הבנת תסמונת האישה המוכה

תסמונת האישה המוכה"למה היא נשארת איתו למרות שהוא מתעלל בה?" אנשים רבים אינם מבינים את הסיבות בגללן נשים נשארות עם בן זוג שמתעלל בהן רגשית או פיזית, ונוטים "לזרוק" תהייה זו לחלל מבלי לנסות להבין מה שעובר על אישה שנשארת במערכת יחסים למרות ההתעללות.

במקרים רבים, גם הנשים עצמן אינן מבינות את הסיבה, וכשהן מתבקשות להסביר את התנהגותן, הן מתמלאות בושה וכלימה.

אך גם אם ההתעללות אותה הן חוות תסלים, הן עדיין תישארנה במערכת היחסים החולנית. מאמר זה דן במאפייני מעגל האימה האופף נשים מוכות המוכרות גם בשמן תסמונת האישה המוכה.

כי לימדו אותך להיות חסרת אונים

שיטה אחת להבנת תסמונת האישה המוכה היא לבחון את  גישת שטיפת המוח המבוצעת בשימוש נרחב בקרב מנהיגי כתות, כשיטה לנטילת כוח הרצון העצמאי הנורמלי של המאמינים.

במערכת זו, אדם מטופל לסירוגין ביחס של תגמולים לגבי התנהגות חיובית ושלילית, ללא סיבה מהימנה לקביעת האופן בו מחולקים התגמולים או העונשים.

אנשים שנוטים להצטרף לכתות ולחיות את חייהם במסגרת זו, נוקטים במאמצים מוגברים להתנהג באופן שישיג להם תגמולים הולמים על התנהגות חיובית.

תסמונת האישה המוכה: עניין של זמן עד שזה ייגמר באסון

התיעוד ההיסטורי של התנהגות זו מספר את סיפורם של אסירים ושומרים במחנות שבויים, ומציע אנלוגיה נוספת שגם אותה ניתן להתאים לתסמונת האישה המוכה.

אנשים שהיו שבויים או אסירים וטופלו במסגרות שהציעו חסד בצורת מזון, מחסה או הקלה מעבודה מצד אחד, ויחס אכזרי וסדיסטי, כגון מכות, רעב וירי אקראי מצד שני, לא הצליחו למצוא שום דרך שתמנע את האכזריות או שתרוויח עבורם יחס אנושי יותר.

מצב זה הביא אסירים רבים לוותר על חייהם ולהפוך לאדישים להתעללות. הדרך היחידה אותה הכירו להימלטות מההתעללות היא להרעיב את עצמם או לדרדר באופן חמור את בריאותם כדי למות במהירות.

פסיכולוגים מכירים במצב מסוכן זה של אדישות בקרב קרבנות התעללות במשפחה, ומצביעים על הסיכונים, שהם רק עניין של זמן, לפני שנשים אלו ייהרגו בסופו של דבר על ידי בן הזוג המתעלל בהן.

תסמונת האישה המוכה מאופיינת בהנצחת התבנית

הסיבה העיקרית בגללה נשים נשארות במערכת יחסים מתעללת היא התקווה המניעה אותן לקבל את האהבה אותה השתוקקו לקבל מהוריהן. הן משתפות פעולה עם בן זוג שמתנהג, במובנים רבים, כמו האימא או האבא שלהן.

היות והן עדיין זקוקות לאהבה ואישור, הן ממשיכות לנסות, ללא הצלחה, לקבל את האהבה והאישור להן הן זקוקות, בדיוק כפי שניסו עם הוריהן.

נשים שנשארות עם בני זוג פוגעניים הן נשים שגדלו בדרך כלל בתא משפחתי מתעלל. מבחינתן זה נורמאלי להיפגע על ידי אנשים אהובים. הערכתן העצמית נמוכה ביותר בעקבות ההתעללות אותה עברו בילדות, והיא מתערערת עוד יותר כתוצאה מהאלימות של בני זוגן.

לכן אין זה פלא שנשים אינן יכולות להסביר מדוע הן נשארות במערכת יחסים זו

הן זקוקות לאבחון וטיפול פסיכולוגי על מנת להבין את המעגל הכולא את רצונן החופשי ואופף את חייהן. במסגרת הטיפול, הן לומדות שאין כל פגם בהתנהגותן או באישיות שלהן, שראוי להתעללות, ואז הן מסוגלות לעזוב.

יציאה ממעגל ההתעללות

התייעצו עם איש מקצוע. דווחו על תסמיני ההתעללות וקבלו את המשאבים המקצועיים להן אתן זקוקות. חפשו מחסה. הבינו שאינכן לבד וכי יש אנשים שיכולים לסייע לכן. מומלץ לפנות לקו מוקד סיוע לאלימות במשפחה, ולקבל את הסיוע הראשוני בטלפון או באינטרנט.

ניתן להרכיב תכנית בטיחות. רוב הנשים יכולות להרגיש את הסכנה בה הן נמצאות כשהן יודעות ומבינות שבן זוגן עלות לפגוע בהן.

טיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי מסייע לנשים לזהות את הסיבות שגרמו להן להישאר במערכת יחסים זו, להכיר בנקודות החוזק שלהן, ולהבין שההתעללות אותה הן חוות אינה באשמתן, למרות מה ששמעו שוב ושוב מהמתעלל שלהן.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום