אשפוז פסיכיאטרי לבני נוער

אשפוז פסיכיאטרי לבני נוערחלק מבני הנוער, ובדומה למבוגרים, מתמודדים עם הפרעות נפשיות שונות. במקרים קשים מאד, כמענה טיפולי, מוצע הליך של אשפוז.

האשפוז הפסיכיאטרי למתבגרים הוא במחלקות מיוחדות, שחלק מהן נמצאות בבתי החולים הכלליים וחלק בבתי החולים הפסיכיאטריים. מחלקות אלו הן מחלקות ייעודיות, בהן מאושפזים ילדים עד גיל 12 וגם מתבגרים בגילאים 12 עד 18.

באילו מקרים מוצע הליך אשפוז פסיכיאטרי

אשפוז פסיכיאטרי מוצע במקרים בהם מדובר במצב פסיכוטי מסוים או במצב נפשי, העשוי לגרום לנזק להתפתחותו התקינה של המתבגר, במקרים בהם מצבו של המתבגר מהווה סכנה של ממש עבורו (במקרה של מחשבות אובדניות למשל) או סכנה עבור האנשים שסביבו וגם במקרים של אנורקסיה בחומרה גבוהה. מדובר במצבים קיצוניים, שאינם ניתנים לשליטה בדרכים אחרות.

בעוד שהפרעות נפשיות רבות בקרב מתבגרים מטופלות באמצעות תרופות וגם פסיכותרפיה, המוצעת על ידי אנשי מקצוע המתמחים בכך, במקרים קשים מאד נדרשת השגחה מלאה אחר המתבגר כדי למנוע את החמרת התופעה או את ההשלכות הקשות שלה.

במקרים בהם מדובר במצבים חמורים מאד, בהם המסגרת המרפאתית איננה מספקת, יש לפנות להתערבות טיפולית אינטנסיבית ומקיפה יותר, שלעיתים איננה מחייבת אשפוז מלא כי אם אשפוז יום בלבד (תלוי במצבו של המתבגר).

שתי צורות של אשפוז פסיכיאטרי

בדומה למבוגרים, גם במקרה של אשפוז פסיכיאטרי למתבגרים מוצעות אחת מתוך שתי האפשרויות הבאות: המסלול האמבולטורי – טיפול פסיכיאטרי שאיננו מצריך אשפוז בבית החולים. מדובר בטיפול יום במחלקה הפסיכיאטרית, אליה הוא מגיע במהלך היום וחוזר ממנה חזרה הביתה בתום הטיפול.

המסלול השני הוא מסלול אשפוז פסיכיאטרי מלא, אשפוז עם השגחה 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. במקרים מסוימים מוצע הליך של אשפוז כפוי. במקרים כאלה כשיש צורך בקבלת מענה טיפולי פסיכיאטרי הכולל גם אשפוז ואילו הקטין, המתבגר, מסרב לטיפול, יש לפנות לפקידת הסעד, הפונה ישירות לבית המשפט לנוער כדי להוציא צו לטיפול באשפוז כפוי.

כיצד פונים להליך אשפוז פסיכיאטרי?

האשפוז הפסיכיאטרי יכול לבוא מצדו של המתבגר עצמו, מהקטין, או מצד הוריו המבקשים לאשפז אותו בשל מצבו המיוחד. במקרים אחרים תשלח הפנייה לכך על ידי המרפאה לבריאות הנפש שבה הוא ביקר, לעיתים על ידי רופא הילדים המטפל בו ולעיתים, במצבים של אשפוז כפוי, על ידי בית המשפט לנוער.

שירותי המחלקות לאשפוז פסיכיאטרי המיועדת למתבגרים

המחלקות לאשפוז פסיכיאטרי למתבגרים מציעות מגוון רחב של שירותים כדי לספק להם את המענה הטיפולי המקיף והטוב ביותר. במחלקות אלו עובדים צוותים מקצועיים מאד של אנשי מקצוע, המתמחים בטיפול במתבגרים ובטיפול בהפרעות נפש האופייניות לגילאים אלה, צוותים המלווים את המטופלים לאורך כל הדרך ועומדים לרשותם בעת הצורך.

לפני האשפוז עוברים המתבגרים במחלקה תהליך של אבחון, הכולל בירור גופני, בירור פסיכיאטרי ובירור פסיכולוגי. במסגרת הטיפולים, המוצעים למתבגרים המאושפזים במחלקה, אפשר למצוא את הפסיכותרפיה, את הטיפולים הקבוצתיים, את הטיפולים המשפחתיים, את הדרכות ההורים, את המעקב והטיפול הפסיכיאטרי, את הייעוץ והטיפול התזונתי במידת הצורך וגם את הליווי הסיעודי. לבני הנוער מוצעת גם, בחלק מהמקרים, חונכות קבוצתית או חונכות אישית, המסייעת להם לעבור את התקופה המאתגרת ואת האשפוז עצמו בצורה טובה יותר.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום