הקשר בין בעיות הורמונליות לבריאות הנפש

בעיות הורמונאליות ובריאות הנפשהגוף משפיע על נפשנו, וליהפך, הנפש יכולה להשפיע על הבריאות הפיזית. באופן זהה, המערכות הביולוגיות של גופנו מייצרות השפעות שונות על תפיסתנו את מצבנו הנפשי, ולכן טיפול תרופתי נתפש, במקרים רבים, כפתרון יעיל לבעיות נפשיות שונות.

אך ייתכנו מצבים נפשיים שלהם תרופות אינן מהוות את הפתרון היעיל ביותר. בעיות הורמונליות נובעות בעיקר מבעיה גופנית אשר יש לטפל בה במשולב עם טיפול תרופתי.

כך, למשל, דיכאון יכול להביא למצבי שינה מוגברת, חולשה, קשיי תקשורת וחרדה. לא רק הנפש נפגעת מהמצב הבעייתי, גם הגוף עצמו סובל ומלווה בסימפטומים.

מהן בעיות הורמונליות?

ההורמון הינו חומר כימי המופרש בגוף מהתאים, האיברים והבלוטות. תפקידו הוא לשלוח מסרים המשפיעים ישירות על התפקוד הפיזי והנפשי. כמות קטנה של הורמון מסוים יכולה ליצור השפעה עצומה על פעולת ותפקוד הגוף האנושי – הוא יכול להשפיע על מצבי רוח, על תפיסת מציאות, הזיות, בעיות בתפקוד איברים, השפעה על תנועות שאינן רצוניות, עוויתות, או התנהגות חריגה.

חוסר איזון הורמונלי נתפס בפסיכיאטריה כהסבר מדעי לבעיות והפרעות נפשיות שונות, וטיפול תרופתי מסוים נמצא כיעיל להתמודדות עם מצבים בריאותיים אלו. מטרת הטיפול התרופתי היא לאזן גם מצבי חוסר איזון הורמונלי, ובכך לעזור לגוף להגיע ליציבות ותפקוד תקין המקלים או מרפאים לחלוטין בעיות נפשיות שונות.

תפיסת עצמי והסביבה כראי למצב הורמונאלי

אדם הסובל מחוסר איזון הורמונלי, או בעיה הורמונלית, עשוי לחוות בעיות גופניות שונות כגון בעיות פריון, דימום אצל נשים, נפיחות, הזעה, גלי חום, רעב קיצוני, חולשה, או בעיות טווח תנועה. בהתאמה, יכולות להיות השפעות הורמונאליות גם על הנפש, החל מבעיות זיכרון, דרך תפיסת מציאות מעוותת, פרנויה, חוסר יציבות נפשית, מצבי רוח קיצוניים, ובעיות בתפיסת העצמי.

בעיות הורמונליות נוטות למנוע תפקוד תקין, ועשויות גם להוות מכשול מהותי לטיפול פסיכותרפי, או טיפול פסיכולוגי.  המטופל צריך להיות במצב בו הוא מסוגל לתקשר ולתפקד במסגרת טיפולית, ולכן הוא מקבל תרופות פסיכיאטריות לטיפול במצבים הורמונאליים בעייתיים, וכן מצבים ביולוגיים-כימים אחרים, שמטרתם הקלת המצב או ריפוי.

תרופות פסיכיאטריות כחלק מהותי מהטיפול: כשהבעיות נובעות מגורם ביולוגי-כימי

לא תמיד נראה השפעה חיובית או בכלל של תרופות פסיכיאטריות על מטופלים הסובלים מפער בתפיסת העצמי לתפיסת המציאות. קיימים מצבים בהם נראה שמרכיב נפשי עמוק, הנובע ממקור אחר, משפיע על הבעיות הנפשיות, ובמקרים אלו ההפרעות ההורמונליות אינן ההפרעות המהותיות.

לכן חשוב לפנות לאבחון בידי בעל מקצוע מיומן ומנוסה, אשר ידע לאבחן בצורה הנכונה את הסיטואציה הרגישה של המטופל.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום