כך ניתן לזהות את סימני משבר גיל העמידה

איך לזהות את סימני משבר גיל העמידה?משבר גיל העמידה מתייחס לסיטואציית אמצע-חיים, אשר בא האדם אשר חווה אותה נוקט פתאום בגישה פרקטית אך יחסית אימפולסיבית בניסיון לשנות את היסודות עליו מושתתים חייו. כך למשל, במקרים מסוימים פתאום האדם עוזב את הבית, מנסה לפרק את הנישואין, מתפטר מעבודתו, וכדומה.

אירועים אלו מתרחשים סביב התחושה של אי סיפוק מהחיים וחוסר מימוש עצמי, אך לרוב מדובר בחרדה נקודתית אשר חולפת. כיצד ניתן לזהות את משבר גיל העמידה ומהם הסימנים המעידים על כך?

"האם הגשמתי את עצמי?"

זו המחשבה העשויה להעסיק אדם שמגיע לסביבות גיל ארבעים. "האם אני מרוצה מהמקום שאליו הגעתי?". בלב ליבה של הסיטואציה, אדם החווה משבר גיל העמידה מרגיש חוסר סיפוק ותחושות אשם או אכזבה. על כן מדובר במשבר, ולא רק בתחושה כללית וחולפת.

כתוצאה מהתובנות באשר לחוסר הסיפוק או האכזבה מחייו, אדם החווה את המשבר בוחר לנקוט בפעולות קיצוניות יחסית, שאינן שגרתיות לאופיו, כגון לעזוב את הבית, להתפטר מעבודה שהוא מאוד אוהב, לבזבז את כספו ללא אחריות, ולחפש סיכונים וריגושים בחיים.

במקרים רבים מדובר במצב חולף, וכשהרוחות נרגעות, הוא שואף לחזור למצב הקודם – לנישואין, העבודה, והחיים השגרתיים שסך הכול היו טובים עבורו.

זיהוי משבר גיל העמידה

ניתן לזהות את משבר גיל העמידה דרך ההתנהגויות המורכבות הללו, אשר מכילות אלמנטים יחסית פתאומיים וקשורים באותם יסודות אשר עליהם חייו עד כה היו מושתתים.

במקביל, אותו אדם אשר חווה את המשבר יתייחס לאותם אלמנטים בחייו באופן אמביוולנטי, פקפקני, ועם תחושות קשות של אי-וודאות. הוא יחווה את המשבר כאדם אשר החלטותיו מוטלות בספק, מבולבל מאוד, גם אם בחירותיו החדשות נראות כלפי חוץ כהחלטיות ונחושות.

סימנים המעידים על משבר גיל העמידה

חשוב לזכור שההתנהגות הנראית כלפי חוץ אינה בהכרח משקפת את המתחולל פנימה. במילים אחרות, אדם במשבר גיל העמידה יכול להיראות כאדם נחוש והחלטי – לעזוב את נישואיו באופן חד וחלק, להודיע לאשתו כי הוא אינו מאושר וזהו זה. אין עוד מה לומר. קם והולך.

אך במקביל, בשיחה אישית ואינטימית, הוא עלול לחשוף בלבול עמוק וכנה, תחושת אמביוולנטיות עצומה, ואי-יכולת לקבוע אם זה הדבר אותו הוא רוצה.

התנהגות אימפולסיבית

אנשים החווים משבר גיל העמידה יתנהגו באימפולסיביות, אך התנהגותם לא תהיה חסרת היגיון לחלוטין. כך, למשל, אדם יכול לעזוב את מקום עבודתו מזה עשרות שנים, אשר יחסית היה נראה כי הוא מאושר וחפץ בחלקו. ההסברים שהוא ייתן להתנהגותו יהיו יכולים להיות הגיוניים לחלוטין – הוא מיצה את עצמו, לא מרוצה, אינו מרוויח מספיק, לא הכיוון שתמיד רצה לחייו.

עם זאת, מי שמכיר את אותו אדם מקרוב יכול לזהות שהסברים אלו אינם בדיוק העניין, אלא סוג של תירוץ. זו גם הסיבה אשר לאחר חלוף המשבר נוטים החווים אותו לשוב אל חייהם הקודמים.

חשוב להבדיל בין משבר גיל העמידה לבין החלטה נחושה ואמיצה המתקבלת בכנות. ההבדל יהיה בעמדתו של האדם לאותה החלטה, ולא בהכרח רק בביצוע שלה. לא רק בנחישותו, אלא גם בתפיסתו את מורכבות הסיטואציה, האופן בו הוא ניגש להתמודד עמה, ובכך שיחסו אל השינוי נובעת ממקום בונה ואמתי, ולא מתוך פחד, חשש או חרדה פתאומיים.

 

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום