איך לעזור לילדים להתפתח באופן מיטבי?

לכאורה הילדוּת היא תקופה של קלילות והיעדר מטלות קשות מדי, לחצים וחששות. בפועל ילדים מתמודדים עם אתגרים רבים, גם התפתחותיים וגם חברתיים, ומאחר שהדימוי העצמי באופן טבעי עדיין לא התייצב, כל ילד וכל ילדה עלולים לסבול ממצוקות שונות: חרדות, יכולת דחיית סיפוקים נמוכה שמובילה להתקפי זעם, ביטחון עצמי נמוך, קושי לייצר אינטראקציות חברתיות מוצלחות ואפילו תחושת דחייה, ועוד.

במקרים כאלה האחריות לפתרון היא של ההורים. כדי להעניק לילד תנאים אופטימליים להתפתחות ולהנאה מהחיים בכל המצבים הנ"ל, ואחרים, נדרשת עזרה מקצועית, והשיטה המומלצת ביותר היא טיפול קוגניטיבי התנהגותי לילדים.

 

זיהוי אמונות חוסמות ושינוי אפקטיבי שלהן

המהות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי – שיטה שמוכרת גם בראשי התיבות CBT (כלומר Cognitive Behavioral Therapy) – היא התייחסות לפן הקוגניטיבי, כלומר האופן שבו הילד תופש את המציאות. שינוי התפישה מוביל לשינוי ההתנהגות, ולכן לשינוי כל מציאות לא רצויה, ואצל ילדים שמוחם גמיש מאוד התמורות יכולות להיות מהירות מאוד.

בפרט כולל טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים זיהוי של אמונות שמנהלות אותם – לרעתם. כך לדוגמה ילד שהשתרשה אצלו האמונה "אני טיפש" יסבול מחרדת מבחנים, וילדה שמאמינה כי היא לא אהובה תתקשה לפתח קשרים חברתיים.

 

תהליך ממוקד וקצר מועד

בגיל צעיר אין טעם להתחפר בתוך רגשות ולדוש בהם עוד ועוד. במקום זאת, מציעה הגישה הקוגניטיבית-התנהגותי, אשר מבוססת על מחקרים רבים, תהליך ממוקד. המיקוד מקצר את פרק הזמן עד להשגת התוצאות הרצויות, כך שמדובר בשיטה לטיפול בילדים וגם טיפול רגשי לנוער. חשוב לבחור נכון מטפלת או מטפל עם מיומנות גבוהה, כך שניתן יהיה לנצל את היתרון הזה של ה-CBT באופן מלא. ברוב המקרים ההורים יהיו מעורבים לחלוטין בתהליך, וגם למעורבות הורית יעילה, בהתאם להדרכה שהם מקבלים, יש חלק בשיפור החיים במהירות.

 

משחקים, יצירה, תרגולים ופעילויות נוספות מותאמות לגיל

דגש נוסף בטיפול קוגניטיבי התנהגותי לילד או ילדה הוא התאמת הכלים לגיל שלהם. כדי לזהות ביעילות את אותן אמונות שחוסמות את הילדים מלחיות את החיים שהם רוצים באמת, ייעשה שימוש בכלים כמו יצירה, משחקי תפקידים, משחקים אחרים, סיפורים, תרגולים ועוד. בזכות כל אלה, גם ילד שלא יודע לנסח במדויק את מה שהוא מרגיש ואת האמונות שלו (ומן הסתם ילדים, ובלא מעט מקרים גם מבוגרים, מתקשים מאוד לשלוף את המידע מתת המודע) – יוכל להפיק מקסימום תועלת מהטיפול המדויק והכאמור ממוקד.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום