דרכים להתמודדות עם חרדות

חרדות הן חלק מהחיים. רובנו חווים חרדות בשלבים שונים בחיים. לפני כל שינוי בחיים או אירוע משמעותי אנחנו מרגישים שהלב פועם בחוזקה, כפות הידיים מזיעות והבטן מתחילה לכאוב. אנחנו מתקשים לישון, להתרכז או לאכול. במקרים כאלה אנחנו בדרך כלל מבינים שמדובר בחרדה  ויודעים איך לזהות אותה ואיך להתמודד. חרדה היא תגובה טבעית של הגוף למצבי לחץ ודרך להתמודד עם קשיים זמניים ואתגרים נקודתיים. אף שאנשים אחדים חווים חרדה מדי פעם ומצליחים להתמודד איתה, אנשים אחרים חווים חרדה מתמשכת שפוגעת קשות באורח החיים שלהם ובאיכותם. יש שיטות שונות ודרכים רבות להרגעת מצבי חרדה. כדי שהחרדות לא ישתלטו על חיינו ויזיקו לנו, כדאי שנלמד איך להתמודד איתן. הינה כמה דרכים להתמודדות יעילה עם חרדות. 

איך נזהה מצבי חרדה?

לפני שנלמד איך להרגיע חרדה כדאי שנדע איך לזהות אותה. יש אנשים שסובלים מהתקפי חרדה פתאומיים ויש אנשים שהחרדה היא חלק בלתי נפרד מחייהם. כך או כך, חרדות מאופיינות בעצבנות, מתח וחוסר מנוחה. לעיתים החרדה היא חמורה ומובילה להתקף פאניקה קשה שמתבטא בתסמינים פיזיים לא נעימים. קצב פעימות הלב מואץ, יש תחושה של קוצר נשימה והגוף מתחיל לרעוד ולהזיע. הגוף נחלש עד לכדי התמוטטות ועילפון. אנשים שסובלים מחרדה מתקשים להתמקד, להתרכז או לחשוב על דברים אחרים. חרדה כרונית כוללת גם בעיות שינה, בעיות תיאבון, דכדוך ואף דיכאון. כדי להתמודד ביעילות עם מצבי החרדה, כדאי לחפש סיוע נפשי או רגשי ולקבל תמיכה מחבר קרוב, בן משפחה יקר או איש מקצוע מיומן כמו מטפל או קואצ'ר

איך נצליח להרגיע את עצמנו?

בין שהחרדה שלנו היא נקודתית ובין שהיא כרונית, נוכל להיעזר בתרופות הרגעה טבעיות מן הצומח לאחר שנקבל ייעוץ מאיש מקצוע כמו הומיאופת או רופא משפחה. נוכל ליישם שיטות הרגעה אחרות כמו תרגול של טכניקות נשימה, שימוש בשמנים ארומטיים, טבילה באמבטיה חמה ונעימה, פעילות גופנית, שהייה בטבע, כתיבה ביומן אישי או מדיטציה. 

זיהוי טריגרים וטיפול יעיל

כדי להתמודד ביעילות עם החרדות כדאי שנלמד לזהות את הטריגרים לחרדות ולטפל בהם. הטריגרים לחרדה יכולים להיות מוחשיים כמו שתיית משקאות אלכוהוליים, שימוש בתרופות מעוררות, צריכת משקאות רוויי קפאין או עישון. הטריגרים יכולים להיות גם לא מוחשיים כמו בעיות כלכליות, קשיים בקריירה או בזוגיות. אם נבין שהתנהגות מסוימת מאיצה מצבים של מתח ולחץ וגורמת להתקפי חרדה, נחפש דרכים להימנע ממנה. אם נבין שהחרדה לא נובעת מהתנהגות מסוימת אלא ממצבי חיים מאתגרים, נוכל למצוא דרכים לשנות את המצב או לשפר אותו. בכל מקרה לא כדאי להתמודד עם הטריגרים לבד, ומומלץ לקבל סיוע ותמיכה מאנשי מקצוע או קבוצות תמיכה. אפשר להתמודד עם חרדות, להתגבר עליהן ולנהל אורח חיים בריא ומיטיב. אז אל תחששו לנסות.  

Picture of סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום