אבחון התפתחות הילד 10-18

אבחון התפתחות הילד 10-18ילדים שאינם מפתחים כראוי בדרך כלל לא יוכלו להגשים את מלוא הפוטנציאל הטמון בהם. התפתחות לקויה או איטית מהמקובל איננה גזירת גורל שצריך ללמוד לחיות עמה.

מערכת הבריאות בארץ וכן בעלי מקצועות שונים (תפקידים פרא רפואיים) מסוגלים להציע טיפולים שונים שיעזרו לכל ילד לסגור את הפער ולהצליח יותר.

גם במידה ומדובר בילדים הסובלים מנכות או מחלה כרונית (מצבים שלא ניתן להחלים מם מאופן מלא) אין לומר נואש. טיפול מתאים יוכל לאפשר הגעה להישגים חברתיים, תפקודיים או רגשיים הרבה יותר גבוהים לעומת חוסר טיפול.

מכיוון שאין דין ילד קטן כדין נער (וגם נערה, כמובן שונה מהילדה) נהוג לחלק את האבחון והטיפול בילדים ובני נוער לשתי תקופות. התקופה הראשונה מתחילה בגיל 3 ומסתיימת בגיל 10. התקופה השנייה מתחילה בגיל 10 ומסתיימת בסוף גיל הנעורים – גילאי 17 ו-18. להלן נכיר את הנושא החשוב של אבחון התפתחות הילד והנער בגילאי 10 עד 18.

הזכות לאבחון ולטיפול

שלא כמו בעבר, כיום הנושא של אבחון וטיפול בהיבטים התפתחותיים נחשב לחלק אינטגרלי משירותי הבריאות בישראל. הנושא אף עוגן בחקיקה כך שגם ילדים ובני נוער המשולבים בחינוך המיוחד ומתוקף כך מקבלים סיוע יכולים לממש היבטים אבחוניים וטיפוליים תוך פניה למערכת הבריאות.

האבחון, הגם שהוא יכול להיעשות באופן פרטי, עשוי להינתן גם מתוקף חוק הבריאות. אבחון וטיפול יינתנו בחלקם על סמך סל הבריאות כאשר מעבר לכך, ניתן ליהנות מטיפולים מוזלים שניתנים על ידי קופות החולים במסגרת שב"ן.

עבור ילדים שאינם סובלים מנכות או מאוטיזם, יש משמעות מיוחדת להתערבות מבחינה התפתחותית (וכמובן גם היבטים שונים של אבחון) בעיקר בגילאים הנמוכים מ- 9 שנים. לאחר מכן, אחוז הילדים הזקוקים לאבחון ולטיפול יורד באופן משמעותי. הגילאים הצעירים – זוהי תקופת הזמן הקריטית, שבה המענה והטיפול יהיו היעילים ביותר. כאשר מדובר בילדים הסובלים מנכות גופנית או כאלה המוגדרים כאוטיסטים, קיימת זכאות נרחבת באבחון ובטיפול גם בגילאים מבוגרים יותר.

מי מטפל בבעיות התפתחות

אבחון של ילדים ובני נוער בגילאי 10 עד 18 עשוי להעלות קשיים רגשיים או פיסיולוגיים. יש כאלה הסובלים מבעיה פסיכולוגית, שפתית, לקויות למידה. מענה מתאים יוכל להינתן על ידי גורמים מקצועיים פרא רפואיים כגון מטפלים שמעניקים טיפול ביצירה, כאלה המתמחים בטיפול בהבעה. יש המסייעים באמצעות טיפול באומנות או בדרמה, ויש גם מומחים לטיפול באמצעות בעלי חיים.

במקביל לכך, ישנם כאלה המתמחים בטיפול בלקויות למידה, יש גם מטפלים הפועלים בשיטות של ריפוי בעיסוק, פסיכולוגים של בני הנעורים, פיזיותרפיסטים (לרבות כאלה המתמחים בטיפול בבני הנעורים הסובלים מנכות גופנית, פיגור שכלי וכדומה). בנוסף, ישנם מטפלים בקלינאות תקשורת. טיפולים יכולים להינתן גם על ידי עובדים סוציאליים המתמחים בטיפול בבני נוער, ישנם מטפלים ברכיבה טיפולית, מדריכים לטיפולי הידרותרפיה ועוד.

אבחון, טיפול וקופות החולים

על מנת לממש את הזכויות באבחון ובטיפול ניתן לפנות לגורמים שונים. בין היתר, מדובר בבתי הספר ובעיקר בקופות החולים (ולעיתים – משרד הבריאות). בקופות החולים מציעים אנשי מקצוע כגון רופאים או מטפלים פרא רפואיים, כאשר לעיתים קופת החולים תעניק הפניה והטיפול ייעשה על ידי גורם מקצועי מחוץ לקופה.

במידה והגורם המקצועי הינו מחוץ לקופה, מומלץ לבדוק מראש עם קופת החולים מהו ההחזר הכספי המקובל, האם יש תקרת תשלום. מעבר לזכות הבסיסים לאבחון ולטיפול, מעניקים בקופות החולים זכויות נוספות לבעלי ביטוח משלים (שב"ן). יש לבדוק עם כל קופה מהן הזכויות וכן האם יש או אין תקופת אכשרה.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום