה מסוימת ובין אם לזמן קצר. נשימה מהירה היא אחד הסימפטומים המוכרים של החרדה, זו גם הסיבה העיקרית לירידת הפחמן הדו חמצני בדם ומכאן ישנה השפעה על הגוף שבאה לידי ביטוי בתור דום נשימה בשינה. בנוסף לתופעה זו יכולות להיות גם תופעות של הזעה, של קושי בבליעה או מתח בשרירים, בחילה וביובש בפה. 

 

הגורמים לדום נשימה בשינה

ישנם גורמים רבים לדום נשימה בשינה ואין ספק שאחד התסמינים הידועים של הסובלים מהתופעה היא שגם לאחר שנת לילה רצופה וארוכה – אנשים נשארים עייפים מאוד. אחד הגורמים העיקריים לדום הנשימה הוא שקיעת שומן בקירות הלוע בשל השמנת יתר. במקרה כזה בסיס הלשון חוסם את דרכי האוויר העליונות וגורם לחסימה נשימתית. כמו כן, גורמים נוספים יכולים להיות מחלות רקע שונות, חסימת דרכי האוויר באף, שקדים מוגדלים (בעיקר אצל ילדים) ונדודי שינה. 

 

מהו הקשר ההדוק בין דום נשימה בשינה ובין חרדות?

מחקרים מראים כי קיים קשר הדוק בין דום נשימה ובין חרדות ומכאן גם נחקר האם תסמונת דום הנשימה יכולה אפילו להתפתח כתוצאה מחרדות ונמצא שכן. דום נשימה בשינה היא מחלה שמחייבת טיפול כיוון שהיא מסכנת חיים, היא יכולה לגרום ליתר לחץ דם, לאירוע מוחי ולמחלות לב. כמו כן, נמצא שאנשים שסובלים מדום נשימה בשינה חשופים הרבה יותר מהאוכלוסייה הכללית לתאונות עבודה ותאונות דרכים. 

כדי לאבחן חרדות שגורמות לדום נשימה יש צורך לגשת לאבחון, ניתן להתחיל אותו אצל רופא המשפחה או לגשת ישירות לפסיכולוג או פסיכיאטר שיסייע להבין את המקור לדום הנשימה.

 

כיצד מטפלים בדום נשימה בשינה? 

אמנם שני הנושאים קשורים זה בזה, אך יש לעשות את ההפרדה במסגרת טיפול בדום נשימה בשינה על רקע חרדות. מדובר על מצב גופני מסוכן ומומלץ לטפל בו מיד עם ההבנה שהוא מתרחש. לאחר אבחון כי מדובר בחרדות ואבחנה כי החרדות הן הגורם לדום הנשימה יש לפעול בכמה מישורים – בנושא החרדה מומלץ לשלב טיפול תרופתי על פי המלצת הרופאים ועל פי מידת הצורך, יחד עם טיפול התנהגותי קוגניטיבי. המלצה נוספת של הרופאים היא לעשות שימוש במכשיר CPAP שנחשב כיום לכלי הטיפולי היעיל ביותר בתחום טיפול בדום נשימה בשינה ללא קשר לנושא החרדות. מדובר על מכשיר שמזרים אוויר בלחץ חיובי, לובשים אותו עם מסכה בלילה ובכל מופחתת באופן משמעותי הסכנה מפני מצבי דום נשימה במהלך השינה.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום