טיפול עיצוב התנהגות

טיפול עיצוב התנהגותאחד הטיפולים המקובלים כיום לילדים הלוקים בהפרעות התפתחותיות והתנהגותית שונות הוא טיפול בעיצוב התנהגות (ABA- Applied Behavior Analysis).

טיפול זה מבוסס על אחד מהזרמים המרכזיים ביותר בפסיכולוגיה, הזרם הביהביוריסטי, שנקרא גם הזרם ההתנהגותי. הזרם ההתנהגותי כשמו כן הוא, מתייחס להתנהגות האדם גרידא. לפי זרם זה ההתנהגות נרכשת על ידי מערך עונשים וחיזוקים, כאשר ניתן ללמד כמעט כל התנהגות באמצעות מערך מצומצם יחסית של חוקים.

למשל, אחד מאבותיו של זרם זה, ג'ון ב. ווטסון, הוא שטען כי ביכולתו לעצב כל תינוק בן יומו כאוות נפשו.
לפי ווטסון, ילדים נולדים למעשה כ"לוח חלק", שעל גביו מטביעה הסביבה את חותמה על ידי עונשים וחיזוקים. התינוק ילמד להתנהג שוב ושוב בהתנהגויות שהביאו לו חיזוקים חיוביים וילמד להכחיד את ההתנהגויות שהביאו לעונשים או לחיזוקים שליליים.

בנוסף, הגישה ההתנהגותית שוללת את קיומם של כוחות נפשיים מולדים. לפיה כל בני האדם נולדים אותו הדבר, כשההבדלים בין אנשים נובעים למעשה מהבדלים בסביבת גידולם ובעונשים והחיזוקים שסיפקה סביבה זו. גישה זו אינה מתייחסת כלל לנפש האדם בתיאוריות שלה, אלא מבקשת לתאר את כל מדע הפסיכולוגיה במונחים התנהגותיים ונראים לעין.

מתוך עקרונות אלו צמחה השיטה הטיפולית לעיצוב ההתנהגות. שיטה זו משתמשת בעונשים ובחיזוקים, כאשר באמצעותם היא מעונינת להכחיד התנהגויות בלתי רצויות ולגרום להופעתן ולהשתרשותן של התנהגויות רצויות.

הכלים הטיפוליים בהם משתמשת השיטה הם פשוטים יחסית. כמו התיאוריה שלה, שיטת עיצוב ההתנהגות אינה מתעניינת בנפש של המטופל ואינה מבקשת לרדת לנבכי נפש זו ולתקן משקעים שנמצאים בה.

במקום זאת, היא מפרקת את ההתנהגות של המטופל לחלקים, ומתוך חלקים אלו היא מאתרת מה צריך לשמר, מה להכחיד ומה לשפר.

בנוסף, השיטה טוענת שאין צורך לשנות דפוסי חשיבה על מנת להביא לשינוי ההתנהגותי, אלא להפך: השינוי ההתנהגותי הוא שיביא בתורו גם לשינוי בדרך חשיבתו של המטופל. כאמור, ההתנהגות היא שחשובה, לא הנפש ולא הקוגניציות.

יתרונות בטיפול בעיצוב התנהגות

היתרון המשמעותי ביותר בשיטה זו הוא שניתן להגדיר בבירור גם את מטרותיה וגם את תוצאותיה.

היות והשיטה מתמקדת רק בהתנהגות נראית לעין, הרי שהיא מגדירה במפורש באילו התנהגויות יש לטפל ולאורך הטיפול היא גם מודדת בצורה כמותית אילו התנהגויות שונו ואילו עוד צריך לשנות.

לבסוף, בסיום הטיפול ניתן לתת הערכה מדויקת וכמותית של השגת המטרות.

יתרון נוסף של שיטת הטיפול בעיצוב ההתנהגות הוא שהטיפול הוא בדרך כלל טיפול קצר מועד ומתקיים במספר מצומצם יחסית של מפגשים.

הואיל והשיטה לא מתעמקת בהיסטורית המטופל ואינה חוקרת את עברו, אלא מתייחסת רק להווה, אין צורך במפגשים רבים וארוכים. המפגשים מתמקדים רק בשינוי ההתנהגות בפועל ועל כן הטיפול כולו ממוקד ונקודתי יחסית.

זאת ועוד, מאחר והטיפול בעיצוב ההתנהגות עושה שימוש בשיטות טיפוליות של חיזוקים ועונשים התנהגותיים, הרי שניתן לרתום לטיפול גם את סביבתו של הילד. מאחר וטכניקות ההענשה והחיזוק אינן מסובכות, ניתן ללמד בנקל גם את ההורים, גם את המטפלים ואפילו את אחיו של הילד מתי וכיצד לחזקו או להענישו.

יישומים של טיפול בעיצוב ההתנהגות

גישת הטיפול בעיצוב ההתנהגות נמצאה יעילה מאוד בטיפול בילדים בכלל ובילדים עם לקויות התפתחותיות על הציר האוטיסטי בפרט.

נמצא שילדים עם הפרעות על הרצף האוטיסטי אינם מסוגלים להבין את סביבתם החברתית ואת חוקי ההתנהגות הנהוגים בה, אולם הם כן יכולים ללמוד התנהגויות רצויות שיעזרו להם לתפקד בסביבה זו, באמצעות מערך פשוט של עונשים וחיזוקים.

ראו גם:
מהי הערכה פסיכולוגית?

התמודדות עם דימוי עצמי נמוך בבני נוער

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום