איך מתמודדים עם קשיים ובעיות חברתיות בילדים?

התמודדות עם קשיים ובעיות חברתיות אצל ילדיםקשיים ובעיות חברתיות בילדים הם נושאים כאובים המשפיעים לא רק על הילד אלא גם על הוריו. הילדים מבלים חלק ניכר מזמנם במסגרות חברתיות שונות ואנחנו כהורים, מצפים מהם שידעו באופן טבעי כיצד להסתדר עם ילדים אחרים. כמו כן, אנחנו מצפים מהחברה שתתייחס לילדים שלנו באותו האופן שבו אנחנו מתייחסים אליהם, שתקבל אותם ושתאהב אותם.

עם זאת, בשטח אנחנו עדים לא אחת למצבים בהם ילדים נורמטיביים לחלוטין וחביבים להפליא מוצאים את עצמם דחויים מבחינה חברתית. ידו של ההורה קצרה בסיטואציות האלו שכן עם כל הרצון הטוב, אף הורה לא יכול להיכנס לנעליים של הילדים שלו ולעמוד במקומם בסיטואציות הלא נעימות האלו. בסופו של דבר הילד נאלץ להתמודד עם הסיטואציות הלא נעימות האלו לבדו ולכן חשוב לסייע לו ככל האפשר כאשר מבחינים במצוקה על רקע חברתי.

הטיפול הפסיכולוגי בילד הסובל מבעיות וקשיים חברתיים

הדבר הראשון שחשוב להפנים בכל הקשור לבעיות חברתיות וקשיים חברתיים בילדים הוא שמדובר בבעיות ובקשיים שלרוב לא נעלמים מאליהם. למעשה, ניסיון להתעלם מהבעיות ומהקשיים מוביל לא אחת לכך שהבעיות יחמירו ויהפכו לקשות יותר לטיפול. אי לכך, במקרים שבהם מופיעות בעיות חברתיות, חשוב שלא להעלים מהן עין ותחת זאת לפנות עם הילד לטיפול מקצועי. הטיפול הפסיכולוגי יכול לסייע לילד לצאת מהמעגל אליו נקלע שלא באשמתו.

בשלב הראשון של הטיפול בדרך כלל נעשים ניסיונות לבירור הגורמים שהובילו לקשיים החברתיים. במקרים מסוימים מתברר כי הילד לא נמצא בסביבה החינוכית המתאימה לו, לא אחת מתברר כי ישנו קושי משפחתי המשפיע על התנהגותו של הילד, במקרים רבים מתברר במהלך הטיפול כי הילד מחקה התנהגות שנחשף אליה בביתו ועוד. חשוב לציין כי ישנו מגוון רחב של לקויות מולדות שיש בהן כדי להשפיע על היכולת של הילד לרכוש מיומנויות חברתיות.

הכוונה היא למשל לבעיות הקשורות לשפה, הפרעות קשב וריכוז, בעיות בוויסות החושי, קושי בהבנת קודים חברתיים, קושי בתחושת המרחב ועוד. הורים רבים כלל לא מודעים לבעיות השונות מהן סובלים הילדים שלהם, המתגלות רק כאשר הילד מתחיל לבוא במגע עם ילדים אחרים ולהישאר זמן רב במסגרות חברתיות שונות. בעזרת טיפול פסיכולוגי יעיל ומוצלח, ניתן לחשוף את הבעיות השונות, לאפיין ולאבחן אותן ולהתייחס אליהן מבחינה טיפולית.

כיצד ניתן לדעת האם הילד סובל מקשיים חברתיים?

ישנם כמה סימנים שצריכים להדליק נורה אדומה בנוגע לתפקוד החברתי של הילד. בין היתר, חשוב לשים לב האם הילד נמנע באופן ממושך מפעילות כיתתית וחברתית, האם הוא סובל מהתנגשויות וריבים עם ילדים אחרים בצורה המשפיעה על התפקוד שלו, האם הוא מעדיף את חברת ההורים שלו בסיטואציות בהן רוב הילדים מעדיפים את חברת בני גילם והאם הוא לא מוכן להתמודד עם סיטואציות חברתיות לבדו (מסרב למשל ללכת למסיבת כיתה, טיול שנתי או לגן שעשועים ללא ליווי ההורים).

כמו כן, נטייה להסתגר או להיעלם ונטייה למקרי אלימות עשויות להצביע על בעיות וקשיים חברתיים. לרוע המזל, למרות שלעתים המצב ברור כשמש, במקרים רבים מאוד ההורים פשוט מסרבים להכיר בכך שקיימת מצוקה משמעותית הדורשת טיפול.

כיצד מסייעים במסגרת הטיפולית לילדים הסובלים מקשיים ובעיות חברתיות?

לאחר ההערכה המקיפה של הילד ולאחר מיפוי הקשיים והבעיות ואבחון המקור לבעיות השונות, ניתן יהיה להתחיל לתכנן את התכנית הטיפולית. הטיפול מותאם לכל ילד באופן אישי, שכן בכל מקרה הילד סובל מקשיים ומבעיות אחרות, המופיעים כתוצאה מגורמים אחרים. עם זאת, בדרך כלל הטיפול יכלול את האלמנטים הבאים:

  • אימון ותרגול של כישורים חברתיים בסיסיים.
  • הקניה של מיומנויות חברתיות.
  • חיזוק של הדימוי העצמי והערך העצמי.
  • עבודה על תמלול רגשות ומחשבות ושיום רגשות ומחשבות.
  • זיהוי של מחשבות לא מסתגלות ונוקשות.
  • תרגול של זיהוי רגשות באחרים ותרגול של זיהוי רגשות פנימיים.
סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום