רפואה אלטרנטיבית לטיפול בדיכאון

רפואה אלטרנטיבית לטיפול בדיכאוןטיפול בדיכאון כרוך לעיתים קרובות בטיפול תרופתי קונבנציונאלי, בשילוב עם טיפול בתחום בריאות הנפש. טיפולים אלטרנטיביים נועדו להשלים את הטיפול הקונבנציונאלי, אך לא להחליפו. אם אדם מעדיף טיפולים טבעיים לדיכאון בינוני עד חמור, חשוב להתייעץ קודם עם הרופא.

הבנת הקשר בין הגוף לנפש

טיפול אלטרנטיבי הוא טיפול בריאות שאינו מסווג כפרקטיקה רפואית מערבית סטנדרטית, ונקרא רפואה משלימה ואלטרנטיבית (CAM). הטיפול כולל מגוון נרחב של גישות, החל מטיפול תזונתי ופעילות גופנית ועד לשינויי אורח חיים, המשפיעים על בריאות הנפש ומקדמים רווחה כללית.

מטפלים ברפואה משלימה ואלטרנטיבית מאמינים כי הנפש והגוף חייבים להיות בהרמוניה על מנת לשמור על הבריאות.

מהם הטיפולים הנפוצים?

טיפולי גוף ונפש המועילים לדיכאון כוללים:

  • אקופונקטורה
  • ארומתרפיה
  • ביופידבק
  • טיפולי כירופרקטיקה
  • תוספי תזונה
  • היפנוזה
  • טאי צ'י
  • יוגה
  • מדיטציה
  • דמיון מודרך
  • עיסוי
  • טכניקות הרפיה
  • טיפול במוסיקה
  • טיפול באמנות
  • ריפוי בעיסוק
  • טיפול רוחני
  • תרגול רוחני.

טיפולים אלו מועילים כאשר משתמשים בהם בנוסף לטיפול תרופתי ופסיכותרפיה.

דמיון מודרך

נקרא אף הדמיה. זוהי שיטת תקשורת בין הגוף והנפש, המנצלת את תפיסת הראייה, ריח, טעם ומגע בשילוב עם מיקום התנועה על מנת לייצר תגובת הרפיה. דמיון מודרך כרוך בהפעלת תמונות נפשיות של חזיון במצבים מרגיעים, כגון שקיעה על החוף, מפל זורם, או זריחה מרהיבה.

בעוד שמספר אנשים טובים יותר ביכולת הדמיון בהשוואה לאחרים, כל אדם יכול לשלוט בטכניקת הרפיה פשוטה זו. אדם יכול להשתמש בדמיון מודרך במהלך עיסוי או לאחר טיפולי מגע על מנת להגביר את הרגיעה ותחושות הרוגע והשלווה. זה כמו ללמוד לנגן בפסנתר. אדם הופך להיות מיומן בדמיון מודרך ככל שהוא מתרגל אותו יותר ובסבלנות.

טיפול במוסיקה לשיפור מצב הרוח

טיפול זה הוכח כגישה שאינה תרופתית ויעילה לאנשים בכל הגילאים, המסייעת בהפחתת פחד, חרדה, מתח או צער. מוסיקה נחשבת ככדור הרגעה טבעי לרוח האנושית. לפני ספירת המאה השישית, פיתגורס, פילוסוף ומתמטיקאי, היה מייסד שיטת התרפיה במוסיקה. במהלך מלחמת העולם השניה, היו בתי חולים שטיפלו במוסיקה בקרב חיילים פצועים. התוצאות היו כה חיוביות, עד שטיפול זה נוסף כשיטת טיפול לתכניות טיפול בדיכאון.

מדיטציה או יוגה לטיפול בדיכאון

מדיטציה מתוארת כמצב תודעה. היא מקדמת רגיעה ומועילה לטיפול בדיכאון. קיימות מספר עדויות לכך כי יוגה עשויה אף היא להיות מועילה לטיפול בדיכאון. היא כרוכה במדיטציה עם תנוחות פיסיות, טכניקות נשימה והרפיה. בנוסף למדיטציה ויוגה, ניתן להשתמש במספר גישות אחרות, כגון הרפיית שרירים, דמיון מודרך או תרפיה במוסיקה.

עיסוי לשיפור הרגיעה

עיסוי מופעל על ידי מגע כדי לסייע ברגיעה. רוב טיפולי המגע מבוססים על הנחת יסוד כי הנפש והגוף קשורים זה בזה, וכי בריאות גופנית ורגשית קשורות בקשר הדוק. האמונה היא, כי כאשר הגוף רגוע, המוח תורם לבריאות טובה יותר, מפחית דיכאון ומשפר את הרווחה.

פעילות גופנית להקלה על דיכאון

צורות שונות של פעילות גופנית מפחיתות את הלחץ, מרגיעות, ומסייעות בהפחתת תסמיני דיכאון. פעילות גופנית מגבירה אף את האנרגיה, ושומרת על שיווי משקל וגמישות. זוהי שיטה בטוחה, יעילה וקלה לשפר את הרווחה.

אומגה 3 חומצות שומן

שומנים בריאים אלו נמצאים בדגי מים קרים, זרעי פשתן, שמן פשתן, אגוזי מלך ועוד. תוספים אלו נחקרו כטיפול אפשרי לטיפול בדיכאון. הם נחשבים לבטוחים, אך במינונים גבוהים הם עלולים ליצור אינטראקציה עם תרופות אחרות.

Picture of סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום