אבחון דיכאון

אבחון דיכאוןהאם אתה חושש שאתה סובל מדיכאון? תוהה איך הרופא יוכל לבצע אבחון מדויק לדיכאון? בעבר הייתה קיימת סברה שכל הפרעות מצב הרוח קשורות זו לזו. אך כיום רופא מבצע הבחנה בין הפרעה נפשית מסוימת או תת סוג של דיכאון אצל המטופל.

לדוגמא, רופא יקבע אם מטופל סובל מדיכאון מג'ורי, דיסתימיה או דיכאון כרוני, הפרעה רגשית עונתית או עצב, הפרעה דו קוטבית או סוג אחר של דיכאון קליני.

כיצד הרופא מבצע אבחון דיכאון?

כשרופאים מבקשים לאבחן מצבים רפואיים פיזיים, הם מבצעים בדיקות דם מיוחדות או בדיקות מעבדה נרחבות אחרות המסייעות להם לקבל אבחנה חותכת. אך רוב בדיקות המעבדה אינן יעילות כשמדובר באבחון דיכאון.

למעשה, שיחה עם המטופל עשויה להיות כלי האבחון החשוב ביותר. ההמלצה היא שרופאים יבצעו בדיקות לאיתור דיכאון באופן שגרתי במהלך הטיפול במחלה כרונית, התייעצויות רפואיות שנתיות או בדיקות לאחר הריון או לידה.

אבחון יעיל מתבצע כאשר כל התסמינים ידועים לרופא

הוא עשוי להשתמש בסדרת שאלות סטנדרטיות לאיתור דיכאון. באמצעות השיחות עם המטופל, הרופא יכול ללמוד על מצבים אחרים הרלוונטיים לאבחון דיכאון, כשהמטופל מדווח, למשל על היבטי חיים כגון מצבי רוח משתנים מדי יום, שינויים בהתנהגות והרגלי חיים.

הליך אבחון מורכב

אבחון דיכאון הוא הליך מורכב היות ודיכאון קליני עשוי להתבטא באופנים שונים רבים. לדוגמא, חלק מהאנשים הסובלים מדיכאון קליני נראים כנסוגים למצב אדישות. אחרים עשויים להיות עצבניים או אפילו נסערים, ודפוסי אכילה ושינה הופכים להיות מוגזמים.

דיכאון קליני עשוי לגרום לאדם לישון או לאכול באופן מוגזם או להימנע כמעט כליל מפעילויות אלו. צפייה בתסמינים התנהגותיים של דיכאון קליני עשויה לעיתים לגלות השפעות מינימאליות, למרות שאדם חווה סערה פנימית עמוקה. לחלופין, דיכאון עשוי להיות הפרעה מקיפה המשפיעה על הגוף, הרגשות, המחשבות, וההתנהגויות באופנים שונים.

מה הרופא מחפש כשהוא מבצע אבחון דיכאון?

רופא יכול לשלול מצבים אחרים העשויים לגרום לדיכאון באמצעות בדיקה גופנית, ראיון אישי ובדיקות מעבדה. הוא יערוך אף הערכת אבחון מלאה, וידון עם המטופל לגבי ההיסטוריה המשפחתית של דיכאון או מחלת נפש אחרת.

הרופא יעריך את התסמינים, כולל כמה זמן אתה כבר סובל מהם, מתי התחילו וכיצד טופלו. הוא ישאל על האופן בו אתה מרגיש, לרבות אם אתה חווה תסמיני דיכאון כלשהם, כגון:

  • עצב או מצב רוח דכאוני רוב היום או כמעט מדי יום.
  • אובדן הנאה מדברים שבעבר גרמו להנאה.
  • שינוי משמעותי במשקל או בתיאבון.
  • נדודי שינה או שינה מוגזמת כמעט מדי יום.
  • חוסר מנוחה.
  • הזנחה פיזית ברמה המורגשת על ידי אחרים.
  • עייפות או אובדן אנרגיה כמעט מדי יום.
  • תחושות חוסר תקווה, חוסר ערך או אשמה מוגזמת כמעט מדי יום.
  • בעיות בקבלת החלטות כמעט מדי יום.
  • בעיות ריכוז כמעט מדי יום.
  • מחשבות חוזרות על מוות או התאבדות, תכנית התאבדות או ניסיון התאבדות.

איך הבנת התסמינים יכולה להוביל לאבחון דיכאון?

כדי להיות מאובחן עם דיכאון מג'ורי, עליך להפגין לפחות חמישה סימנים, במשך לפחות שתיים ביום, כמעט מדי יום, במשך שבועיים רצופים לפחות. תסמיני דיכאון עשויים להימשך שבועות, חודשים או לעיתים אפילו שנים.

הם עשויים להשפיע על האישיות ולהפריע לקשרים חברתיים והרגלי עבודה. מספר תסמינים כה משביתים עד שהם מפריעים באופן משמעותי ליכולת התפקוד. במקרים חמורים ביותר, אנשים עם דיכאון עלולים להפסיק לאכול, להפסיק להקפיד על היגיינה או אפילו לא להצליח לקום מהמיטה.

התקפי דיכאון עלולים להיות חוזרים ונשנים או כרוניים

במקרים מסוימים, נראה שהם נמשכים לנצח. התסמינים עשויים להיות מופעלים כתוצאה ממשברי חיים, ובפעמים אחרות הם נראים כאילו הם מתרחשים באקראי.

דיכאון קליני מתרחש לעיתים עם מחלות רפואיות אחרות כגון מחלת לב או סרטן, המחמירים את התסמינים.

אילו בדיקות מעבדה יכלים לסייע בקביעת אבחנת דיכאון?

לאחר בחינת המידע הנמסר על ידי המטופל, כולל הסימנים והתסמינים, ההיסטוריה הרפואית האישית והמשפחתית ובדיקת הרופא, הוא עשוי לבקש מספר בדיקות מעבדה על מנת לשלול מצב גופני העלול לגרום לתסמינים.

לדוגמא, בלוטת התריס עשויה לגרום אף לתסמיני דיכאון. הרופא ירצה גם לעיין בכל התרופות שאתה נוטל, כמו גם השימוש באלכוהול או בסמים.

אולי יעניין אותך גם:

אבחון מצב פסיכולוגי עקב הפלה

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום