פסיכוזה, דיכאון ועצבות לאחר לידה

פסיכוזה לאחר לידהפסיכוזה לאחר לידה היא תופעה נדירה, לעומת שיעורי דיכאון לאחר לידה או חרדה אשר נפוצים יותר. מקרה של פסיכוזה לאחר לידה עלול להתרחש בקרב אחוז אחד עד שניים מסך כל הלידות. בדרך כלל, התסמינים יופיעו במהלך השבועיים הראשונים לאחר הלידה.

מחקרים קודמים הצביעו על שיעור גבוה של התאבדות בקרב נשים אשר פיתחו פסיכוזה לאחר לידה, כמו גם עליה בשיעורי הרצח הקשורים למחלה. הסיבה לכך היא כי האישה הסובלת מהתסמינים , מנותקת מהמציאות ומאמינה להזיות או אמונות שנראות ונשמעות לה הגיוניות.

מצב חירום פסיכיאטרי הדורש סיוע רפואי מידי – פסיכוזה לאחר לידה תוקפת נשים עם עבר רפואי של התקפי פסיכוזה אחרים, אך גם נשים אחרות עלולות לחוות פסיכוזה, והיא עלולה להבהיל הן את האישה והן את הקרובים לה.

גורמים ותסמינים

לא ידועים הגורמים המדויקים לפסיכוזה לאחר לידה, אולם ידועים מספר גורמי סיכון אשר עלולים להעמיד את הנשים בסיכון להתפתחות התופעה. אלו כוללים היסטוריה אישית או משפחתית של הפרעה דו קוטבית, או הפרעה פסיכוטית אחרת. כמחצית מהמקרים מתרחשים בקרב אמהות עם היסטוריה של מחלת נפש.

מקרים נוספים עלולים להופיע בקרב אימהות מבוגרות. חלק מהחוקרים סבורים שאחת הסיבות להתפתחות ההפרעה מיד לאחר הלידה היא ירידה מהירה וחדה של הורמונים, בעוד שסוכרת או לידה של תינוק גדול עשויים להיות גורמים מגנים.

תסמיני הפסיכוזה יכולים לכלול הזיות או אמונות מוזרות פתאומיות, גירוי, היפראקטיביות, חוסר יכולת לישון או נדודי שינה, פרנויה וחשדנות, שינויים מהירים במצב הרוח, קושי או חוסר התמצאות בזמנים. במצבים קיצוניים, אישה עם פסיכוזה לאחר הלידה עשויה להפגין התנהגויות כמו בהייה בחלל, מלמול עצמי, סירוב לאכול, או הצהרות לא הגיוניות לכאורה. התסמינים עלולים לכלול גם שילוב של תסמיני מאניה או דיכאון המתרחשים לסירוגין.

אבחון: חשיבות האבחנה המבדלת בין דיכאון לאחר לידה

התסמינים זהים לתסמיני דיכאון וכוללים מצב רוח ירוד ותסמינים אחרים שנמשכים לפחות שבועיים. פסיכוזה הינה מחלה חמורה יותר מדיכאון, ובדרך כלל החולה לא יכול להיות מודע למחלתו.

הערנות והמודעות למצב זה מתחילים עם בני המשפחה הקרובים אשר יבחינו בשינויים מהירים התנהגותיים. הרופא המאבחן חייב לשאול אודות מחשבות אבדניות או מחשבות אשר עלולות לפגוע בעובר.

בעוד שהאם עשויה להבין שיש לה בעיה, סביר להניח שתסרב לטיפול, לעתים בשל פחד, חוסר יכולת להכיל ולפעמים הנשים עלולות לשמור את המחשבות לעצמן מחשש שהרופאים או בני המשפחה ייקחו את התינוק. חוסר נכונות זו של הנשים לבקש ולקבל סיוע עלול לבודד אותן.

חשוב להבין: התסמינים עשויים להעיד על מצב נורמלי וטבעי לאחר לידה – האבחנה המדויקת והמהירה של פסיכוזה לאחר לידה חיונית בכדי לזרז את הטיפול המתאים כדי לאפשר התאוששות מהירה ומניעת אפיזודות עתידיות.

גישות הטיפול והשלכות על התינוק

אם אישה אובחנה עם פסיכוזה, היא תידרש להיפרד מתינוקה. מצב זה לא יהיה לצמיתות, אך הוא חיוני לשם ההגנה על התינוק בתקופה בה האם מתמודדת עם המצב החדש ומגייסת כוחות להמשך המאבק.

טיפול בפסיכוזה לאחר הלידה יכלול: אשפוז, תרופות אנטי פסיכוטיות, תרופות נוגדות דיכאון, טיפול בנזעי חשמל (ECT), או ייעוץ עם פסיכיאטר, פסיכולוג, או יועץ אחר מתחום בריאות הנפש.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום