טיפול קבוצתי

טיפול קבוצתיייעוץ נפשי הוא ללא ספק מסע בו משתתף הפסיכיאטר והמטופל. כל יום באשפוז פסיכיאטרי מספק למטופל חלון להתבוננות אל תוך עצמו, ומאפשר לו לבצע את השינויים הדרושים לצמיחה אישית.

טיפול קבוצתי מספק כוח החלמה משמעותי יותר מבחינת התפקוד והשיבה לחיק המשפחה והחברה.

מסיבה זו, פסיכיאטרים רבים מטפלים במאושפזים במסגרת קבוצתית, על מנת לחזק ככל הניתן את יכולות המטופלים לבסס מגעים חברתיים, במקביל לשיפור האישי.

חשיבות ייעוץ קבוצתי

טיפול קבוצתי מספק מעבדה טבעית המדגימה למטופלים את ההבנה שאינם לבד ושיש תקווה ליצירת מציאות חיים שונה. הייעוץ הקבוצתי הטביע את חותמו בשנות השישים המאוחרות ובשנות השבעים המוקדמות.

לפני כן, במהלך מלחמת העולם השנייה, בשל מחסור בפסיכיאטרים מיומנים לטיפולים פסיכיאטריים אישיים, פסיכיאטרים נאלצו לעבוד עם מספר מטופלים הסובלים מבניות נפשיות זהות. אין זה פלא כי פסיכיאטרים החלו להבין שטיפול קבוצתי מספק הזדמנות ייחודית להפליא להחלמה במסגרת אשפוז פסיכיאטרי, עם שפע יתרונות למטופל.

בשנות התשעים, טיפול קבוצתי זכה להתעוררות מחודשת של עניין בתהליך. אחרי הכול, אף אחד אינו אוהב להרגיש לבד את מצוקתו הנפשית. מסיבה זו, עבודה קבוצתית סיפקה בסיס לקשר אנושי במסגרת אשפוז פסיכיאטרי.

מהלך טיפול קבוצתי

שלבי העבודה בטיפול קבוצתי משקפים היווצרות ידידות מתפתחת. השלב הראשוני הוא תהליך התמצאות וחקירה. נקבעות נורמות ומטרות אישיות וקבוצתיות, וחברי הקבוצה מתוודעים זה לזה. שלב זה של הטיפול מורכב מהבנת רגשות חרדה של המטופל, התגוננות והתנגדות.

חברי הקבוצה מעריכים את גבולותיהם ויכולותיהם האישיות לעומת אחרים. זוהי שיטת טיפול בסביבה בטוחה המבססת אמון המאפשר עבודה על הבעיות הנפשיות, בין אם הן אישיות או קבוצתיות. מסיבה זו, טיפול קבוצתי חיוני במהלך אשפוז פסיכיאטרי.

טיפול קבוצתי הוא חלק מתכנית האשפוז המאפשרת למטופל לבסס איכות כללית של יחסים במידה הנכונה, ומאפשרת לו להיות פתוח, מקבל ואוהב, ללא פחד, הסתגרות והתגוננות. זוהי גישת טיפול המאפשרת למטופלים להבין שהם יכולים להתקדם בתכנית הטיפול שלהם ביחד.

גישה זו פחות מאיימת מאשר טיפול של אחד על אחד, למרות שהטיפולים האישיים ממשיכים להתבצע במקביל.

השילוב: טיפול קבוצתי ומשפחתי

במהלך האשפוז הפסיכיאטרי, הפסיכיאטר נפגש עם בני המשפחה. המפגשים מתבצעים תחילה עם ההורים ובני המשפחה הקרובים, ולאחר מכן עם בני המשפחה המורחבת יותר. במהלך המפגשים הראשונים, הפסיכיאטר נפגש עם בני המשפחה לבד, ומעדכן אותם לגבי ההיבטים הטיפוליים של המחלה, ליצירת וטיפול תחושת התקווה.

בהמשך, הפסיכיאטר ממליץ לבני המשפחה להשתתף במפגשי טיפול משפחתיים כדי לדון במחלה, שיטות הטיפול, בעיות במהלך האשפוז הפסיכיאטרי ואתגרים עתידיים עימם ייאלצו להתמודד בני המשפחה כשהמטופל ישוב הביתה.

באמצעות בניית שיטת טיפול אישי וקבוצתי במטופל, וחינוך מתמשך לבני המשפחה המסייע להם לבין את היבטי המחלה הנפשית ולהתמודד עימה, הם מגלים מהו תפקידם בהתאוששות מהמחלה, כיצד להתמודד עם מצבים בעת התרחשותם, ובמיוחד להבים שהם לא לבד.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום