הרגלים שליליים שמשפיעים על התפקוד המוחי

הרגלים שמשפיעים על התפקוד המוחיהמוח הוא איבר מדהים המורכב ממיליארדי תאים ששולחים אותות מכף רגל ועד ראש. הוא שולט על כל התפקוד, החל מתפקוד בסיסי כגון נשימה ודופק, הדרך בה אנשים מגיבים להנאה ולכאב, והיכולת לזכור משוואות מתמטיות מורכבות, ורשימת מכולת פשוטה.

אנשים רבים מסגלים לעצמם הרגלים שהם יודעים שהם שליליים. אך חלק מהרגלים שליליים אלו עשויים להשפיע על התפקוד המוחי.

לדוגמא, חוסר שינה עלול לגרום לדמנציה, כולל מחלת אלצהיימר, לכן מומלץ להקפיד על לוח זמנים קבוע לשינה: להימנע מאלכוהול, קפאין ואלקטרוניקה בערב, והקפידו על שיטות הרגעה לפני השינה.

הרגלי חיים המשפיעים על התפקוד המוחי – אנשים רבים מאיצים את תהליך השיבוש בתפקוד המוחי, באמצעות הרגלי הרס עצמי המשפיעים על מצב הרוח, הבריאות והאופן בו המוח פועל. מאמר זה סוקר מספר הרגלים שליליים יומיום נפוצים ביותר בהם אנשים עוסקים, העלולים לגרום נזק למוחם.

הרגלים שליליים: אכילת שפע מזון מהיר

חלקים במוח הקשורים ללמידה, זיכרון, ובריאות הנפש, קטנים יותר בקרב אנשים שאוכלים שפע מזון מהיר כגון המבורגרים, צ'יפס ומשקאות קלים בתזונה.

פירות יער, דגנים מלאים, אגוזים וירקות בעלי עלים ירוקים, לעומת זאת, משמרים תפקוד מוחי. אז בפעם הבאה שתושיטו יד לשקית הצ'יפס, אכלו חופן אגוזים במקומה.

מוסיקה רועמת באוזניות: נזק מוחי המשפיע על השמיעה

אפילו אם מדובר בחצי שעה בלבד. אובדן שמיעה בקרב מבוגרים קשור לבעיות בתפקוד המוח, כגון אלצהיימר ואובדן רקמת המוח. מצב זה נגרם היות והמוח נאלץ לעבוד קשה על מנת להבין מה שנאמר מסביב, היות ואינו מסוגל לאחסן את הדברים שנשמעו בזיכרון.

לכן מומלץ להקשיב למוסיקה באוזניות בנפח שאינו עולה על שישים אחוזים מהנפח המקסימאלי שלהן, ולהשתדל שלא להשתמש באוזניות יותר משעה בכל פעם.

העדר תנועה מספקת

ככל שאדם אינו מקפיד על פעילות גופנית קבועה, כך גובר הסיכוי לדמנציה. בנוסף, סביר יותר שתתרחש מחלת סוכרת, מחלת לב ולחץ דם גבוה, אשר עשויים להיות קשורים לאלצהיימר.

אין צורך לרוץ מרתונים. חצי שעה של עבודה בגינה או הליכה מהירה סביב השכונה מספיקים. אך חשוב להקפיד על פעילות גופנית לפחות שלושה ימים בשבוע.

עודף לחץ

כל אדם חווה כמות מסוימת של מתח בחיים: אחריות בעבודה, בעיות משפחתיות, קשיים כלכליים, ואפילו חוסר נוחות יומיומית כגון פקקי תנועה ומכשירים שבורים.

חוויה מלחיצה מפעילה שתי תגובות נפרדות במוח. ראשית, מערכת העצבים הסימפתטית נכנסת להילוך גבוה; קצב הלב, מהירות הנשימה וזרימת הדם, מפעילים לחץ נוסף על השרירים. המוח משחרר אף הורמון לחץ פרטני הנקרא קורטיזול.

העדר מגעים חברתיים

במהלך הילדות, החיים מלאים בהזדמנויות להתרועע, במיוחד בבית הספר ובפעילויות מחוץ ללימודים. בבגרות הצעירה, אנשים מתקשרים עם עמיתים לעבודה, הורים, אחים וחברים.

אך מאוחר יותר בחיים, רבים מקשרים חברתיים אלו נוטים ליפול. אנשים פורשים מחיים חברתיים והופכים להיות פחות פעילים; הילדים מתרחקים מההורים; וחברים ותיקים חולים או נפטרים.

עישון – מכווץ את המוח, ומחמיר בעיות זיכרון, המשפיעות על סיכון גבוה יותר למחלת דמנציה, כולל אלצהיימר. עישון קשור אף למחלות לב, סוכרת, שבץ ולחץ דם גבוה.

אכילת יתר – המוח אינו מסוגל לבנות רשת חזקה של קשרים המסייעים לחשיבה וזיכרון. אכילת יתר לטווח הארוך עלולה להגביר את הסיכון לעודף משקל, אשר עלול לגרום למחלות לב, סוכרת ולחץ דם גבוה, הקשורים לבעיות תפקוד מוחי ואלצהיימר.

שהות ממושכת במקומות חשוכים – אם לא מקפידים על חשיפה מספקת לאור טבעי, עלול להתפתח דיכאון, המאט את התפקוד המוחי. מחקרים מראים אף כי אור השמש מסייע לשמירת תפקוד מוחי משופר.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום