התמודדות עם דנטופוביה – פחד מרופא שיניים

החשש מפני ביקור אצל רופא השיניים יכול להיות אצל כל אחד ואחת, אך כאשר החשש הופך לפחד משתק, כשהוא גורם לדחייה של הטיפולים שוב ושוב, מדובר בדנטופוביה. ככל שהדחייה ממשיכה, הנזק מעמיק, כך למעשה נוצר מעין מעגל קסמים אבסורדי בו הפחד גורם לנזק לגדול, ושוב לפחד כי יש גם כאב. יש פתרונות רבים לאנשים שמתמודדים עם חרדה מטיפולי שיניים, ולמרות שאנשים חושבים שרק הם מתמודדים עם החשש הגדול, מדובר למעשה בתופעה רחבה ביותר. אז ממה נובעת דנטופוביה ומה ניתן לעשות כדי להתמודד עמה?  

מהי דנטופוביה וממה היא נובעת?

בשפה המקצועית הפחד מרופא השיניים נקרא דנטופוביה. הפחד הוא חסר פרופורציה, לעיתים הוא ממש הופך למצוקה קשה, כזו שמלווה גם בכאבים פיזיים חזקים בשיניים בשל הזנחה. מה מספרים אנשים שמתמודדים עם דנטופוביה על מה שהם מרגישים? שהם חוששים מתחושת המקדחה בתוך פיהם, שתחושת הברזל על השיניים גורמת להם צמרמורות, שכאב של זריקה או אפילו התחושה של צמר גפן בתוך הפה גורמים להם לקפוא במקום. 

פעמים רבות הפחד והחשש נובעים מחוויות ילדות כואבות וקשות אצל רופא השיניים, לעיתים הטראומה נותרת ולעיתים הורים מעבירים לילדיהם את הטראומות עמם הם מתמודדים בעצמם. החשש יכול להיות מטיפול משמר פשוט כמו סתימה, אך ככל שמצב השיניים מדרדר וככל שהכאב מחמיר – הפחד מטיפול מורכב וכירורגי הופך גדול יותר. 

התופעה רחבה במיוחד, מחקרים בתחום מראים כי בין 10% ל-20% מהאוכלוסייה הכוללת ילדים ומבוגרים כאחד סובלים מדנטופוביה, כאשר לרוב אותו פחד מונע מהם לטפל בשיניים שלהם וגורם להם לסבל רב. אם לא די בכך שקיים חשש מהטיפול עצמו, אצל מבוגרים מתלווה לתחושה זו גם בושה על הזנחה רבת שנים והחשש מפני הצורך להסביר נושא אינטימי כל כך כמו פחד מטיפול רפואי. 

השיטות להתמודדות עם דנטופוביה

הנתונים מראים כי ילדים ומבוגרים כאחד מתמודדים עם דנטופוביה וכל ביקור אצל אורתודנט מומחה או רופא שיניים גורם להם לשיתוק. המודעות לתופעה רק הולכת וגוברת עם השנים. כל אחד ואחת יכולים להתמודד עם טיפול השיניים, גם בטיפולי שיניים מורכבים בשל הזנחה רבת שנים. 

דרך אחת להתמודדות הנה בטיפול תרופתי נקודתי לפני טיפול השיניים. כיום ניתן לקבל מרשם מרופא המשפחה לכדור הרגעה לאחר הסבר והבנה כי מדובר בחרדה נקודתית הקשורה לטיפול השיניים. פעמים רבות, די באותה תרופת הרגעה מתונה כדי להשקיט את החרדות ולסייע להתמודד עם הטיפול. עוד דרך להתמודדות הנה באמצעות טיפול CBT לחרדה. מדובר על טיפול קוגניטיבי התנהגותי קצר טווח אשר נועד להשקיט ולטפל בחרדה מפני טיפול השיניים. גם שימוש בטכניקות שונות של דמיון מודרך יכולות לסייע להתמודדות לפני הטיפול. 

כדאי לדעת גם שכיום ישנן דרכים רבות לשיפור הכאב בעת הטיפול. אם החשש נובע מכך שבעבר הטיפול כאב במיוחד, הרי שהיום הטכנולוגיה והחומרים התפתחו וישנן דרכים רבות להשקיט את הכאב, החל משימוש בגז צחוק וכלה בשימוש בספריי מאלחש ובמשחה מאלחשת שחוסכים כמעט לגמרי את כאב הדקירה של זריקת ההרדמה המקומית. הזריקה המקומית גם היא השתכללה עם השנים וכיום חומרי ההרדמה מסייעים לתחושה של מינימום כאב ואי נוחות בזמן הטיפול.  

**הכתוב הינו מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום