הפרעת אישיות היסטריונית: מה הם מאפייני ההפרעה? וכיצד מתמודדים עמה?

כשאתם חושבים על מישהו שמתלבש בצורה פרובוקטיבית, צבעונית ונועזת, יכול מאוד להיות שאתם מעלים לנגד עיניכם הפרעת אישיות היסטריוניתאומנים ושחקנים למיניהם. אלא שגם במציאות היום-יומית יש רבים אשר נוקטים בהתנהגויות מהסוג הזה גם בחיי היום-יום, כאשר אצל חלקם מדובר באחד הדפוסים של הפרעת האישיות שהם סובלים ממנה – הפרעת אישיות היסטריונית (Histrionic Personality Disorder – HPD).

מהי הפרעת אישיות היסטריונית? ומהם התסמינים הנלווים לה?

הפרעת אישיות היסטריונית משתייכת לאשכול ב' של הפרעות האישיות, תת קבוצה המאגדת בתוכה הפרעות המאופיינות בתבניות מחשבה והתנהגות נוקשות הנמשכות לפרקי זמן ארוכים. הפרעת אישיות היסטריונית מאופיינת בהתנהגות שהיא דרמטית, מוחצנת וצבעונית, פעמים רבות גם פרובוקטיבית ופתיינית.

הנקודה החשובה היא שההתנהגות הזו רק מצביעה על המהות העיקרית של התסמונת: החיפוש של אנשים הסובלים ממנה אחר תשומת לב, מחפשים להיות במרכז העניינים ומגיבים בצורה שלילית – למשל בכי והתקפי זעם – כאשר הם חשים שאינם מקבלים מספיק תשומת לב. הסובלים מההפרעה עלולים לחוות חרדות ודיכאונות כתוצאה ממנה. אצל חלקם, פתיינות היתר נועדה לכפר על בעיות בתפקוד המיני.

אם ניכנס בעובי הקורה, נראה שעל פי ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי, DSM (מהדורה חמישית), אנשים הסובלים מהפרעת אישיות היסטריונית יקיימו חמישה או יותר מהתנאים הבאים:

  • האדם מנסה פעם אחר פעם למשוך את תשומת לב הסביבה באמצעות ההופעה החיצונית שלו
  • האדם חש חוסר נוחות כאשר אינו ממוקם במרכז תשומת הלב (לתפיסתו)
  • האדם מתנהל בצורה פתיינית או מינית "מדי", בצורה שלא עולה בקנה אחד עם האינטרקציה הבין אישית הנתונים
  • מצבי הרוח של האדם הם שטחיים ונוטים להשתנות בתנודות קיצוניות
  • סגנון הדיבור של האדם הוא מופשט, ללא הקפדה יתרה על פרטים
  • האדם מתנהג בצורה תיאטרלית, דרמטית ומוגזמת
  • האדם רואה יחסים בין אישיים שלו עם אחרים בצורה אינטימית וקרובה הרבה יותר ממצבם בפועל
  • האדם מושפע בקלות מהסביבה

מהם הגורמים העיקריים להפרעה?

קשה להעריך באופן מלא מהו האחוז באוכלוסייה הסובלים מהפרעת אישיות היסטריונית, כאשר על פי ההשערות מדובר בשניים או שלושה מבין מאה אנשים בערך. מעניין לציין שבשנים עברו, חשבו שהפרעת אישיות היסטריונית מיוחסת אך ורק לנשים: זו אחת הסיבות לכך שהיא קיבלה את שמה (בלטינית, פירוש המילה "היסטוס" הוא "רחם"). כיום ידוע כי מההפרעה עלולים לסבול גברים ונשים כאחד, גם אם השכיחות בקרב נשים היא גדולה יותר.

הגורמים להתפתחות הפרעת אישיות היסטריונית אצל אדם מסוים אינם ידועים עדיין באופן מלא, כאשר ההנחה היא שייתכנו מספר גורמים המביאים לכך. ככל הנראה ההפרעה מפתחת בשנות הילדות, עקב סיטואציות שהאדם חווה. אם הוא מרגיש שאינו מקבל מהוריו ומהסביבה הקרובה מספיק אמפתיה, הוא עלול להשתמש בטקטיקות שונות על מנת לקבל את תשומת הלב. חלק מהטקטיקות האלה, ניחשתם נכון, הן אלו המזוהות כיום עם הפרעת אישיות היסטריונית.

כיצד ניתן לטפל באדם הסובל מהפרעת אישיות היסטריונית?

טיפול בהפרעת אישיות היסטריונית נחשב למורכב, אפילו בהשוואה לסוגים אחרים של הפרעות אישיות. בדרך כלל נדרש שילוב בין מספר כלים טיפוליים על מנת לחולל שינוי, אולם דרושים לכך הירתמות מלאה לתהליך וכמובן שגם סבלנות. פסיכותרפיה היא אחד הכלים המרכזיים, והיא מיועדת לרוב לסייע לאדם להתמודד עם הבעיות הנגרמות בשגרת היום-יום מההפרעה ולסייע לו להבין – ובשלב מאוחר יותר גם לנתח – את התחושות וההתנהגויות שלו. טיפול דינמי, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) וטיפול התנהגותי-דיאלקטי (DBT) נכללים פעמים רבות בתוכניות הטיפולים.

בחלק מהמקרים אפשר להקל על המצב של האדם הסובל מההפרעה באמצעות מתן תרופות, למשל תרופות להתמודדות עם חרדה או דיכאון. חשוב לזכור עם זאת שהתרופות מטפלות בעיקר בתסמינים הנובעים מההפרעה, ולא בהפרעה עצמה (מה גם שהיא נוטה להיות כרונית). לכן ברור מדוע אי אפשר להתבסס על התרופות באופן בלעדי.

מקורות ולקריאה נוספת:
Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5.
Personality Disorders – Medscape
Histrionic Personality Disorder Treatment – Psych Central
Carmen: histrionic personality disorder and psychotherapy

אולי יעניין אותם גם:

הפרעת אישיות תלותית: מחוסר ביטחון עצמי ועד לחרדת נטישה

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום