אבחון הפרעות אכילה

אבחון הפרעות אכילהאנשים עם הפרעות אכילה עשויים לאכול פחות מדי או יותר מדי. הם עשויים גם להיות טרודים מצורת גופם או משקלם. הפרעות אלו יכולות להשפיע על כל אחד, אך נשים נמצאות בסיכון גבוה פי שניים מגברים לסבול מהמחלה.

הפרעות אכילה עשויות להתפתח לסיבוכים רציניים ומסכני חיים כך שחשוב לקבל עזרה. אך לפני שהרופאים יכולים לטפל בהפרעות אלו, עליהם לאבחן את המצב. חלק מהאנשים עם ההפרעות מפגינים תסמינים המעידים על נוכחות בעיה הקשורה לאוכל.

קריטריונים לאבחון סוגי הפרעות אכילה

קיימים ארבעה סוגים עיקריים של הפרעות אכילה:

אנורקסיה נרבוזה – אנשים עם מצב זה אינם אוכלים מספיק והם רזים באופן חריג.

בולימיה נרבוזה – אנשים עם מצב זה זוללים ולאחר מכן מטהרים את גופם באמצעות הקאות כפייתיות או שימוש בחומרים משלשלים או גלולות דיאטה על מנת להימנע מעלייה במשקל.

בולמוסי אכילה – אנשים עם מצב זה אוכלים ללא שליטה ואינם מבצעים פעולות טיהור.

שיטות לאבחון הפרעות אכילה

רופאים משתמשים בהערכות פיסיות ופסיכולוגיות לאבחון הפרעות אלו. הם מסווגים את ההפרעה בהתאם לקריטריונים המתוארים במדריך האבחוני והסטטיסטי להפרעות נפשיות (DSM-5).

בדיקה פיזית

בבדיקה זו הרופא בודק גובה, משקל וסימנים חיוניים. הוא מקשיב לריאות וללב ובוחן רמות לחץ דם גבוהות או נמוכות; קצב נשימה; וקצב דופק.

הוא עשוי לבחון את הבטן, העור והשיער למצב יובש, או לחפש שברים בציפורניים. הוא שואל את המטופל על בעיות אפשריות אחרות כגון כאב גרון או בעיות מעיים, העשויים להיות סיבוכים של בולימיה.

בדיקות מעבדה

הפרעות אכילה עשויות לפגוע בגוף ולגרום לבעיות באיברים חיוניים, כך שהרופא יכול להריץ בדיקות מעבדה הכוללות ספירת דם מלאה; בדיקת כבד, כליות ותפקוד בלוטת התריס; ובדיקת שתן.

הרופא עשוי להורות גם על בדיקת רנטגן לאיתור עצמות שבורות המהוות סימן לאיבוד מסת עצם כתוצאה מאנורקסיה או בולימיה, ויבדוק אי סדרים בלבד. הוא בודק אף את השיניים לסימני ריקבון, הנחשבים לתסמין נוסף של הפרעת אכילה.

הערכות פסיכולוגיות

בנוסף לבדיקה הגופית, נדרשת הערכה פסיכולוגית על ידי רופא בריאות הנפש. הוא שואל את המטופל לגבי הרגלי האכילה שלו, מתוך מטרה להבין את יחסיו עם מזון ואכילה. עליו לקבל מושג לגבי האופן בו המטופל מתייחס לגופו.

השאלות עשויות להיות אישיות, במיוחד כשמדברים על דיאטה, אכילה מוגזמת, הרגלי טיהור או הרגלי פעילות גופנית קיצונית. חשוב לענות בכנות כך שהרופא יוכל לבצע אבחנה מדויקת ולהמליץ על תכנית טיפול.

סקירת קריטריונים לאבחון הפרעות אכילה

כדי להיות מאובחן עם הפרעות אלו, אדם צריך לעמוד בקריטריונים לגבי סוג מסוים של ההפרעה. מיליוני נשים וגברים ברחבי העולם סובלים מהפרעות אכילה, ומפתחים הפרעות הכוללות אנורקסיה נרבוזה, בולימיה נרבוזה, או הפרעת אכילה מוגזמת בשלב כלשהו בחייהם.

אלו מחלות קשות העלולות לגרום לסיבוכים מסכני חיים כגון כשל איברים ומוות. אך עם אבחנה מוקדמת ניתן לקבל טיפול הכרחי ולחיות חיים ארוכים ובריאים.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום