רפי טוביה

פסיכולוג קליני
כתובת: ראשון לציון

מספר טלפון

כתובת מייל

רפי טוביה
צרו קשר עם רפי טוביה

או חייגו:

אודות רפי טוביה

מה בין זכרונות רחוקים ו"העברה" בטיפול פסיכולוגי – (טרנספרנס) ?
בנסיבות מסוימות, נזכרתי לאחרונה בשרותי הצבאי (היה מזמן), ובדמויות
מהשרות, וכאן, מוזמנים לעצור רגע בקריאה,
לעצום עניים
ולהזכר בדמויות מהצבא,
עמיתים, עמיתות, מפקדים, פקודים, אחרים…
(אם לא צבא אז אולי מסגרת אחרת תנועת נוער, ישיבה, עבודה בה היה/היו
אחרים משמעותיים לגביך)
ולנסות לחשוב איך את/ה זוכרים אותם, מה זוכרים, אילו פרטים "קופצים", כמה
הדמות מרגישה
מוכרת – האם יש מאפיינים מיוחדים לפי קבוצות (מפקדים, עמיתים, אחרים)?
האם אפשר לראות משהו בנתונים האלו?
ובכן, תוך כדי שאני נזכר ומהרהר בדמויות רחוקות וצבעוניות אלו מהצבא, אני מבחין שהחוויה או הרזולוציה בה אני זוכר את המפקדים, שונה מהדרך בה אני זוכר חיילים אחרים כמוני שהיו בקורסים או בשרות. סביב דמות המפקדים עולים זכרונות וחויה של מסתוריות, עניין, הילה, הם נראים דמויות שיש להם
עולם ומלואו מעבר למה שאני רואה, עולם שאקרא לו בצורה גסה, "עולם של מבוגרים" השונה משמעותית מהאופן שמצטיירים העמיתים. יותר מזה, אני יכול להכיר בכך שלא מדובר בתופעה חדשה, מעכשיו, אלא זה תמיד היה שם.
שאני מתבונן עוד, אני יכול לשער, שאם כל אחד מהמפקדים האלו, לא היה המפקד אלא עמית בקורס, הייתי רואה את דמותו בצורה אחרת! עם פחות הילה, עם פחות צפיות שיהיה: אחראי, בוגר, מקשיב, מגן, מתנהג בהגינות וכיו"ב ובעיקר פחות פנטזיות עליו ועל חייו (הסמויים).
כלומר הפוזיציה של אותם מפקדים, חלקם פשוט כי התגייסו כמה חודשים לפני, נטענה במרכיבים נוספים שהיו שונים, מהמרכיבים בהם תפסתי עמיתים. כאילו "הודבקו" , "הולבשו" – "הועברו" – לדמות המפקד ציפיות, יחוסים ותכונות שהם מעבר לה, שאינם כנראה שלה או רק שלה.
אוקי … זה יפה, אז מה? למה זה חשוב? ואיך קשור ל"העברה בטיפול" פסיכולוגי? ואיך זה קשור לחיים שלנו?
אם תדע/י שחלק מהקושי שלך לבקש העלאה במשכורת קשור ליחסים עם אבא או אמא…ולהעברה מהיחסים ההם, אם תדע/י שהשיתוק שאת/ה חש בסביבת גבר או אישה מושכים עשוי להיות קשור להעברה
זה עשוי, אם זה לא רק ידע תאורטי, בתנאים מסוימים לעזור לך?
סטודנטים לפסיכולוגיה והדיוטות המתעניינים בפסיכולוגיה פוגשים בביטוי "העברה", כבר בתחילת הלימודים ומקבלים הסבר: "העברה מדברת על העברת יחסים של המטופל עם הדמויות הראשוניות שלו (בד"כ הורים)
אל המטפל".
אז ההתלמיד מהנהן, "… הבנתי".
במקרים אחרים הוא מוסיף ושואל, ומה זה אומר? ויסבירו לו:
למשל מטופלת מרגישה משיכה מינית למטפל שלה, כפי שחשה משיכה לא מודעת לאביה בגיל 3 כי משהו במטפל או בסיטואציית הטיפולית, מזכיר ומעורר את המשיכה הזאת מחדש,
או מטופל מרגיש שהמטפל עויין אותו, כמו שאימו הייתה איתו בחודשים הראשונים של חייו ואז התלמיד "מבין"!
אבל יש פה קושי …
העברה/טרנספרנס של כל אחד הינו תהליך לא מודע! אז איך אם כן האדם לו מסבירים יוכל, יצליח, "באמת" להבין על מה מדובר? שאני אומר "באמת" מבין הכוונה לא בראש, כסיפור, כנרטיב, אלא כהרגשה,
כידיעה כמשהו שהוא יכול באמת להרגיש? … יש פה אתגר.
שנזכרתי בדמויות מהצבא, חשבתי שהחוויה הזאת, הצפיות, ובעקבותיהם היחס/ים השונים כלפי דמויות סמכות, יכולה לתת משהו העוזר להבין מבפנים, ולהמחיש בצורה פחות טעונה את המושג שנקרא העברה בטיפול
והעברה בכלל! ואני מקוה שהדוגמא מהפקדים בצבא יכולה לעורר איזו אינטואיציה לכך ומאפשרת לחשוב על התופעה הזאת המשפיעה עלינו כל כך, להכיר אותה ובכך להתחיל להבין אותה קצת יותר.
ולסיום: אנקדוטה היסטורית ביחס ל"העברה בטיפול", בתחילת הפסיכואנליזה, בסוף המאה ה 19 תחילת המאה ה 20, ראו בהעברה מכשול והפרעה לטיפול ,בהמשך – העברה והטיפול בה הפכו לכלי מרכזי באמצעותו מניעים
את הטיפול – אבל על כך אולי בפעם אחרת.

ניסיון מקצועי:

השכלה ולימודים:

תחומי התמחות:

אוטיזם בתפקוד גבוה - אספרגר, דיכאון, הדרכת הורים, העצמה אישית, הפרעת אישיות גבולית, טיפול במצבי אבל ושכול, טיפול במצבי משבר, טיפול פסיכודינמי, טיפול פסיכולוגי, טיפול/ייעוץ אונליין, פסיכותרפיה, פסיכותרפיה בודהיסטית

שפות:

עברית