טיפול ממוקד אמוציות

11641162_xxlטיפול ממוקד אמוציות הוא גישת טיפול אמפירית ייחודית, המבוססת על שיטות שנועדו לסייע לאנשים לקבל, להביע, להסדיר ולבטא רגש באופן הגיוני. בשנים האחרונות גישת טיפול זו פופולארית בתחום הטיפול הפרטני והזוגי, הן בשל מעמדו כטיפול המבוסס על ראיות מדעיות, וגם בגלל שהגישה מתמקדת בפיתוח אינטליגנציה רגשית, וחשיבות בניית יחסים יציבים. דגשים אלו מאפיינים את הטיפול כחלופה לטיפולים טכניים אחרים.

ביסודם, רגשות הם הדרך של אדם להבין מה חשוב לו, והם פועלים כמדריך למה שאדם צריך או רוצה. הבהרת הרצונות והצרכים מובילה להבנת נקיטת הפעולות המתאימות. רגשות הם בעצם מסלולי הסתגלות ומדריך צמיחה.

טיפול ממוקד אמוציות מציב את הדגש על סיוע לאנשים להיות מודעים לרגשותיהם ולבטא אותם, ללמוד לסבול ולהסדיר אותם, לחשוב עליהם, להבין ולשנות אותם. למידה זו על רגשות אינה מספיקה, ולכן המטופל לומד אף לחוות רגשות אלו בסביבה הבטוחה של המפגש הטיפולי, במהלכו הוא יכול לגלות בעצמו את הערך של מודעות גדולה יותר ולהתמודד באופן גמיש יותר עם רגשות. זוהי גישת טיפול שיטתית המסייעת למטופל להיות מודע לעצמו ולהשתמש ביעילות ברגשותיו.

טיפול ממוקד אמוציות פותח על ידי ד"ר סוזן ג'ונסון, ובמקור הוא נועד כחלופה לטיפול הזוגי המסורתי. כיום יעיל טיפול זה ליחסים משפחתיים כמו גם למערכות יחסים רומנטיות או למקומות עבודה.

כפי ששמו מרמז, טיפול זה מבוסס על רגשות, ומסייע בטיפול בדיכאון, מצוקה במערכות יחסים ותחומים רבים אחרים הקשורים ליחסים. הוא משמש כיום בשיטות פרטיות, מרפאות בתי חולים ומרכזי הדרכה ברחבי העולם. ד"ר ג'ונסון ייסדה את המרכז הבינלאומי למצוינות רגשית ממוקדת בשנת 1998. המרכז מספק הדרכה למטפלים, משווק תקליטורים ומאפשר אף ביצוע מחקרים קליניים.

מהלך טיפול ממוקד אמוציות

הטיפול עובד על העיקרון הבסיסי של שינוי, ולכן המטופל מתבקש לעבור חוויה מסוימת לפני שהוא יכול לשנותה. בתהליך זה, הוא מגלה על עצמו תכונות או היבטים אליהם לא היה מודע, הוא מפתח מודעות, ומתנסה בהרגשה מודעת לגבי תחומים אותם הכחיש בעבר, או דחה.

בהתבסס על רגש ותיאורית הצמיחה, טיפול ממוקד אמוציות מסייע למטופל לזהות את רגשותיו, לסמוך עליהם ולהבינם באור חדש. המטפל מסייע לו לעורר רגשות השייכים לשאריות זיכרונות כואבים שהפכו להסתגלות למסגרת החיים הנוכחית של המטופל, והמצריכים שינוי.

בעזרת ההבנה האמפאתית של המטפל, והשימוש בשיטות חווייתיות, המטופל לומד כיצד ליצור קשר בריא עם רגשות, זיכרונות, מחשבות ותחושות גופניות שלא זכו להתייחסות עד כה, שהפחידו או שהוא נמנע מהם.

בעת ההתמודדות עם רגשות הסתגלות כגון צער בריא, כעס מעצים וחמלה, המטופל משתמש ברגשות אלו כמשאבים לשנות רגשות הסתגלות כמו פחד, עצב של נטישה ובושה הנובעת מתחושת חוסר התאמה, שהתפתחו מניסיונות שליליים בעבר או מחוויות טראומטיות.

באמצעות חקירת רגשות, תגובות, מאפייני מערכות יחסים והתנהגויות, המטופל לומד לזהות את תפקידיו האישיים במערכת היחסים והשפעתו על הדינאמיקה שלה. הוא מתבקש להביע את חוויותיו ורגשותיו בסביבה הלא שיפוטית של מסגרת הטיפול, עד הגעה למצב של תובנה ותפיסה חדשות למצב הרגשי המשפיע על פעולותיו וחוויותיו ממערכת היחסים בכללותה.

ללא ביקורת או השלכות, הוא מבטא את חששותיו העמוקים ביותר ומקורות הסכסוכים שלו עם הסביבה, על מנת לטפל בהם ולהתקדם מעבר להם לפיתוח התנהגותיות יעילות יותר המבוססות על שיתוף פעולה.

מטרות טיפול ממוקד אמוציות

המטרות העיקריות של הטיפול הן להרחיב ולארגן מחדש את התגובות הרגשיות החשובות, ליישם ולקדם יצירת קשר בריא עם אנשים, ולסייע בשינוי תקשורת שלילית שאינה מועילה יותר למערכת היחסים.

מבחינה רגשית, טיפול זה מסייע ליצירת קשרים בריאים ומתמשכים בין בני זוג ובני משפחה ופועל לחיזוק הקשרים החיוביים שכבר קיימים.

טיפול ממוקד אמוציות הוא שיטה מעשית בעלת הצלחה עצומה על בני זוג, ומקל על בעיות בנישואין ומערכות יחסים, באמצעות מגוון נרחב של אתגרים. הטיפול עובד להתערבות במידת הצורך ויצירת שינוי המסייע ליחסי עבודה יעילים יותר באמצעות רוח של הרמוניה וכבוד.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום