תיירות מרפא בתחום בריאות הנפש

תיירות מרפא הנה מונח שמתאר נסיעה למדינות מחוץ לגבולות לצורך קבלת טיפולים רפואיים, ניתוחים, וטיפולים בתחום בריאות הנפש. כל המדינות אשר נותנות שירותים של תיירות מרפא דואגות למשוך אליהם מטופלים באמצעות שיטות שיווקיות. תיירות מרפא זוהי תעשייה, והיא כוללת יותר מ-50 מדינות. דרך תיירות המרפא, דואגות המדינות לקדם ולפתח את ענף התיירות שלהן ואת ענף הרפואה, שכוללת גם את תחום בריאות הנפש.

תיירות מרפא אמנם כוללת את כל תחומי הרפואה המוצעים כיום, אך ישנם תחומים מסוימים שנחשבים לטובים במיוחד, ולמענם אנשים יהיו מוכנים לטוס. הטיפולים המבוקשים ביותר הם ניתוחים פלסטיים, טיפולי אסתטיקה, טיפולים אונקולוגיים, ניתוחי שיניים, השתלות אורטופדיות, ניתוחי עיניים, הפריות מלאכותיות, ניתוחי לב, ניתוחים להסרת שומנים, טיפולי כאב ורפואה אלטרנטיבית. בנוסף ניתן לקבל טיפולים בתחום בריאות הנפש – טיפולים פסיכולוגיים או פסיכיאטריים ואשפוזים במוסדות פסיכיאטריים ציבוריים או פרטיים.

הצורך בתיירות מרפא בתחום בריאות הנפש

ישנן סיבות אחדות לכך שתחום בריאות הנפש התפתח בשנים האחרונות במסגרת תיירות מרפא.

•    רמת הרפואה בתחום בריאות הנפש – במדינות המתפתחות עלתה והפכה להיות איכותית יותר מאשר בעבר. יחד עם ההשתפרות והקדמה ברמה הרפואית במדינות אלה, החל הביקוש לגדול, מהסיבה שניתן לקבל את הטיפולים בעלות נמוכה מזו המוצעת במדינות המערב.

•    מערכות בריאות הנפש בעולם המערבי – עלויות הפוליסות של הביטוחים הרפואיים במדינות המערב יכולות להיות גבוהות מאוד, כמו גם הטיפולים הנפשיים. טיפולים אלה בחוץ לארץ זולים במידה ניכרת מהטיפולים הניתנים בארצות המוצע. ישנם מקרים בהם אנשים מחפשים טיפולים בתחום בריאות הנפש שמדינתם אינה מספקת, ואז הם נאלצים לחפש אותם במסגרת תיירות המרפא. בנוסף, ייתכנו גם זמני המתנה גדולים לשם קבלת טיפולים מסובסדים בתחום בריאות הנפש, ובמקרים שכאלה אנשים מעדיפים לטוס לחוץ לארץ ולקבל שם את הטיפולים באופן מידי.

•    חברות הביטוח – ישנן חברות ביטוח שבודקות אופציות להוזלת עלויות הטיפולים שהמבוטחים מבקשים. ייתכן כי החברות יעדיפו לשלוח מבוטחים למדינות אחרות בכדי לקבל טיפולים בתחום בריאות הנפש, כשבמדינות המוצא הם יקרים יותר. מהצד השני, ייתכנו מקרים בהם חברות הביטוח אינן מכסות טיפולים מסוימים, למשל טיפולים פסיכיאטרים או אשפוזים פרטיים במוסדות לבריאות הנפש, מה שמצריך מהמבוטחים לממן בעצמם את עלויות הטיפולים המבוקשים.

נסיעה למטרות רפואיות

כאשר אדם מחפש טיפולים בתחום בריאות הנפש, מחוץ לגבולות מדינתו, ישנן שתי אפשרויות של חיפוש, בכדי שיוכל למצוא את המוסד הרפואי הטוב ביותר בתחום זה, ואת הרופאים הפסיכיאטרים או הפסיכולוגים המומחים ביותר:

•    באופן עצמאי – האדם הוא זה שיחפש עבור עצמו את בית החולים, את הרופאים המומחים ואת הטיפולים הניתנים בתיירות מרפא בתחום בריאות הנפש, באמצעות המידע הנרחב באינטרנט. לאחר שחיפש, הוא יבדוק מהי הדרך המשתלמת ביותר עבורו, כדי לנסוע ולקבל את הטיפולים. האדם יקבע בעצמו את הסדרי הטיפול יחד עם השהות שלו באותה מדינה.
•    גורם מקצועי – האדם שמעוניין לקבל טיפולים בתחום בריאות הנפש בתיירות מרפא יכול לפנות לחברות או לארגונים המקשרים בינו לבין מוסדות לטיפול נפשי, שמוסמכים לטפל במקרה שלו. האדם המבקש את שירותי תיירות המרפא, יצטרך להציג לגוף המקשר את המסמכים הרפואיים המתאימים: אינפורמציה אודות הבעיה הנפשית, חוות דעת רפואית, דיאגנוזה, היסטוריה רפואית בתחום בריאות הנפש וכדומה. הגוף המקשר ידאג לתווך בין האדם לבין רופא, אשר ייתן לו ייעוץ וחוות דעת, הכוללת: המלצה לטיפול, שמות רופאים מומחים, מוסדות רפואיים מומלצים בתחום בריאות הנפש, עלויות השירות בתיירות מרפא ומידע על השהות בחוץ לארץ.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום