חשיבות אבחון פסיכולוגי

כששוקלים לעבור טיפול פסיכולוגי בפעם הראשונה, ניתן לעתים להתייחס אל ההליך כאל הרפתקה חדשה, המעניקה הזדמנות לתקשר את הרגשות ולאוורר את התסכולים.

אך למיליוני האנשים ברחבי העולם החווים הפרעות נפשיות, המטפל אינו חבר בתשלום בלבד. אבחון פסיכולוגי משפיע על כל מהלך הטיפול, כולל משך הטיפול, ולכן יש להקפיד על קבלת אבחון נפשי ברור.

למה אבחון פסיכולוגי חשוב?

במילים פשוטות, האבחון צריך לכוון את מהלך הטיפול הפסיכולוגי. כשמבצעים שינויים באורח החיים, כגון החלטה על התחלת טיפול, תקשורת על הבעיות יכולה לסייע בטיפול הנפשי, אך היבט זה לבדו אינו מספיק. לכל הפרעת בריאות הנפש קיימת מערכת פרוטוקולי טיפול משלה. אדם עם הפרעת חרדה כללית, למשל, שונה באופן משמעותי מאדם הסובל מחרדה או הפרעת דחק פוסט טראומטית.

מטפל שאינו מודע לכך שהחרדה נגרמת כתוצאה מטראומה, עלול להשקיע חודשים או אפילו שנים בטיפול בחרדה מבלי להשיג התקדמות. בנוסף, הפרעות נפשיות רבות עלולות לגרום לתסמיני דיכאון, אך אין פירוש הדבר שהמטופל סובל מדיכאון.

אדם שנאבק על מנת לבצע את עבודתו כתוצאה מהפרעות קשב וריכוז, עלול להיות מדוכא, ועייפות ההתמודדות עם סכיזופרניה, עשויה לדכא באופן זהה.

אבחון פסיכולוגי שגוי

לעתים, אבחון פסיכולוגי שגוי עלול להוביל לבעיות נפשיות חמורות. הפרעה דו קוטבית, במיוחד בשלבים המוקדמים, עשויה להיראות כמו הפרעת דיכאון מג'ורי. בקרב אנשים עם הפרעה דו קוטבית, לעומת זאת, תרופות נוגדות דיכאון עשויות להאיץ התקפי מאניה ואינן מטפלות במצב.

רופאים עוסקים בשיטות אבחון קפדניות על מנת למנוע אבחון פסיכולוגי שגוי, אך חלק מהרופאים ממהרים במהלך ראיונות אבחון, ומניחים כי דיכאון הוא האפשרות הסבירה ביותר למצבים נפשיים רבים. אתם תבריאו מהר יותר ותחוו פחות תופעות לוואי כתוצאה מהטיפול, אם תקבלו את האבחון הפסיכולוגי הנכון בשלב מוקדם של הטיפול.

שיטות נכונות לאבחון פסיכולוגי

קיימות מספר שיטות לאבחון הפרעות בריאות הנפש, אך הן דורשות בהכרח השקעת זמן. פסיכולוג שממהר במפגש הראשון, או שאינו שואל מספיק שאלות, עלול להחמיץ את האבחנה. עד להשגת תוצאות בדיקות דם או בדיקה רפואית אחרת לאיתור מצב בריאות נפשית, עליכם לשפוט את הפסיכולוג בהתאם למאמץ אותו הוא משקיע, אם בכלל.

כל מרפאה מכובדת לטיפול בהפרעות נפשיות מבצעת הליך מיון אבחוני מיוחד המותאם למטופל. המטרה היא לקבל בסיס לתסמיני המטופל והתפקוד, אשר עשוי לסייע ביצירת מפת דרכים לטיפול הפסיכולוגי. תהליך זה כולל שאלונים והערכות מבוססות מחשב. בנוסף, יש להקפיד על קבלת משוב ממקורות מהימנים, כולל בני זוג, הורים, מורים, חברים או שילוב של מספר מקורות.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום