מה ההבדל בין התקף חרדה להתקף פאניקה? 

התקף פאניקה או התקף חרדה יכולים לתקוף אותנו כמעט בכל שלב בחיים, לעיתים עם טריגר ברור ולעיתים ממש משום מקום. כשזה קורה, זה מאוד מבהיל, לעיתים אנשים כל כך נבהלים עד שהם מתארים לעצמם, אבל מה ההבדל בין התקף פאניקה והתקף חרדה? והאם בכלל ניתן לטפל בהתקפים או אפילו למנוע אותם? כדאי להמשיך לקרוא. 

תסמינים וגורמים להתקפי פאניקה וחרדה

אמנם הם נשמעים כמו שני סוגים שונים של התקפים, אך למעשה מדובר על אותה התופעה בדיוק. יש שיבחרו לקרוא לתופעה התקף פאניקה  ויש שיבחרו לקרוא לזה התקף חרדה. בכל מקרה, בשני המקרים הגורמים והתסמינים הם אותו הדבר – זה יכול להיות כאב פיזי מאוד גדול עמו מתמודדים שמוביל לחרדה גדולה שמתפתחת להתקף חרדה. זה יכול להיות לחץ, סטרס מאוד קשה, אירוע אישי, ריב גדול או לחץ בחיי היום יום והתמודדות עם מצבי קיצון שונים בחיים. התקף יכול להתפתח גם מצריכה מוגברת של קפאין או מעישון, והיא יכולה גם להתפתח משום סיבה נראית לעין. 

תסמינים נפוצים בקרב התקף פאניקה וחרדה

התסמינים של התקפי פאניקה וחרדה יכולים להיות מבהילים ביותר, ועבור מי שחווים אותם לראשונה מדובר על פחד ממשי, לעיתים ממש פחד ממוות בעקבות התהליך. אנשים רבים לא מודעים לכך שהם חווים התקף חרדה, וככל שישנה מודעות הולכת וגוברת לנושא, כך רבים לא יצאו מצולקים מהחוויה שיכולה להיות לא פשוטה עבור כל אחד ואחת. 

התסמינים כוללים דפיקות לב מואצות, בחילה, כאבים בחזה, תחושה של שיגעון, רעד, הזעה מוגברת, קוצר נשימה, חוסר פוקוס, קוצר נשימה, נימול בגוף ואף צמרמורת, בדומה לתחושה שיש בגוף כאשר החום עולה. אמנם מדובר על תופעה שמרגישה פיזית מאוד, אך כדאי לדעת שהיא לא מסוכנת מבחינה פיזית. 

דרכי טיפול

אחת החששות הגדולות של מי שחווה התקף פאניקה פעם אחת הוא התקף חרדה חוזר. מדובר על עוצמות חזקות של רגש ובהלה עוצמתית שלא נעים לחוות אותה, לכן כמעט כל מי שחווה את התופעה יאמר שהוא חושש שהיא תחזור על עצמה. ראשית, עצם ההבנה, ההכרה והידיעה כי מדובר בהתקף חרדה מסייעים לשים סדר בדברים. מומלץ לקרוא על התופעה, להבין את מצבי הסטרס שעולים להוביל אליה ולהימנע מהם. אם עולה תחושה של חרדה או פאניקה מומלץ לנשום עמוק, לבצע תרגילי מיקוד והפריה ולזכור שמדובר בהתקף שעובר. 

ההמלצה היא להימנע עד כמה שניתן לגורמי סיכון להתקפי חרדה ופאניקה. למשל, מומלץ להימנע ממשקאות ממריצים בשעות הערב, ובכלל, לא לשתות יותר מידי קפה ולהמעיט בעישון, ואם ניתן אז להפסיק אותו לחלוטין. כמו כן, מומלץ להיעזר בטיפול פסיכיאטרי ואף לקבל מרשם לכדורים שיכולים לסייע להפחית משמעותית את החרדה והפאניקה כאשר הן תוקפות. מדובר על תרופות זמניות בהן עושים שימוש רק כאשר יש צורך ולא באופן קבוע. לעיתים די בידיעה שהן בטווח הישג כדי לסייע להירגע, ולעיתים הן ממש מהוות את הכלי המשמעותי שמסייע להפחית את רף החרדה. 

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום