אבחון בעיות התנהגות בבני נוער

אבחון בעיות התנהגות בבני נוערגיל ההתבגרות הוא גיל רצוף בבעיות ובקשיים. הדבר הוא עניין שבשגרה ועבור המתבגר עצמו אתגר של ממש. השינויים הרבים שהוא חווה, פיזיים ונפשיים, מאלצים אותו להתמודד עם תקופה לא פשוטה, הנמשכת מספר שנים.

יחד עם זאת, ישנם בני נוער המתמודדים בגיל זה גם עם בעיות התנהגות שונות. בעיות אלו הן קיצוניות הרבה יותר מבעיות ההתנהגות האופייניות לגיל עצמו ונלווים להם תסמינים שונים, המשפיעים באופן משמעותי על התנהלות חייהם וגם על התנהלותם של הסובבים אותם.

מהן בעיות התנהגות

בעיות התנהגות בבני נוער הן הפרעה נפשית בפני עצמה. הן באות לידי ביטוי בהתנהגות בעייתית, התנהגות מזיקה וקיצונית לרוב, בין אם למתבגר עצמו ובין אם לסביבה. הסיבות לבעיות התנהגות אלו יכולות להיות רבות. לעיתים מדובר בגורמים מולדים ולעיתים אלה הם גורמים סביבתיים.

לכל זה יש להוסיף את הגיל עצמו, את גיל ההתבגרות, שמציב בפני המתבגרים אתגרים וקשיים לא פשוטים, העשויים להפוך את בעיית ההתנהגות הקיימת לחמורה עוד יותר. אבחון בעיות התנהגות בבני נוער נעשה לרוב על ידי פסיכולוג, המתמחה בטיפול בילדים ובבני נוער. לאחר שזיהו הוריו של המתבגר או המורים בבית הספר תסמינים העשויים להעיד על בעיית התנהגות והבינו שהנורות האדומות שהם רואים מצריכות התייחסות, פונים ההורים לגורם מקצועי, לפסיכולוג או בהמשך גם לפסיכיאטר במידת הצורך.

כיצד נעשה האבחון

האבחון על ידי בעל המקצוע נעשה תוך התייחסות לתסמינים הנלווים לבעיית ההתנהגות, תוך התייחסות למצבו הבריאותי הכולל של המתבגר וגם לסיבות שגרמו לו לסבול מבעיה זו. האבחון הוא הליך לא פשוט. ישנם בני נוער המסרבים לשתף פעולה עם סביבתם ואינם מוכנים לפנות לאבחון וגם לטיפול וישנם כאלה המערימים קשיים רבים על בעלי המקצוע והופכים את האבחון למאתגר מאד. אולם, פסיכולוג מומחה או פסיכיאטר יודע כיצד להתמודד עם הקושי הזה ואיך לבצע את ההליך האבחוני בצורה נכונה ועם הסבלנות הרבה הנדרשת ממנו לשם כך.

הפרעות התנהגות שאותן מזהים לרוב במהלך האבחון יכולות להיות שונות. זו יכולה להיות הפרעה דו קוטבית, זה יכול להיות דיכאון, בעיות חברתיות שונות, בידוד חברתי, הפרעות אישיות וגם שימוש יתר בסמים ובאלכוהול. בעיות קשב וריכוז וגם היפראקטיביות נחשבות אף הן בעיות התנהגות וישנם בני נוער רבים הסובלים מהן.

להפרעות התנהגות אלו ואחרים יכולים להיות נלווים התקפי זעם תכופים. ישנם בני נוער הסובלים מהפרעות התנהגות ומעורבים בפעילות פלילית ויש כאלה המפגינים התנהגות קיצונית מאד בפומבי. עוינות, התפרצויות זעם חמורות, גניבה, שקרים, הרס של רכוש, היעדרות מהלימודים, מעשים תוקפניים ואלימים מאד, פעילות מינית מוקדמת והתנהגות המבטאת הרס עצמי הם סימנים היכולים להעיד על בעיית התנהגות המצריכה טיפול.

הטיפול המוצע אחרי האבחון

לאחר האבחון קובע הפסיכולוג או הפסיכיאטר תכנית טיפול, שבה מעורבים, לעיתים, גם הוריו של המתבגר. התכנית עוזרת לו לפתח מיומנויות חשובות והיא מספקת לו כלים שיוכלו לסייע לו להתמודד עם הקשיים השונים בחייו. בחלק מהמקרים נדרש גם טיפול תרופתי, ובמיוחד במקרים של התנהגות הרסנית ומזיקה.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום