סוגי הפרעות אכילה במתבגרים

הפרעות אכילה במתבגריםגיל ההתבגרות הוא גיל מורכב. מתבגרים מתמודדים עם שינויים רבים, חלקם חיצוניים, נראים לעין, וחלקם פנימיים יותר, נפשיים. מעבר לכך, ישנן במקביל גם ציפיות גבוהות מהם, והם עצמם רוצים להידמות לאחרים, או לפחות, לא להיות שונים כל כך.

לכן חלקם מפתחים הפרעות אכילה, בעיקר נערות רבות, המבקשות להראות בדיוק כמו היפות והמפורסמות. הן שואפות לרזון ולמושלמות, כפי שרואים בפרסומות, בסרטי הקולנוע ובטלוויזיה בכלל.

הפרעות אכילה נובעות מהפרעת אישיות גבולית והפרעות נפשיות

הפרעות אלו מתבטאות באכילה שאינה מסודרת, הפחתת האכילה או חוסר ארגון באכילה, מה שמוביל לפגיעה פיזית חמורה, לפגיעה נפשית ובמצבים קיצוניים גם למחלות ואפילו למוות. הפרעות אכילה אלו שכיחות לרוב בגיל ההתבגרות, בין גיל 12 ל – 19.

הנערות הן אלו שסובלות מכך בדרך כלל, אולם בשנים האחרונות אפשר גם לזהות נערים רבים הסובלים אף הם מהפרעות אכילה.

לאור המודעות הרבה לנושא וגם להשלכות החמורות של הפרעות האכילה, מוצעים כיום טיפולים שונים, שבחלקם ממומנים על ידי קופות החולים, בין אם חלקית ובין אם באופן מלא. טיפול פסיכולוגי יכול לסייע במקרים כאלה ולאפשר למתבגרת או למתבגר לעבור את התקופה המורכבת.

הפרעות אכילה בגיל ההתבגרות: הסוגים השונים

הפרעת האכילה המוכרת ביותר היא האנורקסיה נרבוזה

היא פוגעת ב– 0.5 אחוז עד אחוז מכלל הבנות המתבגרות ונחשבת להפרעת אכילה מסכנת חיים. נערות הסובלות אנורקסיה מתעסקות באופן אובססיבי במראה הרזה, שואפות לרזון קיצוני ועושות ככל שביכולתן להגיע אליו.

הן מרעיבות את עצמן, עוסקות בפעילות גופנית רבה, נוטלות כדורים משלשלים וגם מקיאות לאחר האכילה. אם הן ממשיכות בכך זמן ממושך, הן מגיעות למצב של תת תזונה, המלווה בפגיעות פיזיולוגית חמורות: בעיות עיכול, אולקוס, פגיעה במחזור החודשי, נשירת שיער, בעיות לב, בעיות פוריות וכמובן גם בעיות נפשיות עמוקות, לרבות דיכאון והתקפי חרדה.

בולימיה נרבוזה

שכיחות הפרעת אכילה זו גבוה יותר מאנורקסיה ועומד על אחוז עד שלושה אחוזים מהנערות המתבגרות. היא מתבטאת בהתקפי זלילה קיצוניים, אכילה בכמויות מופרזות ולאחר מכן הקאה יזומה. במרבית המקרים הנערות משתמשות גם באמצעים נוספים כמו חוקנים, כדורים משתנים ואפילו חוקנים.

נערות הסובלות מבולימיה סובלות אף מביטחון עצמי נמוך, הערכה עצמית נמוכה ביותר, מחשבות אובססיביות ותפיסת גוף מעוותת המנותקת מהמציאות.

התנהלות חריגה זו גורמת לנערה לפגיעה בלתי הפיכה במערכות שונות בגוף, לנזק בקיבה, לנזק בשיניים, לנזק בכליות, לעייפות רבה, כאבי חזה הפרעות נשימה, דיכאון וחרדות, ובמקרים מסוימים דום לב וגם מוות.

התפתחות הפרעות אכילה בגיל ההתבגרות: גורמים רבים

לרוב מדובר בסיבות חברתיות, ביולוגיות ונפשיות. סיבות חברתיות יכולות להיות לחץ מצד הסביבה הקרובה המופעל על נערה לרזות ולהיות יפה וחטובה. גם נורמות חברתיות משפיעות על כך וגם מסרים המגיעים מהמדיות השונות.

סיבות נפשיות הן סיבות נוספות להתפתחות ההפרעה והן יכולות להיות רבות ומגוונות: ביטחון עצמי נמוך, הערכה עצמית נמוכה, דיכאון חרדה ובמקרים מסוימים גם התעללות מינית שחוותה הנערה או התעללות נפשית יכולות לגרום לכך.

תפקוד מוחי – בעיות פיזיולוגיות מסוימות הקשורות לתפקוד ההיפותלמוס יכולות להוביל להתפתחות ההפרעה. במקרים כאלה אותו חלק במוח האחראי על הרעב ועל הצמא מתפקד באופן לקוי וגורם, בסופו של דבר, להפרעת אכילה. אכילה לא מאוזנת.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום