טיפול פסיכולוגי ברשת

טיפול פסיכולוגי ברשתישנן הרבה מאוד גישות של טיפולים פסיכולוגיים – חלקן קצרות טווח וממוקדות וחלקן ארוכות טווח וכוללניות. יש שיטות שנועדו להקל על מצוקות יום יום ויש שנועדו לסלק פוביות, חרדות או להתמודד עם דיכאון קליני.

בשנים האחרונות, כשהמחשב זמין בכל בית, ועם הצמיחה המהירה של רשת האינטרנט, החלו פסיכולוגים ומטפלים להציע טיפול שניתן באופן השונה עד מאוד מהטיפול הקלאסי – פנים אל פנים.

הטיפול נעשה באמצעות הרשת, מרחוק. מהו בדיוק טיפול זה? מה צריך לדעת לגביו?

טיפול פסיכולוגי ברשת: טיפול נפשי לכל דבר

ייעוץ נפשי מרחוק, בלא שנמצאים בחדר אחד עם פסיכולוג איננו דבר חדש. עוד לפני עידן האינטרנט ניתן היה לפנות ליועצים שנתנו מענה טלפוני, אולם בדרך כלל היה מדובר ב"קו חם" לייעוץ במקרי חירום. מדובר היה בייעוץ ראשוני, מעין עזרה ראשונה למשל עבור אנשים שמרגישים מועקה גדולה עד כדי רצון לשים קץ לחייהם.

טיפול פסיכולוגי ברשת מעניק את האפשרות למטופלים לקבל טיפול פסיכולוגי שלם ולא רק מענה חד פעמי או טיפול חירום. מדובר באפשרות לקבל טיפול ממטפלים מוסמכים, שיכולים להיות פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, לעתים גם מטפלים מתמחים כגון מטפלים באומנות. זהו טיפול נפשי לכל דבר, הזמין במרבית האסכולות הפסיכולוגיות הקיימות בימנו.

טיפול פסיכולוגי ברשת בווידאו וגם בצ'אט

טיפול פסיכולוגי ברשת, בצורה של שיחת ווידאו, הוא הדבר הדומה ביותר לטיפול שגרתי, שבה המטפל יכול להביט במטופל, לבחון את הבעות פניו, לתקשר גם באופן בלתי מילולי. אולם שיחת ווידאו טיפולית איננה צורת הטיפול היחידה ברשת. אפשרויות נוספות לטיפול פסיכולוגי באינטרנט כוללות למשל צ'אט, שבו שני הצדדים אינם רואים זה את זה אלא מתקשרים באמצעות מסרים כתובים.

רמה אחרת של טיפול יכולה להתקיים כאשר מן הצד השני אין כלל מטפל בשר ודם. פיתוח תכנות ומערכות של בינה מלאכותית שאמורות להעניק סיוע נפשי נמצא בהתקדמות של ממש, אם כי הדעות עדיין חלוקות לגבי היעילות ביחס למפגשי טיפול עם מטפל אנושי. ראוי לציין שתכנות טיפוליות אונליין נחשבות לטובות למדי כאשר מתמודדים עם בעיה ידועה וממוקדת כגון חרדת בחינות למשל.

טיפול ברשת – זמינות מקסימלית

טיפול פסיכולוגי ברשת האינטרנט הופכת אותו למהפכה מבחינת זמינות. מרחק גיאוגרפי כבר איננו רלוונטי וניתן להעניק טיפול למטופלים שנמצאים בקצה השני של העולם. טיפול ברשת, אם כן, יכול להתאים גם לאנשים שהיו מעדיפים טיפול פנים אל פנים, אבל נבצר מהם להגיע  לטיפול למשל בשל לימודים או עבודה בחו"ל.

מלבד אנשים שנמצאים בחו"ל, ברילוקיישן למשל, טיפול ברשת יכול מאוד להתאים לאנשים שאינם יכולים להרשות לעצמם לממן טיפול פנים אל פנים. טיפול באינטרנט, שיכול להינתן כאמור גם בצ'אט או אפילו בסקייפ, יכול להקל ולסייע בלא להעמיס נטל כספי משמעותי.

ניצול הטכנולוגיה המתקדמת לטיפול נפשי

במיוחד הדברים אמורים בטיפולים בצ'אט או שימוש בתכנות טיפול. כמו כן, טיפול ברשת מתאים לאנשים שמתקשים לצאת מהבית ולהגיע לטיפול מכל סיבה שהיא – זו יכולה להיות למשל נכות וקשיי ניידות. זו יכולה להיות עצם ההפרעה, חרדה או דיכאון, שמקשים על המטופל לגייס את תעצומות הנפש הדרושות בכדי לצאת מהבית ולהגיע אל מטפל היושב בקליניקה.

טיפול פסיכולוגי ברשת יכול להיעשות בשיטות מגוונות, הן מהבחינה הטכנולוגית והן מהבחינה הקלינית. מטופלים רבים שהתנסו מדווחים על תוצאות טובות, אולם ברור כי אין זה נחלת הכלל. קשה להניח שבקרוב יתפוס הטיפול ברשת את מקומו של הטיפול פנים אל פנים אבל בהחלט יש לו מקום ויש לו יתרונות משלו.

זיהוי הצורך שלנו

פעמים רבות בחיים אנו מתמודדים עם מצוקות, קשיים ופחדים. חשוב לזהות מתי מדובר בחלק משגרת החיים, ומתי מדובר בסיטואציה שחורגת מהנורמה ופוגמת באיכות החיים שלנו.

האם אתם חשים קושי בהתמודדות יומיומית עם החיים או האם אתם מרגישים לחוצים מאד ומוצפים רגשית? האם אתם מרגישים שיש לכם צורך בהקשבה, הכלה ומתן כלים להתמודדות מפי איש מקצוע?

אם עניתם לשאלות הללו בחיוב, טיפול פסיכולוגי ברשת עשוי לסייע לכם ולשפר את חייכם.

זיהוי המחסום שלנו

זיהיתם שאתם זקוקים לעזרה נפשית. יתכן וזהו נושא עליו אתם חושבים כבר לא מעט זמן, אולם טרם "הרמתם את הכפפה" וקבעתם תור למטפל. כנראה שיש לכם מחסום. לקבוע תור שבועי, בקליניקה שלא תמיד קרובה לביתכם, לעמוד בפקקים, למצוא חניה נוחה –עצם המחשבה על הפרוצדורה מעייפת אתכם. גם הרעיון של ישיבה ארוכה במקום שאינכם מכירים, מול אדם שאינכם מכירים, ולשפוך את ליבכם – קצת מרתיעה אתכם. ומה אם בחדר ההמתנה אפגוש מכרים? הרי רציתי לשמור את הנושא לעצמי. המחשבות הללו מעכבות אתכם בהשגת העזרה הנחוצה לכם.

מציאת הפתרון

אם הגעתם למסקנה שאתם זקוקים לסיוע נפשי, מומלץ שלא לדחות קבלת הטיפול. כמו כל טיפול רפואי אחר לו אנו זקוקים – דחיינות בדרך כלל מחמירה את המצב. באמצעות טיפול פסיכולוגי ברשת תוכלו לקבל עזרה ממומחים בתחום, בביתכם – המרחב הכי בטוח ונוח עבורכם, בדיסקרטיות מלאה. טיפול פסיכולוגי ברשת גם עשוי לחסוך עבורכם זמן – לצורך קבלת העזרה תאלצו לשריין נטו את שעת הטיפול מבלי לגזור זמני הגעה וחזרה מהקליניקה. לסיכום, טיפול פסיכולוגי ברשת עשוי להסיר עבורכם את המחסום, ולגרום לכם לפנות לסיוע נפשי במהרה.

חשוב לדעת שכל אחד ואחת מאיתנו הוא שונה, כל אחד לוקח מצבים רגשיים בצורה אחרת, ולכן חשוב שהטיפול אותו אתם בוחרים לעבור באמת מתאים לאופי שלכם, למצב שלכם, לרמת החומרה של הסיטואציה. כמו לכל דבר, גם לטיפול ברשת יש יתרונות ויש חסרונות וזה כמובן משהו שכדאי לקחת בחשבון. 

 

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום