כל מה שאת צריכה לדעת על גילוי מוקדם של סרטן השד

סרטן השד הוא מחלת הסרטן הנפוצה ביותר בקרב נשים. בכל חודש מאובחנות בארץ כ-500 חולות חדשות, ולמרבה הצער יש גם מקרי מוות רבים עקב המחלה שתוקפת נשים בטווח גילאים נרחב למדי (על-פי מחקרים שונים, 1 מכל 4 חולות סרטן שד היא בת פחות מ-50). גילוי מוקדם של סרטן השד משפר במידה ניכרת את סיכויי ההחלמה ולכן כדאי גם לך לדעת איך מתבצע האבחון – ואילו פעולות מומלץ לבצע בכל גיל.

 

הסימפטומים הבולטים של סרטן שד

גילוי מוקדם של סרטן השד מתחיל במודעות. כשאישה יודעת שגם היא עלולה להיכנס לסטטיסטיקה הקשה, שלפיה 1 מכל 7 נשים תחלה לאורך חייה, היא תנקוט בפעולות הנדרשות (ולא תהמר על "לי זה לא יקרה").

הבסיס הוא תשומת לב, וזאת מפני שהסימפטום הבולט ביותר של סרטן השד הוא גוש באחד השדיים. בדיקה עצמית, על בסיס מישוש יסודי, יאפשר לך לגלות גושים עוד כשהם קטנים. חשוב להדגיש: רוב הגושים המתגלים בדרך זו הם שפירים, ולכן גם אם את מרגישה גוש, אין סיבה להילחץ. כן חשוב להגיע מיד לרופא שיפנה אותך להמשך בדיקות ואבחון.

סימפטום נוסף שרצוי שתהיי קשובה אליו הוא גירוד שלא חולף, או מעין עקצוץ. התחושה הזו יכולה להופיע באזור השדיים או בבתי השחי.

גם שינויים במראה מעידים על היתכנות לסרטן. ביניהם: נקבוביות בעור אשר מקנות לו מראה של מעין קליפת תפוז, קשקשת, קילופים, שקעים, התכווצויות, נפיחות, שינוי בגודל הפטמה (וגם הפרשות נוזלים שונים ממנה או רגישות מופרזת).

 

בדיקה אצל כירורג/ית שד

השלב הבא של גילוי מוקדם של סרטן השד, כשיש חשד על בסיס הסימפטומים הנ"ל, הוא הגעה לבדיקה מקצועית. כירורגית שד סמדר פקר ניר היא אשת מקצוע עתירת ניסיון, והיא מספרת שהבדיקה כוללת גם מישוש יסודי והתבוננות מוקפדת. כירורג או כירורגית שזוהי המומחיות שלהם יודעים להבחין גם בתסמינים שאת לא תשימי אליהם לב, ובנוסף הם בוחנים את ההיסטוריה הרפואית שלך, הריונות ועוד מידע שעשוי לסייע באבחון.

 

דימות לצורך גילוי מוקדם של סרטן השד

במקרים שבהם ישנו חשש של ממש להתפתחות המחלה, כירורגית שד תשלח אותך לבדיקת דימות. האמצעים הרלוונטיים הם ממוגרפיה, US שד, MRI וביופסיה.

ממוגרפיה מבוססת על קרני רנטגן. במקרים שבהם מדובר על אישה צעירה, על אישה בעלת מבנה שד צפוף או כשהממוגרפיה לא סיפקה ממצאים חד-משמעיים, תתבצע בדיקת אולטרסאונד. בדיקת ה-MRI מבוססת על שדה מגנטי רב עוצמה, והיא נחשבת לבדיקה המדויקת ביותר הקיימת כיום. ביופסיה היא תהליך שבו נלקחת דגימה מתאי השד. הבדיקה עצמה כרוכה בכאב, אבל יש מקרים שבהם גילוי מוקדם של סרטן השד מחייב ביופסיה כדי לדעת בוודאות מה מצב הרקמות באיבר.

 

מתי חשוב להגיע לביקורת תקופתית?

המלצה חשובה נוספת היא להגיע לכירורג או כירורגית שד גם אם אין שום סממן מדאיג – כדי לא לפספס שום סימן אזהרה, ולא לתת למחלה להחמיר לפני שמטפלים בה. התדירות המומלצת היא אחת לשנה, החל מגיל 30. כשיש היסטוריה של סרטן שד במשפחה, כדאי להגיע לבדיקה גם בגיל צעיר יותר.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום