מיניות בצל הפרעות נפשיות חמורות

מיניות ואינטימיות בצל מחלות נפשיות חמורותהפרעות נפשיות, חמורות ככל שיהיו, אינן מורידות מכך שלאדם ישנם צרכים ורצונות אישיים. כמעט כל אדם שואף לאינטימיות, אך החיים עם בן/בת זוג יכולים להיות דבר מרתיע ובעייתי ביותר כאשר מעורב בהם הפרעות נפשיות חמורות.

במקרים רבים,  ההפרעות קשורות גם בנושאים של יחסים, אהבה ומין. או מושפעים מסיטואציות הקשורות בבני הזוג, וההתרחשויות בבית.

כל אדם שואף להיות נאהב

בין אם מדובר באדם הסובל מנכות נפשית חמורה או לא – כל אדם שואף להיות נאהב. זהו רצון בסיסי, צורך הכרחי כמעט לחיים בריאים יותר. כמובן, שלהיות נאהב לא יפתור את כל בעיות החיים עבור אף אדם, אך למעשה תמיכה ואהבה מאדם חשוב תמיד יכולים להיות משענת ונקודת נחמה תומכת במצבים הקשים בחיים. גם בהתמודדות עם מחלה או הפרעה נפשית חמורה, עצם העובדה שאתה נאהב יכולה להיות מקלה מאוד.

מסיבה זו, אפשר לומר כי עיסוקו העיקרי של האדם הוא בנושא האינטימיות והמיניות, גם אם העיסוק תופס ממד שלילי של התרחקות, התנערות, אגרסיביות, וכדומה. העמדה של האדם כלפי נושא האינטימיות, יכולה להשפיע באופן ניכר על יכולתו להתמודד עם מחלתו, עם עצמו, וכן ללמד אותנו לא מעט על ההפרעה ומקורותיה.

התמודדות עם אינטימיות ומיניות במערכות יחסים

אף על פי שהרצון של כל אדם קשור בלהיות נאהב, או במערכות יחסים, בפועל אנו רואים כי אכן במצבים מסוימים בלתי אפשרי עד בלתי נסבל עבור המטופל להיות במערכת יחסים אינטימית. עבור אחרים, דווקא זה נושא המיניות אשר מעורר חרדות ומועקות עצומות, עד לכדי התפרצויות ואפיזודות קשות. אינטימיות ומיניות יכולות להיות שלובות זו בזו, אך עבור המטופל לעיתים יש להפריד בין השתיים, הפרדה סטרילית ומבודלת.

כאשר מדובר בזוגיות, לאהבה אכן יש כוח תרפויטי, והיא יכולה לשנות דברים באדם באופן ניכר. לכן חשוב לתמוך בשני בני-הזוג, להבין כי אין זה פשוט אך זה אפשרי – עם נחישות, תוך טיפול ועבודה אישית, ובסופו של דבר גם עם רצון מצד בני הזוג עצמם. כאשר מדובר במיניות, יכול להיות שהסיפור יהיה מורכב יותר, בעייתי יותר, ואולי אפילו בלתי-אפשרי. אך היכן שנמצאת אהבה הדדית, עם הזמן אולי גם המיניות תופיע באופן הניתן להתמודדות.

לא תמיד ההפרעה הנפשית ניצבת כמכשול בדרך!

חשוב להבין כי לא תמיד המחלה מציבה איזה שהוא מחסום או מכשול לאהבה או הזוגיות. פעמים רבות, מתאפשר למטופלים להחזיק מערכות יחסים יציבות ואיתנות, עם אינטימיות ומיניות ככל מערכת יחסים בריאה. זאת למרות ההפרעה הנפשית החמורה, התמורות במצבי הרוח או השפעותיה על המטופל, והיכולת התמודדות הכללית שלו.

לעיתים זה מצריך מעט התכווננות מצד בן/בת הזוג, הבנה ופתיחות בנוגע למצבו של המטופל ומה שעובר עליו. אך אין זה אומר כי בהכרח כל מערכת יחסים עם אדם הסובל מהפרעה נפשית חמורה היא בלתי אפשרית. לפעמים צריכה להיות גמישות בזוגיות. כך, למשל, אם ההפרעה קשורה בפחד ממקומות פתוחים או עמוסים, ייתכן ותהיה הימנעות מיציאות לבילויים הכוללים מרכיב זה. אך אין זה בהכרח מפריע לזוג לתפקד במערכת זוגית בריאה ועשירה.

בכל מערכת זוגית יש קשיים, אך אם בני הזוג מוכנים ופתוחים להתמודד עם הקושי הניצב מולם – אין סיבה שמערכת היחסים לא תהיה יציבה, בריאה והדדית. גם במקרים אשר בהם אחד מבני הזוג, או שניהם, סובל מהפרעה נפשית חמורה כזו או אחרת.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום