תזונה ומצב נפשי: השפעת המזון על המוח

תזונה ומצב נפשיתחשוב על זה. המוח שלך תמיד עובד. הוא מטפל במחשבות, בתנועות, בנשימה ובפעימות הלב. החושים שלך עובדים מסביב לשעון, גם כשאתה ישן.

כלומר, המוח זקוק לאספקת אנרגיה קבועה, וזו מגיעה מהתזונה. במילים פשוטות, מה שאתה אוכל משפיע ישירות על מבנה ותפקוד המוח, ובסופו של דבר, על מצב הרוח.

מה זה אומר?

למרבה הצער, המוח עלול להינזק אם אתה אוכל כל דבר שאינו מספק אנרגיה ישירה. כשאתה אוכל מזונות מעובדים או מזוקקים, המוח מתקשה להיפטר מהם. תזונה גבוהה בסוכרים מזוקקים, למשל, מזיקה למוח.

בנוסף, מתרחשת החמרת עיבוד הגוף את המזונות לאינסולין, מה שמקדם דלקת לחץ חמצוני. מחקרים רבים מצאו קשר בין תזונה עתירת סוכרים מזוקקים ותפקוד מוחי לקוי, עד להחמרת תסמיני הפרעות במצב הרוח, כגון דיכאון וחרדה.

אז תתחיל לשים לב למה שאתה אוכל

יש להתחיל לתת את הדעת לגבי האופן בו מאכלים שונים גורמים לך להרגיש, לא רק כרגע, אלא גם מחר. הקפד על תזונה "נקייה" במשך שבועיים עד שלושה, כלומר, ללא מזונות מעובדים וסוכרים או מוצרי חלב.

לאחר זמן מה המצב הנפשי ישתפר ואז ניתן יהיה להכניס את המזונות האלו בהדרגה לתזונה, אחד אחרי השני, ולבחון את השפעתם על מצב הרוח.

סוכר וחרדה: הקשר

אחד הצעדים החשובים להתגברות על חרדה הוא הקפדה על התזונה, המשמעותית לאורח החיים. לכן רבים תוהים אם סוכר גורם או לא גורם לחרדה, ואם הימנעות מסוכר עשויה להילחם בתסמיני חרדה.

התזונה המודרנית עמוסה באופן חריג בסוכרים ושומנים בריאים. אך חוקרים אינם מאמינים שתזונה משופעת בסוכרים גורמת לחרדה, היות ולמאכלים שאדם אוכל אין יכולת להפעיל חרדה שלא קיימת. מצד שני, תזונה עתירת סוכרים עשויה להחמיר תסמיני חרדה שכבר קיימים, ומקשה על הגוף להתמודד עם לחץ.

לכן, על מנת להילחם בחרדה, עדיין יש להקפיד על תכנית אכילה בריאה אשר תהיה תקפה במיוחד לחרדה עצמה, ותשלים חוסרים תזונתיים.

איך מתמודדים עם חרדה, התקף פאניקה ורמות סוכר גבוהות בדם?

פשוט לשמור על תזונה בריאה, המפחיתה את תסמיני חוסר איזון סוכר ואינסולין בדם, היות ולעיתים קרובות, כשלא מקפידים על התזונה, החרדה עלולה להתפתח לפאניקה והתקף חרדה.

תזונה בריאה יותר תשפר אף את יכולת הגוף להתמודד עם מצבי לחץ ותספק יותר אנרגיה בה ניתן להשתמש על מנת לבצע פעילות גופנית ולשנות את אורח החיים באופן חיובי.

רכיבי מזונות מעובדים המקדמים דיכאון ובעיות נפשיות אחרות

רכיבי מזון מעובד העשויים לתרום לדיכאון או לבעיות נפשיות אחרות כוללים:

מזונות מהונדסים גנטית (GE) – רכיבים אלו עשויים לשנות את צמחיית המעיים באופן משמעותי ובכך לקדם פתוגנים המכריעים את החיידקים המועילים ההכרחיים לבריאות נפשית וגופנית אופטימאלית.

תוספי מזון מלאכותיים – במיוחד הממתיק המלאכותי אספרטיים, עשויים להמיט הרס על תפקוד המוח. רכיבים אלו גורמים להתקפי דיכאון ופאניקה. תוספי אחרים, כגון צבעי מאכל מלאכותיים, ידועים אף הם בהשפעתם על מצב הרוח.

גלוטן – חלבון המצוי בדגנים כגון חיטה, שיפון ושעורה, עלול להשפיע באופן שלילי על מצב הרוח ובריאות המוח, ולקדם דיכאון ואפילו בעיות נפשיות חמורות יותר כגון סכיזופרניה.

ריפוי הפרעות נפשיות מתחיל עם ריפוי המעיים

בעשרים השנים האחרונות, מדענים פיתחו כבוד חדש לחיידקים. המדע רואה כיום במושבת חיידקים חזקה ומגוונת במעיים, כאסטרטגיית לחימה החיונית לבריאות נפשית ופיזית טובה.

העובדה ששיפור חיידקי המעיים עשוי להשפיע על התפקוד הנפשי פירושה שחשוב גם להזין את הבטן עם תזונה נכונה המעניקה סיכוי טוב יותר נגד הפרעות ניווניות כגון אלצהיימר. מעניין לציין, שהחוקרים גילו אף כי דיכאון חוזר קשור להצטמקות ההיפוקמפוס, האזור במוח הקשור להיווצרות זיכרון.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום