התמכרות וגמילה מסמים

התמכרות וגמילה מסמיםהתמכרות לסמים היא מחלה כרונית המאופיינת באמצעות שימוש כפייתי או בלתי נשלט בסמים, למרות ההשלכות המזיקות והשינויים בתפקוד המוחי, אשר עלולים להיות ארוכי טווח.

שינויים מוחיים אלו עלולים להוביל להתנהגויות מזיקות הנראות אצל אנשים המשתמשים בסמים. התמכרות זו היא גם מחלה חוזרת, והישנות היא חזרה לשימוש בסמים לאחר הניסיון להיגמל.

הדרך להתמכרות לסמים מתחילה בשימוש התנסותי בסמים. אך עם הזמן, היכולת של אדם לבחור שלא להשתמש בסמים, הופך להיות בסכנה, והצורך בסמים הופך להיות כפייתי. מצב זה מתרחש בעיקר בשל ההשפעות על המוח של חשיפה ארוכת טווח לסמים. התמכרות משפיעה על חלקים במוח המעורבים בתגמול ומוטיבציה, למידה וזיכרון, ושליטה בהתנהגות.

האם ניתן להיגמל מסמים?

כן, אבל התהליך מורכב. היות והתמכרות היא מחלה כרונית, אנשים אינם מסוגלים פשוט להפסיק להשתמש בסמים למשך מספר ימים ולהירפא. רוב המכורים זקוקים לטיפול גמילה ארוך טווח כדי להפסיק לחלוטין להשתמש בסמים ולהבריא את חייהם.

טיפול גמילה מהתמכרות לסמים מסייע למכורים להפסיק להשתמש בסמים; להמשיך את החיים ללא סמים; ולהיות פרודוקטיביים במשפחה, בעבודה ובחברה.

מהם טיפולי גמילה מסמים?

קיימות אפשרויות רבות שהצליחו לגמול מכורים מסמים, אלו כוללות ייעוץ התנהגותי; טיפול תרופתי; גמילה באמצעות שימוש במכשירים רפואיים ויישומים המשמשים לטיפול בתסמיני הגמילה או לספק הכשרה למיומנויות; שילוב גישות טיפול לבעיות בריאות הנפש כגון דיכאון וחרדה; ומעקב ארוך טווח על מנת למנוע הישנות.

מגוון טיפולי גמילה עם תוכנית טיפול מותאמת אישית ואפשרויות המעקב חיוניים להצלחה. הטיפול צריך לכלול שירותי בריאות הנפש וטיפול תרופתי בהתאם לצורך. טיפול במעקב עשוי לכלול מערכות תמיכה מבוססות קהילה או משפחה.

איך תרופות ומכשירים משמשים לטיפול בגמילה מסמים?

תרופות ומכשירים ניתנים לשימוש לטיפול בתסמיני גמילה, מניעת הישנות וטיפול במצבים משותפים המתעוררים בתהליך הגמילה.

תסמיני נסיגה

תרופות ומכשירים מסייעים לדכא תסמיני גמילה במהלך דטוקסיפיקציה. ניקוי רעלים אינו נחשב כטיפול בפני עצמו, אלא מהווה את הצעד הראשון בלבד בתהליך. מכורים לסמים שאינם מקבלים טיפול נוסף לאחר דטוקסיפיקציה, נוטים לחדש את השימוש בסמים.

מחקר אחד של מרכזי גמילה מצא כי תרופות שימשו בשמונים אחוזים כמעט מטיפולי הגמילה. בנובמבר 2017, ה-FDA העניק אינדיקציה חדשה לטיפול במכשיר גירוי אלקטרוני, לשימוש בסיוע להפחתת תסמיני גמילה של אופיואידים. התקן זה ממוקם מאחורי האוזן ושולח פולסים חשמליים על מנת לעורר עצבים מסוימים במוח.

מניעת הישנות

המטופלים יכולים להשתמש בתרופות כדי לסייע ביצירת חידוש התפקוד התקין במוח ולהפחית את ההשתוקקות. תרופות זמינות לטיפול בסמים כגון אופיואידים, הרואין ומשככי כאבים במרשם. מדענים מפתחים תרופות אחרות לטיפול בממריצים כגון קוקאין, מתאפטמין ומריחואנה. אנשים שמשתמשים ביותר מסם אחד, וזהו מצב המאפיין מכורים רבים לסמים, זקוקים לטיפול נפרד לגמילה מכל סם בו הם משתמשים.

אופיואידים

מתדון ובופרנופין משמשים לטיפול בהתמכרות לאופיואידים. בהתייחסות לאותן מטרות של שיפור תפקוד המוח, כמו בטיפול גמילה מהרואין ומורפיום, מתדון ובופרנופין מדכאים את תסמיני הגמילה ומקלים על הכאב. התרופות חוסמות את השפעות האופיואידים באזורי הקולטן במוח, ויש להשתמש בהן רק על מכורים לסמים קשים בלבד.

כל התרופות מסייעות למכורים להפחית את השימוש בסמים, משפרות את התסמינים הנפשיים ומונעות התנהגות פלילית הקשורה לשימוש בסמים. טיפול בגמילה מסמים מסייע למטופלים להיות פתוחים יותר לטיפולים התנהגותיים.

מחקר מצא כי לאחר תחילת הטיפול, שילוב של בופרנופין ונלוקסון, במקביל לדטוקסיפיקציה מלאה, נחוץ להשגת תוצאות מוצלחות של תהליך הגמילה, והמדענים מצאו ששתי התרופות היו יעילות ברמה זהה, לאחר השלמת התהליך.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

התמוטטות עצבים: איך נזהה אותה? וכיצד ניתן לטפל בה?

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום