טיפול בפוביות באמצעות מציאות מדומה, כי העתיד כבר כאן

פוביות, על סוגיהן, הן מנת חלקן של רבים באוכלוסייה. פוביה היא מצב נפשי בו האדם חש פחד או בעתה כרוניים מאובייקטים או ממצבים מסוימים, כאשר לרוב החשש אינו מבוסס או לחלופין מוגזם. הפוביות מקשות מאוד על יכולת התפקוד של האדם, עלולות להביא לכך שהוא נמנע מפעולות הכרחיות ועלולות רק להחמיר בהיעדר אבחון מדויק של הבעיה וטיפול הולם בה.
יש כיום מגוון רחב של שיטות טיפול בפוביות, חלקן יעילות יותר וחלקן פחות. במאמר הנוכחי נתייחס לאפשרות של טיפול בפוביות באמצעות מציאות מדומה (Virtual Reality – VR), ליתרונות לחסרונות שלו.

כיצד מטפלים בפוביות בעזרת טכנולוגיית מציאות מדומה?

לא צריך להיות מומחה לתחום כדי לדעת שדרך טיפולית נפוצה מאוד להתמודדות עם פוביות היא חשיפה מבוקרת של האדם החרד למושא הפחד שלו. החשיפה כאן לרוב היא הדרגתית, במטרה להראות עם הזמן ש"השד אינו נורא כל כך".

כאן כבר אפשר להבין מדוע מציאות מדומה יכולה להתאים. היא הרי מבוססת על בנייה של עולם וירטואלי, באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, ברמת פירוט כה גבוהה עד שהאדם שנכנס לתוך העולם הזה ירגיש כאילו מדובר בעולם "אמיתי" במלוא מובן המילה. את העולם ניתן לבנות בהתאם לסוג הפוביה של האדם ולנסיבות הספציפיות שלה. אם האדם מגלה חרדה מגבהים, למשל, אפשר לחשוף אותו דרך המציאות המדומה לסיטואציות שונות בהן הוא נמצא בגובה.

חשוב להדגיש כי טיפול במציאות מדומה לא מבוסס אך ורק על אותה חשיפה לגורם המאיים. זהו תהליך בעל פן פסיכולוגי ואף נפשי במלוא מובן המילה. לכן צפוי שהוא יכלול בתוכו שיחות הנעשות עם המטפל לפני או אחרי חוויית המציאות המדומה, משימות אחרות שהוא מקבל, מעקבים אחר קצב ההתקדמות שלו וכן הלאה.

עד כמה יעילים אמצעי מציאות מדומה לטיפול בפוביות?

מחקרים שנערכו בעולם בשנים האחרונות הראו שלמציאות המדומה יש פוטנציאל טיפולי גבוה בכל קנה מידה, כולל בהתמודדות עם פוביות המופיעות אצל האדם. החשיפה ההדרגתית והמותאמת אישית עשויה להקל מאוד על תהליך ההתקדמות של האדם בטיפול שלו בפוביות המופיעות אצלו. הכול כמובן נעשה בסביבה בטוחה, לעיתים אפילו יותר מאשר בדרכי טיפול אחרות.

אחוזי ההצלחה של הטיפולים, כך עושה הרושם, גבוהים בהשוואה לשיטות מקבילות אחרות להתמודדות עם פוביות – כולל שיטות מוכרות ונפוצות מאוד. לכך אפשר להוסיף השפעות חיוביות אחרות של האדם, לרבות האפשרות שלו להסיח את דעתו מהפוביות או מהתסמינים האחרים הנלווים למצב. גם אם לא צפויים ניסים, ייתכן שהטיפול יספק תוצאות תוך פרק זמן קצר באופן יחסי.

מהם החסרונות בטיפול במציאות מדומה?

על החיסרון העיקרי של טיפולים במציאות מדומה, בין אם בפוביות ובין אם בבעיות מגוונות אחרות, אפשר להסיק מהתיאור שהובא כאן: מדובר בטיפול הדורש כלים טכנולוגיים מתקדמים, ובהתאם העלות שלו גבוהה. טיפולים במציאות מדומה עדיין לא מהווים חלק מנגזרות הטיפולים המקובלות במוסדות הבריאות, כך שיש לעבור אותם באופן עצמאי. עלות ההשקעה הגבוהה בטכנולוגיה של המציאות המדומה, ולעיתים גם הצורך לבצע התאמות מסוימות לאדם הספציפי, מסבירים מדוע מדובר בטיפול בעלות גבוהה. טיפול שרבים אינם יכולים לעמוד בו, בטח אם לוקחים בחשבון אלטרנטיבות זולות פי כמה להתמודדות עם פוביות מסוגים שונים.

למרות שהיעילות של טיפול באמצעות מציאות מדומה נוטים להיות גבוהים, עדיין התמונה שמוצגת מהמחקרים אינה אחידה. כך, נראה שחלק מהמטופלים אינם מצליחים להשהות את אי האמון שלהם: כלומר, הם לא תופסים את הסיטואציה כאמיתית באמת, ולכן ייתכן שאחוזי ההצלחה של הטיפול יפחתו. בנוסף לא ברור עדיין מיהם האנשים שהטיפולים מבוססי המציאות המדומה עשויים להיות יעילים במיוחד עבורם, והאם יש חשיבות לסוג הפוביה בקביעת אחוזי ההצלחה.

מקורות ולקריאה נוספת:
The Use of Virtual Reality Technology in the Treatment of Anxiety and Other Psychiatric Disorders
Virtual reality for management of pain in hospitalized patients: A randomized comparative effectiveness trial
Mental health trust introduces virtual reality for phobia treatmen

 

אולי יעניין אותך גם:

התקף חרדה – זיהוי התסמינים של התקף חרדה וכיצד להתמודד

קסנקס – מתי נוטלים את התרופה ומהן תופעות הלוואי?

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום