תוכנית גמילה מסמים קשים

פקודת הסמים המסוכנים בישראל היא מורכבת ומסועפת, אך עם כל המורכבות המשפטית שבה (כיאה לחוקים שנשארו עימנו מהמנדט הבריטי), הרי שמטרתה ברורה ופשוטה – למנוע ככל הניתן את הייצור, הסחר והשימוש בסמים המוגדרים כסמים "קשים" וממכרים, וזאת לטובת הציבור כולו. תוכנית גמילה מסמים קשים היא לא דבר פשוט, ואם אפשר להימנע מלהגיע למצב של התמכרות – כדאי לעשות הכול בשביל זה.

אם אתם או מישהו אהוב ויקר לכם נמצא במצב זה של התמכרות לסם קשה ומסוכן, חשוב לפעול מהר. זה יכול להסתיים כל יום ובכל רגע במעשים קיצוניים, פשע, אלימות, ואפילו במוות. לכן אין מה להמתין ולו לרגע אחד, אלא לפעול, בצורה חדה ומהירה, להצלת חיים.

איזה סמים קשים דורשים הליכי גמילה?

כיום זה כבר ידוע וברור לכולם, לא רק לאנשי מקצוע מנוסים, פסיכולוגים ופסיכיאטרים, רופאים ושאר מטפלים, לכל הסמים יש פוטנציאל התמכרות ברמה זו או אחרת, וזה תלוי מאוד באדם המשתמש. בעבר, ולעיתים, מתוך בורות בנושא, גם היום, יש האומרים וטוענים כי מריחואנה, למשל, היא לא סם ממכר. בעוד שמריחואנה לא נחשבת לסם קשה, הרי שאפילו הסם ה"קל" הזה מחזיק אנשים מכורים באלפים ואף עשרות אלפים בישראל.

ובכל זאת, לרוב הכניסה לתוך תוכנית גמילה מסמים קשים מגיעה כאשר האדם מתמכר לאחד או יותר מהחומרים הבאים:

  • קראק – חומר המיוצר מקוקאין, סם יקר עד מאוד. לרוב בשוק הסמים הקראק מגיע באיכות ירודה מאוד, שכן הקוקאין יקר מאוד, והוא מעורבב עם חומרים אחרים, מה שמעלה את רמת הסיכון של השימוש בו עוד יותר, כאשר גם ככה הסיכון בסם זה אדיר.
  • קריסטל מת' (מתאמפטמין) – ממכר וקטלני, לצד ההשפעות שמחפשים המשתמשים, כמו ערנות מוגברת, תחושות אופוריה, עוררות מינית ועוד, מגיעות תופעות שונות כמו שלשולים, חוסר מנוחה, עליה בחום גוף, תחושות גרד שמובילות לגירוד עד פציעה עצמית, אימפוטנציה, חריקת שיניים, נזקים לכליות ולכבד, ואף מוות במנת יתר או בשילוב עם סמים אחרים.
  • הרואין – נחשב לאחד הסמים הממכרים ביותר בעולם, סם שפעולתו החזקה ביותר היא תחושת האופוריה החזקה שהוא משרה על המשתמש, תוך העלמת כאבים ומיחושים גופניים (הוא אף משמש כמאלחש חוקי בבריטניה, בצורה מבוקרת כתרופה מוסדרת). מעבר לסכנת ההתמכרות הגבוהה, הסם מוביל לעיוותים בראיה, הקאות, גרד, עצירות, והורדת קצב הנשימה עד כדי סכנת חיים.

 

הסם הממכר החדש – הקטמין

בשנים האחרונות חלה עלייה דרסטית בשימוש בקטמין בתרבות "סמי הרחוב". צעירים רבים נחשפים לסם מסוכן זה באירועים חברתיים, ומהר מאוד מוצאים עצמם מכורים. בעוד שחומר זה נמצא בשימוש בתעשיית התרופות כסם הרדמה ואף כתרופה פסיכיאטרית, השימוש הבלתי מוסדר מוביל לתוצאות קשות ואף קטלניות.

אם אתם הורים מודאגים הקוראים כתבה זו מתוך חשש כי ילדכם משתמש בטקמין, או בכל סם אחר, אנו ממליצים לפעול במהירות בכדי למנוע הדרדרות, התמכרות, ופגיעה נוספת.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום