חוות דעת פסיכיאטרית לנהיגה

בחודש נובמבר 2010, חזרה מבסיסה במרכז הארץ חיילת בת 20, והגיעה לתחנת האוטובוס בעיר עכו. באותה שעה, נכנס למשאיתו נהג בהתקף טירוף, והחל משתולל ברחבי העיר. כשעלה על המדרכה הסמוכה לתחנת האוטובוס, פגע בחיילת הצעירה ובאדם נוסף, והרג את שניהם.

כאשר הצליחו לבסוף לעצור את הנהג המשתולל והובילוהו באזיקים לתחנת המשטרה, טען הנהג כי יצא למסע נקמה במשטרה ובכוחות הבטחון משום שרצחו את ילדיו. לאחר בדיקה קצרה הסתבר שבאותה עת שהו ילדיו בביתם, בריאים ושלמים.

הסיפור עורר שאלות ותהיות רבות לגבי האפשרות למנוע מקרים כאלה בעתיד. רכב, ועל אחת כמה וכמה- משאית, הוא כלי משחית, מסוכן מאין כמוהו.

כיצד אפשר לדעת שמי שמחזיק ברשיון לנהוג בכלי כזה אינו סכנה לציבור ולעצמו?הגוף האחראי למתן רשיונות נהיגה הוא משרד התחבורה, אשר הסמיך את המכון הלאומי הרפואי לבטיחות בדרכים לבחון את הפן הרפואי באשר למתן רשיונות נהיגה או חידושם, ובכוחו אף לשלול את רשיון הנהיגה ממי שנמצא לא כשיר לנהוג. הועדה הרפואית של המכון יכולה להחליט לשלול רשיון לרכב פרטי, לרכב ציבורי (כמו אוטובוס, מונית או משאית) או לשניהם.

קיימות סיבות רפואיות מגוונות המאפשרות למכון הרפואי להחליט לשלול את רשיון הנהיגה של אדם. החל במחלות כגון אפילפסיה, אובדן ראיה, פרקינסון וכדומה, וכלה בגורמים נפשיים ואישיותיים כגון סכיזופרניה או הפרעת אישיות אנטי- סוציאלית.

בתחום הנפשי, חוות הדעת הקובעת נכתבת על ידי פסיכיאטר מומחה (ולא על ידי פסיכולוג), אשר מעריך את יכולתו של הנהג להמשיך להחזיק בהגה ללא סיכון חריג של עצמו או של הסביבה. חוות דעת פסיכיאטרית מעריכה את היכולות הנפשיות, הקוגניטיביות, האישיותיות וההתנהגותיות של הנהג.באופן רגיל, על מנת לקבל רשיון נהיגה, יש צורך באישור רפואי מרופא משפחה בלבד.
כיצד מגיעים נהגים לקבלת חוות דעת פסיכיאטרית לנהיגה? על פי החוק, כל איש מקצוע (רופא, פסיכולוג, פסיכיאטר, עובד סוציאלי וכדומה), אשר חושדים שבעל רשיון נהיגה עלול להיות מסוכן לעצמו או לסביבה בגלל מצבו הרפואי או הנפשי, מחוייבים לדווח על כך למכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

היותו של אדם חולה במחלה פיזית או נפשית, אינה פוסלת אותו באופן אוטומטי מלהחזיק רשיון נהיגה, וכן גם נטילת תרופות פסיכיאטריות או אחרות. הבדיקה שעורך הפסיכיאטר כוללת ראיון עם הנהג, בחינת ההיסטוריה הרפואית והנפשית שלו, וכן עריכת סדרת מבחני אישיות ומבחני תפקוד אשר נותנים תוקף נוסף לחוות הדעת.

לעיתים, אם יש בכך צורך, ישלח הפסיכיאטר את הנהג לעריכת בדיקות משלימות כגון בדיקה נוירולוגית, בדיקות דם או שתן, או הערכת אישיות מקיפה הנעשית באמצעות מגוון מבחני אישיות על ידי פסיכולוג. בהקשר של נהיגה, מתמקד הפסיכיאטר ביכולתו של הנהג להיות קשוב ומרוכז, לקלוט במהירות גירויים שעשויים להופיע בזמן נהיגה ולהתמודד עימם ביעילות, יכולתו להשמע לחוקי התנועה, ויכולתו להחליט החלטות שקולות ונכונות בזמן הנהיגה.

כאשר פסיכיאטר נתקל בנהג אותו הוא מעריך כמסוכן, חלה עליו חובת דיווח למכון הרפואי לבטיחות בדרכים. חוות דעת פסיכיאטרית היא מסמך רפואי בעל מעמד של ראייה בפני בית משפט. הועדה הרפואית המקבלת את חוות הדעת דנה בהחלטה האם להשאיר את הרשיון בידי הנהג, להתנות אותו, או לשלול אותו לחלוטין, ולכן חוות הדעת צריכה להיות כתובה באופן מסודר ובהיר, כך שהנקודות החשובות יבלטו ויעזרו לועדה להגיע להחלטה המתאימה.

יתכן שהתשובה לשאלת המניעה נעוצה בהפניה. כאשר נערכת הערכה פסיכיאטרית, עולים הסיכויים למנוע מסעות טירוף כמו שקרה בעכו. אך כאשר איש אינו מדווח, ואיש אינו בודק את כשירותו של הנהג- הרוצח השקט ממשיך לאיים.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום