שיטות מפתח לחיסול חשיבה שלילית

שיטות להתגברות על חשיבה שליליתחשיבה שלילית עלולה להשפיע באופן משמעותי ולהיות לעתים הרסנית בתחומים רבים של החיים. מאמר זה מציג ארבע שיטות מפתח, ועם מעט תרגול, כל אדם יכול להשתחרר מחשיבה שלילית לתמיד.

אחיזה בתבנית חשיבה שלילית עשויה להיות לבניית בית כלא במוח. היא מחזיקה אדם בשבי, וכל אדם שהיה שם, יכול להעיד על כך.

הקרב על פריצת החשיבה השלילית

אנשים מנסים שיטות רבות ושונות "לפרוץ" דפוסי חשיבה שלילית, כולל הסחות דעת או "הטבעת הצער" בחומרים כגון אלכוהול וסמים, רק על מנת להכות את נפשם מאוחר יותר כשהם מגלים שהם עדיין תקועים בגישה שלילית לחיים.

מצב זה עשוי להרגיש כמו קרב פנימי אמיתי. אך אנשים שנאבקים עם חשיבה שלילית צריכים להבין שניתן לשנות את המצב ולטפח אושר ושלום פנימי.

הכרה בדפוסי חשיבה שלילית

דפוסי חשיבה שליליים הם מחשבות חוזרות שאינן יעילות. הן אינן משרתות כל מטרה אמיתית ומייצרות רגשות שליליים ישירים, המהווים השתקפות של המחשבות והרגשות בגוף.

ברגע שלומדים לזהות דפוסי חשיבה אלו כשהם מתרחשים, ניתן להתחיל לבחור כיצד להגיב. דפוסי החשיבה השלילית הנפוצים ביותר כוללים:

מחשבות מדאיגות

"חיי מלאים צרות איומות" – חשיבה שלילית עשויה ללבוש צורת דמיון או ציפייה להתרחשות מצבים שליליים או ששום דבר טוב לא יקרה. אתם עלולים לדאוג לגבי התדרדרות בריאותכם, איבוד מערכות יחסים, תאונה או אבדן הקריירה, למרות ששום דבר מאלו לא התרחש בפועל.

מתח הקשור לעתיד הפיננסי, לרווחת הילדים או בני הזוג, מתאים לקטגוריה זו. כשהמוח מטיל את עצמו אל העתיד ומצייר תרחישים ומחשבות על מה שעלול להשתבש, או יוצר תרחישי 'מה אם', אדם הופך להיות לכוד בסוגים אלו של חשיבה שלילית.

חוסר יכולת לזהות חשיבה שלילית

אנשים הלכודים בחשיבה שלילית חשים במקרים רבים חסרי תקווה היות ואינם יודעים מה לעשות. לא תמיד ניתן לחשוב על דברים, וקיים צורך להתמודד עם הבעיות, לתכנן את העתיד, ולהתמקד בפתרונות יעילים ויצירתיים. לא ניתן פשוט לטמון את הראש בחול ולהתעלם מהכול. הניסיון פשוט "לחשוב חיובי" על מצבים אלו קשה באמת או שנראה לא מציאותי. אז איך מעבירים את החיים בצורה מעשית מבלי להישאב לדפוסי חשיבה שליליים?

כדי להיות חופשי מחשיבה שלילית, יש לגלות מודעות מוגברת למחשבות, ולהתחיל לתת את הדעת יותר על המתרחש במוח, בכל זמן נתון. יש לשים לב במיוחד לכל אחד מאותם דפוסי חשיבה שלילית המתעוררים, ולהשקיף על המתרחש בסביבה הפנימית.

תשומת לב לרגע ההווה

אין להביט לאחור בזעם או בפחד, אלא במודעות. יש להבין שרוב המחשבות השליליות זורמות בעיקר משני כיוונים. הכיוון הראשון נשען על העבר, כשאתם מהרהרים על טעויות, בעיות, אשמה וכל היבט בחיים שלא התרחש כפי שציפיתם. הכיוון השני הוא דאגה לעתיד, פחד מפני מה שעשוי או לא עשוי להתרחש לעצמכם, לאחרים או לכדור הארץ.

חוסר יכולת להשיג מטרות מסוימות, דאגה מפני הזקנה או חרדה לגבי כספים או מערכות יחסים, מפעילים לחץ. ללא קשר לחשיבה השלילית, היא מופעלת על מנת להעסיק את המוח בדפוסי חשיבה שליליים, כך שהמוח צריך להפנות את המיקוד לעבר או לעתיד. כשאבודים בחשיבה שלילית, מתרחשת נטייה לשקוע באופן מוגבר במחשבות, עד שמאבדים לחלוטין קשר עם היופי הפשוט והחיות של הרגע הנוכחי.

בחירה במחשבות בונות במקום במחשבות הורסות

עם התפתחות מודעות פנימית, ניתן לבחור באופן מכוון לשנות את החשיבה כך שתהיה בונה ולא הרסנית. חשיבה חיובית או בונה מסייעת להתמודדות באופן יעיל במצבי יומיום. שקיעה במחשבות על העבר אינה מועילה וגורמת לרגשות שליליים, אך ניתן להשתמש בחוויות העבר על מנת לסייע בקבלת החלטות והתאמת הפעולות.

דאגה גורמת לצער וחרדה בלבד, אך נקיטה בפעולות בונות, כגון השקעה בביטוח או תיקון נזקים בבית, מאפשרת לשחרר את המחשבות הגורמות לחרדה. חשיבה בונה מאפשרת להיות מאושרים כשהמצב מסתדר, ומאפשרת להציב את הבעיות בפרספקטיבה הנכונה ולהתמודד עימן באופן מעשי.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום