כיצד לבחור פסיכיאטר?

כיצד לבחור פסיכיאטר?המחלקה הפסיכיאטרית בבית חולים לנפגעי נפש מאיישת את מיטב הפסיכיאטרים המבצעים מעקבים קפדניים אחר טיפולים תרופתיים והשפעותיהן על המטופלים.

הם אינם מתעצלים לקרוא את המחקרים העדכניים בנוגע לתרופות שעובדות ומדוע, ומיומנים בטיפול במחלות נפשיות כך שאפשר לסמוך עליהם שלא יעניקו תרופות ישנות או פופולאריות ויקרות, אלא יקבעו את הטיפול המתאים ביותר לכל מטופל בהתאם למחלתו הנפשית וחומרת תסמיניו.

השיקול בבחירת פסיכיאטר הוא אישי ביותר, שכן כל אדם מחשיב את המושג "טוב" בהתאם להישגיו האישיים. לכן פסיכיאטר טוב הוא פסיכיאטר שהמטופל שבע רצון משיטת הטיפול שלו. זה הכול. פסיכיאטר טוב הוא אחד שעומד בציפיות. אלו הם ההיבטים אותם יש לשקול בבחירת פסיכיאטר שילווה את השהות במהלך אשפוז פסיכיאטרי.

מחקר על פסיכיאטרים

הצעד הראשון במציאת פסיכיאטר הוא לברר מידע אודות מספר פסיכיאטרים. השיטה הקלה ביותר לביצוע צעד זה היא מציאת מאגרי מידע של פסיכיאטרים באתרי קופות חולים ובתי חולים פסיכיאטרים.

הם מאפשרים למצוא רופאים בהתאם לרמת מומחיות ומיקום. אך מה שחשוב יותר הוא שהם מספקים משוב לגבי הרופאים, כולל בדיקות רקע, שהם מידע מצוין בו יש להצטייד טרם הבחירה בפסיכיאטר.

איך ניתן לשפוט אם הפסיכיאטר מתאים?

כשנפגשים עימו, יש להבחין אם הוא מקשיב ומשקף בחזרה את התקשורת באופן משביע רצון. אם קיים פער בין מה שהמטופל אומר לבין מה שנראה שהרופא מבין, יש לומר זאת, ומומלץ לדעת זאת מוקדם מאשר מאוחר, ולהבין אם ניתן לסגור את פערי התקשורת או לתאם את ההבדלים.

אם הפסיכיאטר מדבר יותר מאשר מאזין, או שיש לו תוכנית טיפול קבועה והוא אינו מתייחס לרצון המטופל או בני משפחתו בכל הנוגע למטרות הטיפול, מומלץ שלא להמשיך בטיפול. אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש מעניקים טיפולים טובים תוך שיתוף המטופל ובני משפחתו בתהליך.

הפסיכיאטר צריך להיות ברור לגבי המטרות וצעדי הטיפול. לא כל רופאי בריאות הנפש מאמצים שיטה זו, אך יש להקשיב לאינטואיציה, במיוחד אם המטופל ובני משפחתו תקשרו באופן ברור וישר את רצונם למצוא מישהו שיכול לסייע בתהליך המורכב של התאוששות ממחלה נפשית.

השיטה הטובה ביותר לחפש פסיכיאטר היא לשאול אנשים עליהם ניתן לסמוך – לעיתים שיטת 'מפה לאוזן' היא השיטה הטובה ביותר. משפחות וחולים יודעים על רופאים יותר מכל אחד אחר. כשמכירים מישהו שקיבל סיוע, מומלץ לשאול אותו.

מומלץ לבחור פסיכיאטר המשתף את המטופל או בני משפחתו בתוכנית ההחלמה – הוא יבצע מעקב אחר תקופות השפל ותקופות ההתאוששות, ויעקוב אחר התזונה, הרגלי השינה ויעודד את המטופל לבצע פעילות גופנית. לאדם שנאבק עם דיכאון חמור, למשל, היבטים אלו חשובים ביותר בבחירת הפסיכיאטר.

מאושפזים במחלקה פסיכיאטרית זקוקים לתמיכה אינטנסיבית – במהלך השהות, הפסיכיאטר מטפל במטופל באופן אישי ובמסגרת קבוצתית. ההשתתפות בקבוצות הטיפול מאפשרת התמודדות עם דיכאון והפרעות במצב הרוח.

מומלץ להתייעץ עם אנשים שעברו אשפוז פסיכיאטרי, או עם צוות ההנהלה בבית החולים – הם יספקו מידע מהימן לגבי הפסיכיאטר המומלץ, התרופות אותן הוא רושם, תופעות הלוואי שלהן, השתלבות מאושפזים לאחר השחרור במקומות עבודה, ושיפורים שהושגו במערכות יחסים. כדאי אולי להתחיל את הבירור במסגרת קבוצות תמיכה ולקבל את המידע מאנשים המשתתפים בהן.

אם הפסיכיאטר אינו עונה על הציפיות – זה בסדר. לא כל רופא חף מתכונות שליליות והוא אינו חייב להתאים לכל מטופל. אם זה לא עובד, זה לא עובד, וכעת הזמן למצוא פסיכיאטר אחר.

קיימים גם שיקולים מעשיים, כלומר שיקולים כלכליים והיבטי ביטוח – יש להבין האם קופת החולים או הביטוח הלאומי מכסים את האשפוז הפסיכיאטרי או את חלקו. חלק מהפסיכיאטרים מעניקים שירותים דרך קופות החולים, אך יש להבין את המידע מראש.

ראו גם: איך לבחור פסיכולוג?

אולי יעניין אותך גם:

התמוטטות עצבים: כיצד מאבחנים, מתמודדים ומטפלים בהתמוטטות?

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום