זיהוי מוקדם מציל נשים עם פסיכוזה לאחר לידה

זיהוי מוקדם מציל נשים עם פסיכוזה לאחר לידההתפרצות של פסיכוזה לאחר הלידה אינה כה נדירה כפי שהיינו נוטים לחשוב. מתוך כאלף יולדות, אחת או שתיים עלולה ללקות בהתקף פסיכוטי. מה ההבדל בין דיכאון לאחר לידה לבין פסיכוזה לאחר לידה? כיצד ניתן לאבחן את הפסיכוזה בזמן ואיך אפשר לספק טיפול מיטבי?

ההבדל בין פסיכוזה לאחר לידה לבין דיכאון לאחר לידה

תנודות נפשיות הן חלק מן התסמינים אותן חוות נשים רבות לאחר הלידה, בעיקר בשל ירידה דרסטית ברמת ההורמונים בגוף. חלק מן הנשים עלולות לפתח דיכאון לאחר הלידה, בעוד אחרות עלולות ללקות בהתקף פסיכוטי, לרוב כתוצאה מהיסטוריה נפשית מוקדמת.

שינויים במצב הרוח, או כפי שמכנים אותם "בייבי בלוז" הן התופעה הנפשית השכיחה ביותר, לרוב היא נותנת את אותותיה ימים ספורים לאחר הלידה. התקפי בכי, חוסר שקט וכמובן חרדה הן חלק מהתופעות השכיחות ולרוב הן חולפות בתוך שבועיים.

כעשירית מן היולדות עלולות לחוות "דיכאון לאחר הלידה" הבא לידי ביטוי במצב רוח ירוד, חוסר תיאבון, ירידה ברמת האנרגיה, חוסר יכולת להתחבר אל התינוק ועוד. פסיכוזה לאחר הלידה, נדירה יותר, אך היא עשויה לתקוף חלק מן היולדות. שינויים קיצוניים בהתנהגות כמו דיכאון או מניה הן חלק מן התסמינים שמאפיינים את המחלה. התפרצות המחלה מתרחשת בדרך כלל באופן מידי לאחר הלידה.

הסימפטומים של פסיכוזה לאחר לידה

ישנם מספר סימפטומים המאפיינים יולדות החוות פסיכוזה לאחר לידה, ולגילוי המוקדם של המחלה יש תפקיד חשוב בהתמודדות איתה. כאשר יש הזיות שונות, חרדה עמוקה, עצבנות יתר, היפראקטיביות, בלבול, פרנויות, חוסר שליטה ריגשי ושינויים קיצוניים במצבי הרוח. במידה וההתנהגויות הללו באות לידי ביטוי, חשוב מאוד לפנות במידי לקבלת טיפול.

חשיבות האבחון המוקדם של פסיכוזה לאחר לידה

בדרך כלל, יולדות אשר יחוו התקף פסיכוטי לאחר הלידה, יהיו כאלה בעלות עבר של מחלות נפשיות. גם קרובי משפחה מדרגה ראשונה אשר סובלים או סבלו ממחלות נפשיות, מעמידות את היולדת בקבוצת סיכון גבוהה יותר. לכן, ישנה חשיבות לדיווח על המצב הבריאותי הנפשי לצוות הרפואי כבר בבית היולדות, על מנת שניתן יהיה לעקוב אחר היולדת ולזהות את התסמינים המעידים על התפרצות המחלה.

בעוד ישנו קושי להבדיל בין דיכאון לאחר לידה לבין פסיכוזה שלאחר לידה בקרב חברים או קרובים, הרי שלבן הזוג ולצוות הרפואי בבית החולים תפקיד חשוב בגילוי וזיהוי מוקדם של הבעיה. בכל מקרה בו ישנו חשש להתנהגות שאינה אופיינית, משתנה בצורה קיצונית, הזיות המשולבות בדיכאון ובמניה – יש צורך לפנות אל רופא מטפל על מנת לבצע אבחנה מבדלת.

טיפול בפסיכוזה לאחר הלידה

ככל שהזיהוי של הפסיכוזה לאחר הלידה מוקדם יותר, כך ניתן ליצור קרקע פורייה לריפוי. במרבית מן המקרים יש צורך באשפוז בבית חולים פסיכיאטרי, תחת השגחה, ובשילוב עם כדורים מתאימים לאיזון הרגשי.

אין זה אומר כי האם מתנתקת מהתינוק באופן מוחלט, וישנה חשיבות לחיבור בין האם לבין התינוק גם בשלבים בהם המחלה מתרחשת. במרבית המקרים, טיפול מוקדם הינו יעיל ומאפשר חזרה אל שגרת חיים בריאה, הן לאם והן לרך הנולד.

זיהוי מוקדם של מחלת הפסיכוזה לאחר הלידה הינו חלק חשוב וקריטי בטיפול. ככל שמזהים את המחלה בשלבים הראשונים שלה, כך ניתן לטפל באופן מהיר יותר ולאפשר לאם לחזור אל הוולד. הידע לגבי מחלות נפשיות ותופעות נפשיות לאחר הלידה מאפשר לקרובי המשפחה להיות עם היד על הדופק ולפנות אל גורמים טיפוליים בכל מקרה בו קיים חשש לבריאותה הנפשית של היולדת.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום