כיצד חיים עם מיגרנה?

כל אדם יחווה כאב בעוצמה שונה, וכל אדם גם יחווה את אותה העוצמה בצורה אחרת. המיגרנה היא מחלה שפוגעת בעשרות מיליוני אנשים ברחבי העולם, כאשר גנטיקה, הורמונים, אורח חיים ומחלות נוספות מהוות את הטריגר להפעלתה, לעיתים בעוצמה מופחתת, ולעיתים בעוצמה שפוגעת באופן ממשי באורח החיים. כל אדם חווה את המיגרנה קצת אחרת ומכאן שכל התמודדות עם המחלה הנה אינדיבידואלית, אך אין ספק כי ישנן כמה עצות טובות שיכולות לסייע לרוב הסובלים מהמחלה להתמודד איתה טוב יותר.

 

התופעות והגורמים

כדי להבין כיצד יש להתמודד טוב יותר עם המיגרנה, כדאי להכיר באופן אישי את התסמינים השונים, במיוחד אלה ההתחלתיים, ואת הגורמים להם. הבנה מעמיקה של שני אלו יסייעו להימנע מהגורמים שמפעילים את המיגרנה ולקבל טיפול מהיר כשהיא רק מתחילה, וזאת כדי למנוע את עוצמתה.

התקפי המיגרנה מלווים בלא מעט תסמינים הכוללים כאב ראש ברמה בינונית עד קשה, סחרחורות, רגישות לאור ולרעש, הקאות, חוסר תחושה בגפיים, עקצוצים, ואף הפרעות בשדה הראייה. גורמים נפוצים להופעת מיגרנה הם לחץ, תזונה לקויה, מחסור בשתייה, צום, שהייה בשמש, גורמים גנטיים וגורמים הורמונליים. זהו את הטריגרים שמפעילים את המיגרנה והימנעו מהם, אם אין איך להימנע מהם, זהו את התסמינים הראשוניים שהמיגרנה החלה והתחילו בטיפול כמה שיותר מוקדם, עוד בתסמינים הקלים ביותר שכן במידה ואלה יחמירו, יהיה קשה יותר להתמודד עם התסמינים כשיהיו בשיאם.

 

להתחיל בטיפול

אמנם מסודר על תופעה נפוצה למדי, אך היא משבשת את כל אורחות החיים ויכולה לגרום ללא מעט סבל. לאנשים שסובלים ממיגרנה מומלץ להתחיל בטיפול משלב הכולל טיפול תרופתי נוגד כאב לשלב ההתקף של המיגרנה, טיפול מניעתי שיכול לכלול כמה סוגים של תרופות בהתאם לתסמינים ולהמלצה הרפואית וזאת תוך הקפדה על מינון מדויק ועל לקיחת התרופות בזמנים המתאימים. מי שלא ירצו לקחת טיפול תרופתי, או שהוא לא השפיע עליהם מספיק כדי להפחית את התסמינים, יוכל לבצע גם טיפולים נוספים שהוכחו כיעילים, למשל טיפול בפולס מגנטי ודיקור.

 

שנו את אורח החיים

לא מעט אנשים חושבים מה לעשות שיש מיגרנה במובן התרופתי, אך כדי להשיג תוצאות מקסימליות מהטיפול התרופתי מומלץ ביותר לסגל אורח חיים בריא. ההמלצה הראשונית הנה לעסוק בספורט לפחות שלוש פעמים בשבוע למשך שעה. הספורט מסייע להתמודד עם המיגרנה, ועד כמה שזה ישמע מוזר – בהתקף מיגרנה הספורט המתון יכול גם כן לסייע להתמודדות עם הכאבים. הרבו בשתיית מים, לפחות 12 כוסות מים ביום, והקפידו על תזונה מאוזנת הכוללת פחמימות מן החי ופירות וירקות טריים ונסו להימנע עד כמה שניתן ממזונות מעובדים למיניהם.

לסיכום, ההתמודדות עם המיגרנה יכולה להיות מורכבת, אך בשילוב הנכון של אימוץ אורח חיים בריא וטיפול תרופתי מותאם ניתן לצמצם במידה ניכרת את הכאבים ואת תדירות ההתקפים.

Picture of סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום