טיפול משפחתי עם בן או בת הזוג

טיפול משפחתי עם בן או בת הזוגאבחון מחלה נפשית חמורה כגון סכיזופרניה, הפרעה דו קוטבית, הפרעת פאניקה, הפרעה אובססיבית כפייתית, או הפרעת דיכאון מג'ורי, הוא בשורה קשה לחולה, במיוחד כשהטיפול כרוך באשפוז פסיכיאטרי.

אך היא קשה אף עבור בן או בת הזוג של החולה. כשאדם חי עם מחלת נפש רצינית, המשפחה עלולה להיפגע.

למרבה הצער, החברה מתייגת חולה נפש כ"משוגע" וקונוטציה זו גורמת לאדם הסובל ממחלה נפשית להסתיר מה שקורה בתוכו, שמא יישפט על ידי חברים, בני משפחה או בן או בת זוגו. אף אחד אינו מצפה מאדם להסתיר סוכרת או אפילפסיה, אך המצב שונה כשמדובר במחלה נפשית.

בתחילה התסמינים מופיעים בהדרגה ללא סימנים חיצוניים או פיסיים כלל, אך אין פירוש הדבר שהאדם בריא. רוב הזמן, האנשים הקרובים לאדם החולה, כגון בעל או אישה, אינם מודעים אפילו לבעיות הקיימות וחומרתן.

תהפוכות רגשיות

מחלות נפשיות חמורות נושאות לעיתים קרובות מרכיב ביולוגי. הן אינן תוצאה של מערכות יחסים שליליות, וסביר להניח שלא ניתן היה למנוע אותן באמצעות כל דבר שבן או בת הזוג יכלו לעשות אחרת. ועדיין, לאחר האבחון, נורמאלי שבן זוג לאדם חולה יחוש מגוון רגשות עוצמתיים ולא נעימים.

אין זה נורמאלי לחוש בושה, פגיעה או מבוכה כשבן זוג שאובחן עם מחלה נפשית מתנהג באופן אותו קשה להבין או להתמודד עימו. בני זוג רבים חשים כעס על הנסיבות ואף על בן הזוג שאובחן. ולמרות שאין זה הגיוני, הם חשים מידה מסוימת של אשמה עצמית.

התמודדות עם מחלה נפשית בתוך זוגיות

למרבה הצער, אנשים סובלים מדיכאון, חרדה ושורה שלמה של הפרעות נפשיות הרסניות אחרות מבלי לקבל את הסיוע המקצועי האמיתי לו הם זקוקים, היות ואף אחד, אפילו לא בני זוגם, מבין מה מספיק מה קורה על מנת לנסות ולסייע.

מחלה נפשית מראה את עצמה גם בנישואין ומתבטאת בתסמינים קשים, בהתאם לאישיות האדם הסובל מהמחלה וחומרת תסמיניו. אדם הסובל מדפרסיה עשוי להישאר ער כל הלילה, ובמהלך התקף מאניה עשוי להתנהג באופן פזיז ומסוכן. זהו מצב מפחיד לכל המעורבים, אך סיוע מקצועי במסגרת אשפוז פסיכיאטרי משפר את המצב.

השקט שאחרי הסערה

גם לאחר שאדם מתאושש ממחלה נפשית ושב לביתו, הנטייה היא שלא לדבר על מה שקרה בדיוק. אף אחד אינו מעוניין להבטיח הבטחות בהן אינו בטוח שיוכל לעמוד, ולא כל בני הזוג מסוגלים להושיט לאדם אהוב את הסיוע לו הוא זקוק.

לא החולה ולא בן או בת זוגו מעוניינים לזכור את הדברים הנוראיים שנאמרו במסגרת המחלה, אך מצד שני אינם שוכחים אותם. במשך הזמן, יש בכך כדי לערער זוגיות. בן הזוג המאוזן יותר מפסיק לשתף את בן זוגו בנושאים מתוחים היות ואינו מעוניין להחמיר את המצב.

אלא שהתנהגות זו אינה מסייעת לחולה, והוא חש בשינוי, גם אם אינו מבין אותו. הוא יודע שמצבו מקשה על בן זוגו ולכ מנסה להסתיר את מצבו ולא לקבל את הסיוע המקצועי לו הוא זקוק. זהו מעגל קסמים, המסתיים לעיתים קרובות עם גירושין או לוויה, או שניהם.

שהות במחלקה הפסיכיאטרית מסייעת לחולה, לבן זוגו ולבני המשפחה להתמודד עם המצב כך שהחולה מקבל את כל התמיכה לה הוא זקוק.

זוגיות בצל מחלה נפשית חמורה

מערכות יחסים יכולות להיות נפלאות אך מאתגרות גם בנסיבות הטובות ביותר. כשאחד מבני הזוג סובל ממחלה נפשית חמורה, המצב עשוי להיות מורכב אף יותר.

בן הזוג ללא ההפרעה המאובחנת נדרש לגלות יותר אחריות, לפחות בטווח הקצר, ועם האשפוז הפסיכיאטרי, עליו לגרום לבן זוגו להבין שהוא אינו לבד וכי התמיכה מוצעת לו גם כשישוב הביתה. התמיכה הרגשית של אדם אהוב מסייעת לאדם המתמודד עם אשפוז פסיכיאטרי לשפר את מצבו.

אנשים המאובחנים עם מחלה נפשית רצינית צריכים לזכור שמצבם עתיד להשתפר בטווח הארוך, וכי גישה חיובית, תוך החזקה בציפיות ריאליות לגבי תוצאות הטיפול והזוגיות העתידית, למרות המחלה, מסייעת באופן משמעותי להתקדמות הטיפול.

סיוע לבן זוג מאושפז במוסד פסיכיאטרי

התמיכה הטובה ביותר אותה יכול להציע בן זוג לאדם הסובל ממחלה נפשית היא להקפיד על נוכחות קבועה בתקופת האשפוז. אם הוא נראה כבוי, אין להתעלם מהסימנים. בן הזוג זקוק לסיוע ומעוניין לשוב לחיים בריאים ככל הניתן, גם אם פירוש הדבר שהשבת השמחה והאנרגיה תהיה תלויה בנטילת תרופות.

זוהי אינה בדיחה. זוהי מציאות מסביב לשעון עימה מתמודד חולה נפש. זהו עולם מונחה טכנולוגיה בו האתגרים היומיומיים של החיים עשויים להקשות על אנשים להתמודד. לכן אין להתעלם מסימני מחלה נפשית אותם אדם מגלה על עצמו או על אדם אהוב, שכן הסיוע המקצועי זמין.

כשבעל או אישה סובלים ממחלה נפשית, חובת בן הזוג היא לסייע להם. זהו המפתח לחיי נישואין ארוכים ומאושרים.

חיי משפחה בצל אבחון מחלה נפשית חמורה

הורים מתבקשים להתאים מחדש את תקוותיהם או ציפיותיהם לעתיד כשילדם מפתח מחלה נפשית חמורה. יתכן שהם יחושו צער עמוק מהמחשבה על המצב עימו מתמודד הילד כעת ובעתיד, אך למרות שזוהי תחושה קשה, היא נורמאלית לחלוטין.

בני המשפחה צריכים לשמור על בריאותם כשהם מטפלים בבן משפחה עם מחלת נפש, וחשוב לשמור אף על קשרים עם בני משפחה נוספים. כשילד, קטין או בוגר, מאובחן עם מחלת נפש רצינית, ההורים עשויים למצוא את עצמם מעניקים פחות תשומת לב לילדיהם האחרים.

אחים בריאים עשויים לחוש חרדה ותסכול כתוצאה מהאחריות הנוספת אותה הם צפויים לקחת על עצמם. לכן מומלץ לקבוע זמנים לטיפול, בילוי והתייחסות גם לילדים אחרים, ולגרום להם להבין עד כמה עזרתם מוערכת.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום