אשפוז יום פסיכיאטרי

אשפוז יום פסיכיאטריתוכנית אשפוז יום במחלקה פסיכיאטרית מבוססת על הענקת שירותי אשפוז פסיכיאטרים מקיפים לחולים. התוכנית כוללת מגוון נרחב של תוכניות המותאמים לאספקת מענה לצרכי המטופל.

מטרת כל תכנית היא להפחית תסמינים פסיכיאטריים ולמנוע אשפוז ממושך בבית החולים.

התוכנית כוללת צוות מיומן המורכב מפסיכיאטרים, פסיכולוגים קליניים, אחיות פסיכיאטריות, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים, מאמנים, מנהלים ומטפלים מתחומים שונים. צוות זה תומך בחולים בטיפול בהפרעות שונות, כולל דיכאון, חרדה, סכיזופרניה, והפרעה דו קוטבית, כמו גם בחולים הזקוקים לטיפולים תרופתיים.

הטיפול בחולה כולל הערכת אבחון פסיכיאטרי, טיפולים קבוצתיים, שיטות טיפול קבוצתיות רב תחומיות, ובמידת הצורך טיפול תרופתי. שיתוף המשפחה הוא חלק בלתי נפרד מהתוכנית.

תוכנית אשפוז יום פסיכיאטרי

זוהי תוכנית לטווח הקצר המאפשרת לחולים הזקוקים לתמיכה משמעותית להישאר בקהילה ולהימנע מאשפוז. בהתאם לצורך הקליני, החולים מקבלים את הטיול במשך ארבע עד שש וחצי שעות ביום. כל צרכי הטיפול של המטופל נסקרים זמן קצר לאחר קבלתו, ומורכבת עבורו תוכנית טיפול אישית.

ככל שהתכנית מתקדמת נבחנת אפשרות השחרור מהאשפוז היומי. הצוות נוקט בכל מאמץ על מנת לסייע למטופל לשוב במהירות לעבודה או לפעילות תקינה בקהילה. תוכנית זו מסייעת לחולים לייצב את תסמיניהם במהירות, ובהתאם לצורך הקליני, הם משתתפים במפגשי טיפול אישיים ובשניים או שלושה מפגשים קבוצתיים ליום, במשך יומיים עד חמישה ימים בשבוע.

שירותי אשפוז יום פסיכיאטרי

השירותים מיועדים לחולים פסיכיאטריים שמצבם הקליני משופר ומיוצב חלקית, ולמטופלים שהשתחררו מבית חולים פסיכיאטרי ומיחידות שיקום וכן לחולים הנמצאים במעקב פסיכיאטרי. חיוני שבני המשפחה של המטופלים יעודכנו מהמטפלים לגבי אפשרויות הטיפול השונות הזמינות ליקיריהם, וישתתפו בתוכניות הטיפול.

המטופלים מקבלים טיפולים המתמקדים בשיפור מיומנויות חברתיות ומקצועיות. תוכנית העבודה מתוכנת לספק שיפור ביכולות עבודה, אימון מיומנויות והכשרה מקצועית בהתאם למצב המטופל ותחושת המסוגלות שלו. פעילויות ההכשרה המקצועיות כוללות שיפור במוטוריקה עדינה, אמנות ואומנות, גננות, פעילויות יצירה, שימוש במחשב, ואימונים להכשרת ההתנהלות בבית.

מה ההבדל בין אשפוז פסיכיאטרי מלא לאשפוז יום?

כשמדובר בטיפול נפשי, המטופל ובני משפחתו יכולים למצוא רמות טיפול שונות. אשפוז מלא הוא האפשרות הנפוצה ביותר, ואשפוז יום הוא אפשרות טיפול נפוצה נוספת המיועדת לאנשים שאינם זקוקים לטיפול מסביב לשעות.

לעומת זאת, אנשים עם בעיות נפשיות קשות מאושפזים באשפוז מלא על מנת להבטיח שיקבלו את הטיפול הדרוש למצבם. אלו הן שתי אפשרויות טיפול שונות המתבצעות ברמות טיפול שונות באופן משמעותי. ההבדלים בין אשפוז מלא לאשפוז יום הם:

טיפול באשפוז מלא: היסודות

טיפול זה מבוצע ברמה אינטנסיבית ביותר, כולל טיפול מסביב לשעון במחלקה פסיכיאטרית מאובטחת בבית חולים. אפשרות טיפול זו טובה ביותר לאנשים עם בעיות נפשיות קשות, הזקוקים לטיפול מתמיד למען ביטחונם ורווחתם.

המטרה העיקרית של טיפול באשפוז מלא היא לייצב את התסמינים תוך פיתוח תכנית טיפול המשך כך שהמטופל יוכל לקבל את הטיפול הנחוץ לו באווירה פחות אינטנסיבית.

טיפול באשפוז יום: היסודות

טיפול זה קל יותר מטיפול באשפוז מלא. המטופל מקבל תוכנית טיפול, אך ההבדל הוא בביצוע התוכנית. בעוד שטיפול באשפוז מתבצע בדרך כלל במרכז למחלות נפשיות או בבית חולים פסיכיאטרי, אשפוז יום מתבצע במרפאה פתוחה עם אווירה ביתית.

הצוות הרפואי מסייע לחולים אך לא מדי יום, וכל מטופל מקבל תכנית טיפול בהיקף שונה. חולים רבים המקבלים טיפול זה מיוצבים ברמה מסוימת מבחינה נפשית ותפקוד, וזקוקים לטיפול כהמשך לטיפול העיקרי הממושך שקיבלו.

כפי שניתן לראות, ההבדלים העיקריים בטיפול הם עוצמת הטיפול והסביבה בה מתבצע הטיפול. מבחינת הסביבה, אשפוז יום פסיכיאטרי מספק אווירה נוחה יותר, כמו בבית, עם אבטחה חלקית וטיפולים המתמקדים יותר בשיפור התפקוד ומיומנויות התקשורת ופחות במתן תרופות.

אולי יעניין אותך גם:

כיצד הקורונה משפיעה על אישפוזים פסיכיאטריים?

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום