אבחון התפתחות הילד 3-10

אבחון התפתחות הילד 3-10כל ילד קטן וכל פעוט מתפתחים בקצב אינדיבידואלי. יש המתפתחים באופן מהיר יותר מהממוצע ויש כאלה המתפתחים לאט יותר, ולא תמיד יש סיבה לדאגה.

יחד עם זאת, ישנן פעולות מוטוריות והיבטים התנהגותיים שילדים אמורים לפתח במהלך השנים הראשונות לחייהם ואם יש עיכוב – חשוב לטפל.

בפרט, הדבר נכון לגבי פעוטות וילדים צעירים שאינם מצליחים להתיישב או ללכת בגיל המקובל וכן אלה שסובלים מחולשה בשרירים מסוימים (כגון חגורת הכתפיים). מקובל להפריד בין אבחון של ילדים קטנים לבין אבחון שנעשה בקרב בני נוער. לכן, להלן נספר כל מה שחשוב לדעת לגבי אבחון התפתחות הילד החל מגיל 3 ועד לגיל 10.

התפתחות כללית ואבחון נוירולוגי

אילו רופאים וגורמים מקצועיים אחראים על אבחון ילדים בגילאי 3 עד 10 (ולעיתים גם בגילאים צעירים יותר)? נדגיש כי התפתחות תקינה כוללת היבטים שונים ומגוונים, הן מבחינה פיזית והן מבחינה רגשית. לכן, לא ניתן לומר שקיים גורם מקצועי או רפואי אחד שיוכל להעריך האם אכן ילד כזה או אחר מתפתח באופן מושלם בכל ההיבטים. בדרך כלל, אבחון ראשוני עשוי להתחיל עם רופא כללי, כאשר ירידה לרזולוציה נוספת תיעשה על ידי מומחים בנושאים הרלוונטיים (אפשרי אבחון אצל גורם אחד או – יותר מאחד).

מיהם הגורמים שמעורבים בדרך כלל באבחון של התפתחות הילד? מלבד רופא כללי, ישנם רופאים בעלי התמחות, אשר בדרך כלל נמצאים במרכזים רפואיים ומקצועיים להתפתחות הילד. מרכזים מסוג זה יכולים להיות בקופות החולים השונות, בקהילה וכן גם בבתי החולים. במידה וקיים חשש שעיכוב התפתחותי הינו על רקע עצבי (נוירולוגי), הרי שנוירולוג עם התמחות בילדים יהיה הכתובת הנכונה לביצוע אבחון מקיף.

אבחון פסיכולוגי, רגשי, פסיכו דידקטי

מלבד מומחה להתפתחות הילד, הבקיא בגילאי 3 עד 10, ישנם מקרים שבהם הגורם המאבחן יהיה רופא בעל התמחות באורתופדיה. כאשר העיכוב בהתפתחות הינו על רקע פסיכולוגי או רגשי, בהחלט אפשרי שהגורם המאבחן (ולפעמים גם המטפל) יהיה פסיכיאטר או פסיכולוג עם התמחות בילדים. גורם מקצועי נוסף שיכול לסייע באבחון וכן גם בטיפול עשוי להיות פסיכו תרפיסט, מרפא בדיבור או קלינאי תקשורת. גם מאבחנים פסיכו דידקטיים עשויים להיכנס לתמונה.

מתי אבחון פסיכו דידקטי יהיה רלוונטי? אבחון זה מתאים למשל כאשר הילד מראה היבטים של קשיי למידה או לקויות שונות. במהלך האבחון מושם דגש על הכישורים הקוגניטיביים וכן על היבטים רגשיים שעשויים לבוא לידי ביטוי גם בקשים בלמידה ואף בקשיים אחרים (למשל בתחום השילוב החברתי).

אפשרויות טיפול מגוונות

אבחון בנושאי התפתחות הילד, בגילאי 3 עד 10 הוא כמובן רק נקודת הפתיחה לצורך התערבות. בדיוק כפי שהגורם המאבחן איננו איש מקצועי יחיד בהכרח, גם הגורם המטפל עשוי להיות מטיפוסים שונים. הטיפול עשוי להיות מלווה בגורמי רפואה, אך פעמים רבות יהיה זה איש מקצוע טיפולי שאיננו בהכרח רופא.

יש והמטפלים יהיו מהתחום הפרא רפואי. זאת ועוד, בזכות אפשרויות הטיפול הרבות, ניתן לנקוט בכמה דרכי התערבות במקביל או להחליף את סוג ההתערבות אם לא נראה שיפור לפי הצפי המקובל.

אלו טיפולים יכולים לסייע מבחינה התפתחותית? למשל, סוגים שונים של התעמלות ופעילות גופנית. יש כיום סוגי ספורט טיפוליים, פעילות טיפולית בבריכה, טיפול באמצעות בעלי חיים. ישנם התערבויות שעוסקות בהיבטים שפתיים (קלינאות תקשורת) ויש היבטי טיפול רגשיים ונפשיים נוספים כגון טיפול פסיכולוגי, פסיכו דרמה, טיפול במשחק. לעיתים ידרשו טיפולים פיזיותרפיסטים, מיקוד במוטוריקה עדינה או מוטוריקה גסה וכן טיפול משולב שעשוי להינתן במרכזים לטיפול בילד.

עריכת הכתבה בשיתוף אתר התפתחות ילדים

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום