הפרעת אישיות סיכוזואידית – הכירו את הפרעת האישיות הנדירה ביותר

האדם, מיסודו, הוא יצור חברתי החפץ בחברתם של אנשים אחרים. אולם לעיתים יש מצבים נפשיים שמביאים לכך שהאדם אינוהפרעת אישיות סיכוזואידית מעוניין כלל ביחסים חברתיים, ובמיוחד ביחסי קרבה והאינטימיות. אנשים הסובלים מכך מאובחנים כבעלי הפרעת אישיות סכיזואידית, המהווה חלק מאשכול א' של הפרעות האישיות.

בכתבה הבאנ נציג בפניכם את ההשלכות של הפרעת האישיות הזו, ננתח את הגורמים אליה ונסביר לכם מה אפשר לעשות כדי להתמודד איתה בצורה נאותה.

מהם המאפיינים המרכזיים של הפרעת אישיות סכיזואידית?

הפרעת אישיות סכיזואידית מבטאת חוסר עניין של האדם הסובל ממנה ביחסים חברתיים, בעיקר אינטימיות, כך שהאדם נעשה מתבודד ו"קהה" מבחינה רגשית. למרות שמדובר בהפרעה נדירה באופן יחסי (שאגב, נפוצה יותר בקרב גברים לעומת נשים), אין ספק שההשפעה שלה על האדם וסביבתו הקרובה היא מהותית. היחסים החברתיים של האדם נפגעים ולעיתים לא קיימים, כולל עם אלו שאמורים להיות הקרובים ביותר אליו: משפחה, חברים וכן הלאה. אנשים בעלי הפרעת אישיות סכיזואידית עלולים להיתקל בקשיים במערכות יחסים זוגיות, אם הן יכולות להיות בכלל קיימות עבורם.

להפרעת אישיות סכיזואידית עלולות להיות השלכות לא נעימות אחרות על האדם החווה אותה. אנשים הסובלים מההפרעה נתפסים פעמים רבות כ"יהירים" או כ"קרים", מה שיוצר לעיתים מעין מעגל קסמים בו גם החברה עצמה אינה חפצה ביחסים עם אותו אדם. בעל ההפרעה עשוי לפנות מראש לאפיקים המצמצמים את האינטרקציה שלו עם הסביבה האנושית, למשל בחירה במקצועות חסרי אינטרקציה, עבודה מבית וכן הלאה.

חלק מאותם אנשים זוכים להישגים מרשימים מאוד בתחום התעסוקה שלהם עקב העובדה שהם מתמסרים באופן מוחלט לעבודה, אולם נראה שהישגים אלו בטלים בשישים אל מול החסרונות של הקשר האנושי. בנוסף, ייתכן מצב בו אדם בעל הפרעת אישיות סכיזואידית יפתח תחומי עניין שאינם מבוססים על קשר אנושי, למשל תחביבים הנעשים באופן עצמאי, אימוץ בעל חיים וכן הלאה.

מה הם הגורמים להפרעת אישיות סכיזואידית?

בדומה לבעיות נפשיות אחרות, גם במקרה של הפרעת אישיות סכיזואידית הנסתר לעיתים עולה על הגלוי. אנשים רבים סובלים מההפרעה בלי שהסיבות לכך ידועות באופן ישיר, אולם ההנחה המקובלת היא שמדובר במצב שמתחיל להיווצר עוד בשנים המוקדמות ביותר לחייו של האדם. כאשר התינוק נקשר להוריו ומביע אליהם אהבה, כמו שתינוקות עושים, הוא עלול להיתקל ביחס שלילי מהגורם שאמור להעניק לו אהבה פחותה לא פחות. התינוק חש אימה, וכדי להתמודד איתה הוא עלול ללמוד לדכא את הביטויים הרגשיים שלו, לאבד את הרצון ביחסים עם הסביבה ולהימנע מהיקשרויות.

יש הטוענים כי ההפרעה עלולה להיווצר או להתגבר במשך כל חייו של האדם, למשל כאשר הוא מתאכזב מהסביבה שאמורה להיות אליו קרובה.

האם ניתן לטפל בהפרעת אישיות סכיזואידית?

הצעד הראשון בהתמודדות עם הפרעת אישיות סכיזואידית הוא אבחון שלה, משימה לא פשוטה על רקע העובדה שחלק מהתסמינים דומים לאלו של הפרעות אישיות אחרות: למשל הפרעת אישיות מבדלת, תסמונת אספרגר או אפילו דיכאון. לעיתים גם האדם עצמו אינו מעוניין "לפתוח" את הנושא, חוסר שיתוף פעולה המביא לכך שאינו מחפש פתרון.

חשוב לטפל בבעיה באופן נקודתי, כאשר טיפול מקיף הנעשה בשלב מוקדם ככל האפשר יהיה בעל אחוזי הצלחה גבוהים יותר. חלק מרכזי מהטיפול הוא ייעוץ פסיכולוגי או פסיכיאטרי במהותו, כששיטות שונות בשדה המשחק עשויות לחולל שינוי הדרגתי בתפיסת האדם את היחסים החברתיים. טיפולי פסיכותרפיה נפוצים מאוד כדרך התמודדות עם הפרעת אישיות סכיזואידית. באופן נקודתי יותר מדובר בטיפולים דינמיים, בטיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים ובטיפולים קצרי מועד לפי רעיון הסיכון המוגבל.

ניתן ולעיתים אף מומלץ לשלב תרופות שונות לשיכוך התסמינים הנפשיים, בעיקר תרופות אנטי פסיכוטיות או לחלופין אנטי דיכאוניות הניתנות במינון נמוך באופן יחסי. ייתכן מאוד מצב בו יהיה צורך בטיפול משפחתי או קבוצתי, ולו מכיוון שהאנשים המקיפים את האדם עשויים להיות חלק מרכזי מהטיפול בה.

מקורות ולקריאה נוספת:
Personality Disorders in Modern Life
Treatment of schizoid personality: An analytic psychotherapy handbook

 

אולי יעניין אותך גם:

הפרעת אישיות אנטיסוציאלית: על הקו הדק שבין סוציופתיות לפסיכופטיות

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום