טיפול בהבעה ויצירה

טיפול בהבעה ויצירהטיפול בהבעה, הידוע גם כטיפול באמנויות ויצירה, הוא השימוש באמנות ויצירה כצורה של טיפול. במסגרת הטיפול, מודגש תהליך היצירה ולא בהכרח התוצר הסופי.

הטיפול בהבעה מבוסס על ההנחה שאנשים מסוגלים להחלים באמצעות שימוש בדמיון וצורות שונות של הבעה יצירתית.

סוגי הטיפול בהבעה

טיפול בהבעה הינו מונח סל לסוגים רבים ומגוונים של טיפולים. בין הסוגים הנפוצים של הטיפולים, ניתן למצוא:

  • טיפול באמנות

הטיפול באמנות מוגדר כצורה של פסיכותרפיה, העושה שימוש באמנות ככלי תקשורת מרכזי. טיפול כזה מתמקד לרוב בתהליך יצירתה של אמנות כאמצעי טיפולי, או בניתוח של הבעה המבוצעת באמצעות אינטראקציה בין מטופל למטפל, כחלק מהגישה הפסיכואנליטית. במסגרת גישה זו, המטפל מפרש את ההבעה העצמית הסימבולית של המטופל, כפי שהיא באה לידי ביטוי באמנות ובתהליך הפקתה על ידי המטופל.

השיטה משמשת לטיפול במגוון קשיים ובעיות נפשיות, כגון בעיות רגשיות, התנהגותיות, ליקויי למידה, פגיעות נוירולוגיות ועוד. הטיפול עצמו עשוי להתבצע בקבוצות או באופן יחידני, כתלות בצרכים של המטופל.

בישראל, שיטה זו החלה להתפתח בשנות השמונים של המאה העשרים, ככלי טיפול בבתי חולים פסיכיאטריים ומרכזים טיפוליים שונים, כמו גם בבתי סוהר, בתי ספר, בתי אבות ומרכזים קהילתיים.

מטפל באמנות הינו אדם בעל תואר ראשון (כאשר אדם שלא למד פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית או קרימינולוגיה יידרש לבצע גם השלמות בפסיכולוגיה ופסיכופתולוגיה), בעל ניסיון של לפחות 600 שעות בתחום האמנות הרלוונטי, אשר ביצע התמחות קלינית של שנתיים או שלוש במוסד כגון בית חולים, תחנה לטיפול בילד ובמשפחה, מרכז לבריאות הנפש או מרכז טיפולי אחר. עם זאת, תחום זה עדיין אינו מוכר ומוסדר רשמית במדינת ישראל כמקצוע טיפולי.

  • טיפול בריקוד, הידוע גם כטיפול בתנועה

שימוש פסיכותרפויטי בתנועה ומחול המתבסס על הקשר בין תנועה ורגשות. על פי התיאוריה שבבסיס שיטת הטיפול מצויה התפיסה כי ישנם יחסי גומלין בין הגוף לנפש. תנועותיו של אדם, הן המודעות והן אלו שאינן מודעות, מבוססות על יחסים דואליים בין הגוף לנפש, משפיעות על התפקוד ומשקפות את אישיותו של אדם. על כן, היחסים בין המטופל למטפל בתנועה מבוססים בחלקם על תקשורת לא מילולית כגון שפת הגוף. אימפרוביזציה של תנועות מאפשרת למטופל להתנסות בשימוש בדרכים חדשות כערוצים להבנה מודעת של מערכות יחסים וגירויים שליליים, בסיוע המטפל.

  • טיפול בדרמה

שימוש בטכניקות מתחום התיאטרון במטרה לסייע לצמיחה אישית והשבת הבריאות הנפשית של המטופל. משמש במגוון מצבים, בין היתר גם במחלקות ובתי חולים פסיכיאטריים.

  • פסיכודרמה.
    שיטת פעולה שנעשה בה שימוש בפסיכותרפיה ובמסגרתה, המטופלים מתנסים במשחקי תפקידים, אלתור והצגה עצמית דרמטית במטרה לחקור את חייהם ולקבל עליהם תובנות. השיטה פותחה על ידי ג'ייקוב מורנו בוינה בשנות העשרים של המאה העשרים והיא כוללת אלמנטים תיאטרוניים ומבוצעת פעמים רבות על במה או במקום המשמש כבמה, לעיתים תוך שימוש באביזרים שונים.

עמוד התווך של השיטה הוא תיאוריית "היצירתיות הספונטנית" של מורנו. מורנו סבר כי האמצעי הטוב ביותר שיש לאדם להגיב בצורה יצירתית למצבים שונים היא באמצעות ספונטניות – מוכנות לאלתר ולהגיב במסגרת הרגע. עידוד המטופל להתמודד עם בעיה בדרך יצירתית, תוך מתן תגובה ספונטנית המבוססת על דחפים, עשויה לאפשר לו לגלות פתרונות חדשים לקשיים עמם הוא מתמודד וללמוד תפקידים חדשים שהוא יכול למלא במסגרתם.

בתחום הקליני, נמצא שטיפול בפסיכודרמה מסייע להקל תסמינים של טראומה נפשית ותסמונת פוסט טראומטית (PTSD).

  • טיפול במוזיקה

תהליך שבמסגרתו המטפל עושה שימוש במוזיקה ובכל היבטיה: גופני, רגשי, נפשי, חברתי, אסתטי ורוחני, על מנת לסייע למטופל. הסיוע בא לידי ביטוי במספר תחומים כגון תפקוד קוגניטיבי, יכולות מוטוריות, התפתחות רגשית, כישורים חברתיים ואיכות החיים. הטיפול מבוצע באמצעות אלתור חופשי, שירה, נגינה, הקשבה, דיון ותנועה בהתאם למוזיקה.

במסגרות פסיכיאטריות, נעשה שימוש בטיפול במוזיקה בקרב חולי סכיזופרניה, על מנת לשפר את תסמיני ההפרעה. מחקרים שבוצעו בתחום אישרו כי יש בכוחו של טיפול שכבה כדי להפחית את התסמינים השליליים של הסכיזופרניה, כגון קושי בהבעת רגשות, אנהדוניה (קושי או חוסר יכולת להנות מהחיים), פגיעה ביכולת ליצור שיחה ולהשתתף בה ובידוד חברתי. כמו כן, נמצא שהשיטה מסייעת לטיפול בהפרעות דיכאוניות חמורות.

  • טיפול בכתיבה: מונח הכולל עיתונות, טיפול בשירה וביבליותרפיה.

שימוש בכתיבה ועיבוד של חומר כתוב ככלי טיפולי. לפי שיטה זו, כתיבה אודות רגשות מסייעת בהדרגה להקל על אדם הסובל מטראומה נפשית. הטיפול עשוי להתבצע ביחידות או בקבוצות, הן על ידי מטפל הנוכח במקום והן מרחוק (למשל באמצעות התכתבות בדוא"ל). במסגרת הביבליותרפיה, נעשה שימוש בקריאה במטרה לסייע להחלמה. שתי שיטות הטיפול משולבות זו בזו לעיתים קרובות. במחקרים שנערכו בתחום נמצא שלטיפול בכתיבה ולביבליותרפיה ישנה השפעה חיובית על מצבים קליניים כגון פגיעה עצמית, הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), בולמיה ואינסומניה. כמו כן, ישנן עדויות במחקרים לכך שטיפול בכתיבה וביבליותרפיה מסייעים להטבה של מגוון קשיים פסיכולוגיים כגון הפרעות רגשיות, התמכרות לאלכוהול וסמים, דיכאון ופגיעה בתפקוד המיני. השימוש בטיפול בכתיבה וביבליותרפיה במסגרת אשפוז פסיכיאטרי ותוכניות גמילה שונות הוכח כמיטיב עם המטופלים בהן, במסגרת תוכנית טיפול כוללת.

  • טיפול בקולנוע/וידאו

שיטת טיפול הכוללת יצירת סרטים על ידי מטופלים או צפייה בסרטים. נעשה בה שימוש לטיפול בהפרעות נפשיות שונות כגון הפרעה דו קוטבית, טראומה, בדרך כלל בשילוב של טיפול תרופתי וטיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי.

 

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום