טיפול בקשיים חברתיים של בני נוער

xlבעבר, מעט מאוד בני נוער הלכו לטיפול פסיכולוגי, אך היום זה הרבה יותר נפוץ ומקובל. המון בני נוער תוהים אם הטיפול יכול לסייע להם עם בעיות חברתיות.

כשהם עוברים תקופה קשה הכרוכה בבעיות בלימודים או בעיות חברתיות, הם מקבלים תמיכה משופרת יותר אם הם מתייעצים עם פסיכולוג. בעיות חברתיות עשויות לגרום להם לעצב, כעס או חוסר תפקוד, והם זקוקים לסיוע בהבנת רגשותיהם, מציאת פתרונות לבעיותיהם, או סתם להרגיש טוב יותר. זוהי הנקודה בה טיפול פסיכולוגי יכול לסייע.

ההחלטה לפנות לטיפול עשויה להיות קשה – אך היא משתלמת

לעתים המתבגר עצמו מבקש מהוריו סיוע בפניה לטיפול, ולעתים ההורים המודאגים מהבעיות החברתיות של המתבגר מפנים אותו לטיפול. במקרים אחרים המורים מבחינים שהמתבגר מתמודד עם מצבים מורכבים, מאבד משקל או נראה עצוב, מודאג, כועס או נסער באופן יוצא דופן.

חלק מבני הנוער מקדמים בברכה את רעיון הטיפול ואפילו מרגישים הקלה כשהם מבינים שהמבוגרים בסביבתם דואגים להם, ואחרים עשויים לחוש מתח או מבוכה וחוסר ביטחון לגבי יעילות השיחות עם איש מקצוע.

כשבעיות חברתיות מובילות להסתבכות בפלילים

במקרים מסוימים, בית המשפט קובע שהמתבגר זקוק לטיפול פסיכולוגי היות והוא מתנהג באופן שאינו מקובל, אינו חוקי, סובל מהרס עצמי או מסוכן לסביבתו.

כאשר הטיפול הוא רעיון של גוף רשמי, המתבגר עשוי בתחילה לסרב להמלצה, אך כשהוא לומד מעט יותר על האופן בו הטיפול מתנהל וההישגים אותם הוא יכול לחוות, הוא מסתגל ומשתף פעולה.

טיפול בבעיות חברתיות של בני נוער שונה מטיפולים פסיכולוגיים אחרים

הטיפול אינו עוסק במצבי בריאות הנפש בלבד. המילה "טיפול" משמשת לרוב לסוגי פסיכותרפיה, הנקראת לעתים "ריפוי בדיבור", והסיוע הפסיכולוגי מסייע לבני נוער להתמודד עם בעיות חברתיות, מתחים, חרמות או בידוד.

פסיכותרפיה היא תהליך למידה המאפשר לבני נוער ללמוד על עצמם, לגלות שיטות להתגברות על קשיים חברתיים, לפתח עוצמות פנימיות, או לבצע שינויים בעצמם או במצבים החברתיים שלהם.

לעיתים קרובות, הם חווים הקלה רק מעצם ההזדמנות לפרוק את רגשותיהם, ובמקרים אחרים, בני הנוער לומדים שיטות מעשיות המסייעות להם להתמודד עם לחצים חברתיים.

אין צורך לסבול לבד. פסיכולוג יכול לעזור

פסיכולוג המתמחה בטיפול בבני נוער הוא איש מקצוע שהוכשר באופן מיוחד לסייע לבני נוער להתמודד עם בעיות חברתיות, מתחים או דיכאון. פסיכיאטרים, פסיכולוגים ויועצים בבית הספר הם אנשי מקצוע מורשים שעובדים כמטפלים.

חלק מהמטפלים מתמחים בטיפול בבעיות פרטניות מהם סובלים בני נוער, כגון הפרעות אכילה, התמכרויות, או הפרעות אישיות. מפגשי הטיפול יכולים להתבצע במסגרת בית הספר, במרפאות פרטיות של פסיכולוגים, או במסגרת טיפולים קבוצתיים.

כשבני נוער המתחבטים בבעיות חברתיות מדברים עם פסיכולוג, הוא יכול להעריך את מצבם, ולפתח תכנית טיפול להגדרת מטרות עד להתאוששות מלאה ושיבה לשגרה מאושרת עם פריחה חברתית.

דיבור והקשבה, קבלת תמיכה והדרכה

רוב סוגי הטיפול מבוססים על דיבור והקשבה, בניית אמון, קבלת תמיכה והדרכה. לעיתים המטפל עשוי להציע גישות של טיפול בכתיבה להבעה עצמית, או עיסוק באמנות. חלק מבני הנוער חשים נוח יותר רק לדבר.

במקרים רבים הטיפול מתבצע במסגרת של אחד-על-אחד, הידוע בתור טיפול פרטני. אך לעיתים המטפל יכול לעבוד עם המשפחה, במסגרת הנקראת טיפול משפחתי, או עם קבוצת בני נוער המתמודדים עם בעיות חברתיות זהות, במסגרת הנקראת טיפול קבוצתי או קבוצת תמיכה.

טיפול משפחתי מעניק לבני המשפחה הזדמנות להתייעץ עם המטפל לגבי הבעיות החברתיות של המתבגר המשפיעות על כל המשפחה. קבוצות טיפול ותמיכה מסייעות לבני נוער לקבל תמיכה וללמוד זה מזה, והמטפל מסייע להם לדון בסוגיות המשותפות.

מה קורה במהלך הטיפול?

לעתים נדרשים מספר מפגשים עם מטפל לפני שבני הנוער מרגישים שהם יכולים לחלוק נושאים אישיים. זה טבעי להרגיש כך. אמון הוא מרכיב חיוני בטיפול, שכן אחרי הכול, הטיפול כרוך בפתיחות וכנות לגבי נושאים רגישים כגון תחושות, רעיונות, יחסים, בעיות, אכזבות ותקוות.

המטפל משוחח עם המתבגר לגבי רגשותיו, מחשבותיו, מערכות היחסים שלו וערכים חשובים. בתחילה המפגשים הטיפוליים מתמקדים בנושאים עליהם מבקש המתבגר לעבוד, ויחד הם מציבים יעדים.

המפגש הראשון חשוב ביותר

במהלך המפגש הראשון, המטפל מבקש מהמתבגר לדבר מעט על עצמו. מפגש זה עשוי להימשך זמן רב יותר מאשר "שעת טיפול" רגילה, על מנת שהמטפל יבין טוב יותר את המתבגר, והמתבגר יקבל הזדמנות לראות אם הוא מרגיש נוח עם המטפל.

המפגש יעסוק בדיון על בעיות חברתיות, חששות, מצבים חברתיים המצריכים התמודדות, או בעיות עם הורים או מורים מודאגים. לאחר מפגש או שניים, המטפל ידבר עם המתבגר לגבי הבנתו את המצבים הבעייתיים בהם הוא נתקל, כיצד הטיפול יכול לסייע ובמה כרוך התהליך.

תכנית הטיפול מורכבת בשיתוף פעולה

המטפל מציע נקודות עליהן ניתן לעבוד במהלך הטיפול, ויחד הם מחליטים על היעדים ותדירות המפגשים, העשויים להתבצע אחת לשבוע, אחת לשבועיים או אחת לחודש. עם השגת הבנה טובה יותר לגבי המצב, המטפל ילמד את המתבגר מיומנויות חברתיות חדשות, או יסייע לו לחשוב על התמודדות עם מצבים חברתיים בדרך חדשה.

לדוגמא, המטפל מסייע למתבגר לפתח מיומנויות בניית אמון, ביטוי רגשות או התמודדות עם כעסים. הקפדה על לוח הזמנים של המפגשים מבטיחה מספיק זמן עם המטפל כדי להתאמן על הכלים החדשים שנרכשו.

בעבר, מעט מאוד בני נוער הלכו לטיפול פסיכולוגי, אך היום זה הרבה יותר נפוץ ומקובל. המון בני נוער תוהים אם הטיפול יכול לסייע להם עם בעיות חברתיות.

כשהם עוברים תקופה קשה הכרוכה בבעיות בלימודים או בעיות חברתיות, הם מקבלים תמיכה משופרת יותר אם הם מתייעצים עם פסיכולוג. בעיות חברתיות עשויות לגרום להם לעצב, כעס או חוסר תפקוד, והם זקוקים לסיוע בהבנת רגשותיהם, מציאת פתרונות לבעיותיהם, או סתם להרגיש טוב יותר. זוהי הנקודה בה טיפול יכול לסייע.

ההחלטה לפנות לטיפול עשויה להיות קשה – אך היא משתלמת

לעתים המתבגר עצמו מבקש מהוריו סיוע בפניה לטיפול, ולעתים ההורים המודאגים מהבעיות החברתיות של המתבגר מפנים אותו לטיפול. במקרים אחרים המורים מבחינים שהמתבגר מתמודד עם מצבים מורכבים, מאבד משקל או נראה עצוב, מודאג, כועס או נסער באופן יוצא דופן.

חלק מבני הנוער מקדמים בברכה את רעיון הטיפול ואפילו מרגישים הקלה כשהם מבינים שהמבוגרים בסביבתם דואגים להם, ואחרים עשויים לחוש מתח או מבוכה וחוסר ביטחון לגבי יעילות השיחות עם איש מקצוע.

כשבעיות חברתיות מובילות להסתבכות בפלילים

במקרים מסוימים, בית המשפט קובע שהמתבגר זקוק לטיפול פסיכולוגי היות והוא מתנהג באופן שאינו מקובל, אינו חוקי, סובל מהרס עצמי או מסוכן לסביבתו.

כאשר הטיפול הוא רעיון של גוף רשמי, המתבגר עשוי בתחילה לסרב להמלצה, אך כשהוא לומד מעט יותר על האופן בו הטיפול מתנהל וההישגים אותם הוא יכול לחוות, הוא מסתגל ומשתף פעולה.

טיפול בבעיות חברתיות של בני נוער שונה מטיפולים פסיכולוגיים אחרים

הטיפול אינו עוסק במצבי בריאות הנפש בלבד. המילה "טיפול" משמשת לרוב לסוגי פסיכותרפיה, הנקראת לעתים "ריפוי בדיבור", והסיוע הפסיכולוגי מסייע לבני נוער להתמודד עם בעיות חברתיות, מתחים, חרמות או בידוד.

פסיכותרפיה היא תהליך למידה המאפשר לבני נוער ללמוד על עצמם, לגלות שיטות להתגברות על קשיים חברתיים, לפתח עוצמות פנימיות, או לבצע שינויים בעצמם או במצבים החברתיים שלהם.

לעיתים קרובות, הם חווים הקלה רק מעצם ההזדמנות לפרוק את רגשותיהם, ובמקרים אחרים, בני הנוער לומדים שיטות מעשיות המסייעות להם להתמודד עם לחצים חברתיים.

אין צורך לסבול לבד. פסיכולוג יכול לעזור

פסיכולוג המתמחה בטיפול בבני נוער הוא איש מקצוע שהוכשר באופן מיוחד לסייע לבני נוער להתמודד עם בעיות חברתיות, מתחים או דיכאון. פסיכיאטרים, פסיכולוגים ויועצים בבית הספר הם אנשי מקצוע מורשים שעובדים כמטפלים.

חלק מהמטפלים מתמחים בטיפול בבעיות פרטניות מהם סובלים בני נוער, כגון הפרעות אכילה, התמכרויות, או הפרעות אישיות. מפגשי הטיפול יכולים להתבצע במסגרת בית הספר, במרפאות פרטיות של פסיכולוגים, או במסגרת טיפולים קבוצתיים.

כשבני נוער המתחבטים בבעיות חברתיות ומדברים עם פסיכולוג, הוא יכול להעריך את מצבם, ולפתח תכנית טיפול להגדרת מטרות עד להתאוששות מלאה ושיבה לשגרה מאושרת עם פריחה חברתית.

דיבור והקשבה, קבלת תמיכה והדרכה

רוב סוגי הטיפול מבוססים על דיבור והקשבה, בניית אמון, קבלת תמיכה והדרכה. לעיתים המטפל עשוי להציע גישות של טיפול בכתיבה להבעה עצמית, או עיסוק באמנות. חלק מבני הנוער חשים נוח יותר רק לדבר.

במקרים רבים הטיפול מתבצע במסגרת של אחד-על-אחד, הידוע בתור טיפול פרטני. אך לעיתים המטפל יכול לעבוד עם המשפחה, במסגרת הנקראת טיפול משפחתי, או עם קבוצת בני נוער המתמודדים עם בעיות חברתיות זהות, במסגרת הנקראת טיפול קבוצתי או קבוצת תמיכה.

טיפול משפחתי מעניק לבני המשפחה הזדמנות להתייעץ עם המטפל לגבי הבעיות החברתיות של המתבגר המשפיעות על כל המשפחה. קבוצות טיפול ותמיכה מסייעות לבני נוער לקבל תמיכה וללמוד זה מזה, והמטפל מסייע להם לדון בסוגיות המשותפות.

מה קורה במהלך הטיפול?

לעתים נדרשים מספר מפגשים עם מטפל לפני שבני הנוער מרגישים שהם יכולים לחלוק נושאים אישיים. זה טבעי להרגיש כך. אמון הוא מרכיב חיוני בטיפול, שכן אחרי הכול, הטיפול כרוך בפתיחות וכנות לגבי נושאים רגישים כגון תחושות, רעיונות, יחסים, בעיות, אכזבות ותקוות.

המטפל משוחח עם המתבגר לגבי רגשותיו, מחשבותיו, מערכות היחסים שלו וערכים חשובים. בתחילה המפגשים הטיפוליים מתמקדים בנושאים עליהם מבקש המתבגר לעבוד, ויחד הם מציבים יעדים.

המפגש הראשון חשוב ביותר

במהלך המפגש הראשון, המטפל מבקש מהמתבגר לדבר מעט על עצמו. מפגש זה עשוי להימשך זמן רב יותר מאשר "שעת טיפול" רגילה, על מנת שהמטפל יבין טוב יותר את המתבגר, והמתבגר יקבל הזדמנות לראות אם הוא מרגיש נוח עם המטפל.

המפגש יעסוק בדיון על בעיות חברתיות, חששות, מצבים חברתיים המצריכים התמודדות, או בעיות עם הורים או מורים מודאגים. לאחר מפגש או שניים, המטפל ידבר עם המתבגר לגבי הבנתו את המצבים הבעייתיים בהם הוא נתקל, כיצד הטיפול יכול לסייע ובמה כרוך התהליך.

תכנית הטיפול מורכבת בשיתוף פעולה

המטפל מציע נקודות עליהן ניתן לעבוד במהלך הטיפול, ויחד הם מחליטים על היעדים ותדירות המפגשים, העשויים להתבצע אחת לשבוע, אחת לשבועיים או אחת לחודש. עם השגת הבנה טובה יותר לגבי המצב, המטפל ילמד את המתבגר מיומנויות חברתיות חדשות, או יסייע לו לחשוב על התמודדות עם מצבים חברתיים בדרך חדשה.

לדוגמה, המטפל מסייע למתבגר לפתח מיומנויות בניית אמון, ביטוי רגשות או התמודדות עם כעסים. הקפדה על לוח הזמנים של המפגשים מבטיחה מספיק זמן עם המטפל כדי להתאמן על הכלים החדשים שנרכשו.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום