הפתרון לטיפולי שיניים לסובלים מחרדה דנטלית

פחד מטיפולי שיניים הינו דבר נפוץ מאד. אנשים רבים מעדיפים לדחות את הביקור אצל רופא השיניים ובמקרים קיצוניים אף יותר, נמנעים מכך לחלוטין. הערכות מלמדות שכ-30 אחוז מהאוכלוסייה סובלת מחרדה דנטלית, אך כיצד ניתן להבחין בין פחד שיגרתי לבין חרדה של ממש מפני טיפול שיניים? במאמר הבא נעמוד על ההבדלים ובעזרת ד"ר  ד"ר יהונתן צ'יפר נבין מהן האפשרויות העומדות כיום בפני מי שסובלים מחרדה דנטלית.

אך לפני הפתרונות, מהי חרדה דנטלית?

עיקר החרדה מטיפולי שיניים, נובע מתחושה של חוסר שליטה. עצם "הפלישה" לאזור אינטימי ורגיש, והחשש מהכאבים הנלווים לטיפול מזינים את הפחד והחרדה. גם ניסיונות לא מוצלחים מן העבר, תורמים לחששות והפחדים. ישנם כאלו שחוששים מהרעש שמפיקים המכשירים השונים, מזריקות ההרדמה או מחוסר האונים בשכיבה על כיסא הטיפולים. נוסף על כך יחס לא אמפתי מצד רופא השיניים יכול גם הוא להגביר ולהעצים את תחושת החרדה.

אז איך תוכלו לדעת האם אתם סובלים מפחד שגרתי או מחרדה דנטלית? הכל תלוי בתגובות הפיסיות של הגוף לתחושת הפחד. אנשים הסובלים מחרדה יחוו במהלכה האצה של קצב פעימות הלב, רעד, פה יבש, זיעה המציפה את הגוף, תחושת בטן לא נעימה ועוד. לרוב אנשים אלו ימנעו מללכת לטיפולי שיניים, גם אם מדובר בבדיקה שגרתית. חשוב לדעת שהתוצאה של חרדה שגורמת להזנחה, מחריפה את הבעיות הקיימות וכתוצאה מכך פוגעת גם באיכות החיים של המטופל.

כיצד להתמודד עם חרדה דנטלית? 

קיבלנו כמה טיפים ודגשים חשובים, אך לפני שניגש לפתרונות שיש לרפואה להציע, ישנם גם דברים שתוכלו לעשות בעצמכם. אחד הגורמים העיקריים לחרדה היא תחושת אי הוודאות. לכן חשוב מאוד ליצור חיבור עם הרופא ולהרגיש נח. שתפו אותו בתחושתכם, ובפחדים שלכם, אל תתביישו, רופאי השיניים כבר שמעו הכל. תשאלו שאלות, ככל שתקבלו מיידע מפורט יותר אודות ההליך שאתם עומדים לעבור, כך תגבר תחושת השליטה שלכם ורמת החרדה תפחת.

בחרו רופא שיניים לא רק על פי מידת המקצועיות שלו, שימו לב שאתם מקבלים גם המלצות על היכולת שלו להיות מבין ומתחשב. המלצות מפי מקרים תמיד יהיו עדיפות יותר. נוסף על כך, באמצעות מוסיקה מרגיעה, המטשטשת את רעשי הרקע של המכשירים השונים, ניתן להנמיך את מפלס החרדה. כאמור מלבד אלו קיימות גם טכניקות שונות בעולם הרפואה, המסייעות למטופלים הסובלים מחרדה דנטלית:

טיפול שיניים בגז צחוק

גז צחוק מוזרם באמצעות מסכה המולבשת על פני המטופל. השימוש בו מעניק למטופל תחושת טשטוש ורגיעה. ההשפעה שלו מיידית וניתן לשלוט בה על ידי הגברה או הפחתה של המינון. בסיום השימוש גם תחושת הערפול תעלם במהרה. זהו חומר שאינו מזיק למטופל או לסביבה, הוא מותאם לילדים ולמבוגרים, גם לכאלו הסובלים מלחץ דם ומחלות לב.

טיפול בסדציה

זוהי למעשה הרדמה בדרגות שונות, אשר מביאה את המטופל לתחושת ערפול משמעותי. בשונה מטיפול שיניים בהרדמה מלאה, סדציה מאפשרת למטופל להיות בקשר עם הסביבה ולהגיב לטיפול שהוא מקבל. חשוב לדעת שלא כל רופאי השיניים מוסמכים לעשות שימוש בסדציה, רוב הרופאים יעזרו ברופא מרדים.

טיפול בהרדמה מלאה

טיפול שיניים בהרדמה מלאה נעשה באמצעות עירוי המחובר לווריד. חומר ההרדמה נספג במחזור הדם והמטופל אינו חש כאבים כלל. בסיום הטיפול שלב ההתעוררות חל כעבור שעות ספורות. אומנם טיפול מסוג זה חוסך מהמטופל את חווית החרדה וההתמודדות עם הכאב, אך הוא לא מאפשר לו להגיב במהלך הטיפול ולתת את דעתו במידת הצורך. נוסף על כך טיפול שיניים בהרדמה מלאה מקשה גם על רופא השיניים, כאשר המטופל אינו אקטיבי ולא מסוגל לפתוח ולסגור את פיו.

 

המאמר בסיוע ד"ר יהונתן צ'יפר לפרטים נוספים על טיפולי שיניים לסובלים מחרדה דנטלית בקרו באתר https://www.drrb.co.il/ 

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום